fredivar Startet 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2008 Selv har jeg telefon av typen HTC Tytn m/ekstern GPS. Til den har jeg kjøpt GPS tuner: http://www.gpstuner.com/ som kan bruke enten nedlastbare kart (over 3G/WLAN) eller scannede kart. Scannet inn kart for strekningen Sandefjord- Kragerø før jeg kjørte snekka sydover i våres. Fungerte utmerket. Enkel kalibrering med "Map calibrator" med kart opptil 1500x1500 pixels, og kartprogrammet skifter automatisk mellom kartene. Kan også etterkalibreres på telefonen hvis et av kalibreringspunktene skulle være feil. Programmet koster $34 med 1 år oppgradering Se oversikt over programmet her: http://www.gpstuner.com/overview.htm Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Virker som et greit program det der. men må man ikke "sy" sammen kartene først til en fil? Forstår det slik at dette programmet skifter mellom kartene. Må kartene resizes ned til 1500X1500 først? Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Kartene har jeg lagret som JPG filer som du åpner med Map Calibrator som lager en egen fil som hører til hver JPG fil. Scanningen kan gjerne gjøres med papirscanner eller å bruke ALT-PRTSCR fra kartprogram du har på PC'en. Lim deretter inn i et bilderedigeringsprogram og lagre som JPG. Jeg bruker gratisprogrammet XNVIEW til dette. Glemte å nevne det, men GPS tuner har også valg for NORSK språk Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 For automatisk skifte mellom kart, velger man også en parameter "Overlapp" på et visst antall pixler Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Husket feil på kartstørrelse, bør være mindre enn 5000x5000, ikke 1500x1500: Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hvor nøyaktig ble posisjonen på dine scannede kart - Sandefjord- Kragerø ? Hvor detaljert ble det ? Interessant tema du tar opp. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
fredivar Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Jeg har ikke sjekket nøyaktigheten, men et av kartene hadde jeg fått lagt inn hadde jeg kalibrert feil, og da måtte jeg etterkalibrere på telefonen. Hvis man har kart med linjer for Langitude/Longitude krysninger (f.eks scannede papirkart) er det enkelt å bruke disse punktene til kalibrering. Krever minst 2 pkt for kalibrering av hvert kart. Nøyaktigheten ble iallfall så bra at jeg kunne kjøre til Kragerø, hvor jeg la inn et "Waypoint" utenfor innseilingen til Jomfruland/Stråholmen, som jeg ankom kl 00:00, 23 mai, og da var det passe mørkt. Fant enkelt lysbøye og staker. Har foreløpig kun en størrelse på kartene, men tror jeg skal lage forskjellige kart med forskjellig oppløsning for å ha en mappe med oversiktskart, og en med mindre kart med høyere oppløsning. Du velger i programmet hvilken mappe den skal hente kartene fra. Det er jo også mulig å bruke kart fra kart.kystverket.no og velge "Sjøkart" . Husk å skru på koordinater Redigert 14.Juli.2008 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hva med opphavsretten til kartene fra produsent - kart.kystverket.no . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Jeg har PathAway GPS4 på en Windows mobile (HTC 3600 m/ innebygget GPS). Har ikke fått testet det "live" ennå, da båten fremdeles er under oppussing. Ferdig om en uke ca. :-) Har scannet papirkartene og brukte kart.kystverket.no til å finne nøyaktige posisjoner: 1) Fant et fyr i hvert hjørne av kartet (må ha minst 2 punkter for å kalibrere kartet) 2) Fant nøyaktig posisjon til fyrene på kart.kystverket.no 3) Markerte fyret i kalibreringsprogrammet og skrev inn nøyaktig posisjon. Da unngikk jeg menneskelig feil (mine feil) i å lese feil posisjon fra kartet, og mer nøyaktig kan jeg ikke kalibrere kartet. Dvs. jeg har skrevet inn minst 3 punkter, som gir mer nøyaktig kalibrering. Jeg kan ikke se at dette er brudd på opphavsretten, da kart.kystverket.no ligger åpent for nettopp den type bruk - og jeg eier mine papirkart. )Noe annet blir det å lagre kartene direkte fra kart.kystverket.no regner jeg med... ) Blir spennende å prøve dette på sjøen. Den innebygde GPS'en virker veldig godt. Testet mobilen nå på en 200 mils biltur (med TomTom installert), og det fungerte veldig godt :-) Redigert 14.Juli.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.