Ribtjenester Startet 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2008 Hei er det noen som kan hjelpe meg med propell beregning. Har en Scand dynamic 9200 . Ca 8m i vannlinje Båten veier ca 3000kg. Utvekslingen er 1:31. Motor er disel 7,3 liter på ca280hk. Båten skal gjøre ca 35 knop Håper noen kan hjelpe meg halve ferien er tilbrakt på sjøen i 7 knop, begynner og bli litt lei det nå Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Du må oppgi flere data: Maks turtall for motoren Hvilket turtall og fart du oppnår i dag. Hvilken propell som sitter der nå. Er det aksel eller drev, isåfall hvilket drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Max turtall er 3500 omin Det er et stern power drev på båten utveksling 1:31 Har er propell som er altfor stor men det er på 18x16. Dette fungerer veldig dårlig da jeg trenger en mindere proppell jeg får ikke opp turtallet. båten går ikke i plan og får bare 2500 omin. Håper du kan hjelpe meg.. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Chris284 Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Litt avhengig av hvor lett båten planer, men om vi antar den er middels lett planende vil du få max turtall 3600 omdr med en 16x17 propell. Topp fart blir ca 30 kn. Cruise blir ca 24 kn / 3000 omdr. Forbruket blir ca 64 l/t på fullt 3600 omdr og 36 l/t ved 3000 omdr. Går den lett i plan kan du bruke en 16x20 propell. Toppfarten blir da ca 36 kn. Cruise 28 kn ved 3000 omdr. Forbruk er det samme som nevnt over. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Det er et stern power drev på båten utveksling 1:31 mener du 3.1:1 ? Altså 3.1 omdr. på motoren gir 1omdr. på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Jeg stiller meg litt tvilende til om de oppgitte data kan være riktige.... Den propellen du har er for liten til en motor som yter 280hk ved 3500 o/min og med reduskjon på 1,31... Denne båten burde fint plane med 2500 o/min... så er det noe galt som ikke er rett... Under er bergingen gjort med de oppgitte data, og jeg har låst diameteren på 18", da blir 18x20 en fin propell RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 266.0 SAE hp ( 198.4 kW) @ 3500 RPM Max Speed: 37.1 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 107 SAE hp ( 80.0 kW) @ 2500 RPM Cruising Speed: 23.6 kts Fuel: 6 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 16.9 in. Pitch: 21.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 19.8 Blades: 3 Redigert 14.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 jeg har prøvd 18x22 funka dårlig. Litt historie om motoren. kjøpte en totalt raset motor som jeg har bygget opp på nytt,hvor så og si alt er nytt, alt fra turbo til stempler og veiv, nyoverhalte topper, ja det meste er gjort.Har en borg warner gear kasse (72C.) mellom motor og drev. Når jeg gir gass er det bra skyv i bånn og opp til ca 9 knop og da stagnerer den lissom og da ryker dett bra sort røyk, noe som jeg trur er at den mater mer disel en turtallet på motoren varver. (kan dette stemme?) Ps jeg har ikke timet diselpumpa noe mer en at jeg har satt ting tilbake der det sto. tidligere eier garanterte at den ikke røyk før. Jeg syntes jeg får bra tilbakemelding her og TAKKER alle for det. Håper vi sammen kan finne ut av dette for jeg gir snart opp etter 2 problemsesonger. Båten ligger nå i Tønsberg hvor jeg er innom på ferieturen. hvis noen bor i nærheten for og hjelpe er det bare og komme innom for en øl og mekke prat. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg tror nok at det kan være en fordel å sjekke at motoren virkelig yter de oppgitte 280 hestene... Jeg stiller meg litt tvilende til det.... Siden den propellen du har nok er litt for liten om motoren yter 280 hester og reduskjonen er 1,31 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg får vel ikke bremset motoren når det står i båten? Har foresten en 4 bladet proppell på båten nå Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Har du målt turbotrykk om den lader som den skal? Sort røyk trenger ikke bety for mye diesel, det kan være for lite luft. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Turbotrykket skal jeg få sjekket, hva skal det være? Noen flere forslag? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Det er mye som ikke henger på greip her, normalt skal du oppnå vel 20 knop ved 2500 o/min om alt er som det skal være.... Du trenger vel ikke mere enn 40 hester for å oppnå 9 knop med denne båten som vel er rett over skrogfarten.. Endret til 4 balders propell og satte ned marsjturtallet til det er på rundt 9 knop, da bør du ligge på rundt 1300 o/min vmen en 4 blads propell som er 18 x 18 Jeg hadde nok offret gerkassen en tanke også..... denne er vel hydraulisk vil jeg tro..... fungerer den som den skal.... Etter mine begrensede kunnskaper om dette så virker det som om mye ikke "stemmer" her..... om du oppnår 2500 o/min på motoren, så svivere propellen rundt med drøye 1900 o/min, og med den propellen du har skulle dette bringe denne lille lettplanede båten fint opp i planingsfart... RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 266.0 SAE hp ( 198.4 kW) @ 3500 RPM Max Speed: 37.1 kts Fuel: 16 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 18 SAE hp ( 13.7 kW) @ 1300 RPM Cruising Speed: 9.7 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.9 in. Pitch: 20.7 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 18.1 Blades: 4 Redigert 14.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nemo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Er du sikker at tenningen er riktig. Det er mulig å montere feil 180 grader og du kan få motoren til å gå, men kraften blir elendig. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg vil nok en gang skryte av alle som hjelper meg. Jeg har en NY gearkasse og den er hydaulisk ja.Den har nok olje og slurer ikke. Jeg har selv ganske greie på motor og elektrisk, men i dette till felle har jeg gått tom for løsninger. Jeg ser av tallene dine at ting burde fungert men det gjør det altså ikke. Jeg hadde en lik motor i fjor med en annen gear utveksling. med denne motoren gjorde båten 35 knop. Grunnen til at denne blei byttet ut er at den hadde stått seg ihjel og det blei altfor mye skruing på den. Har fremdeles den gamle kassa men den trenger en overhaling hvem gjør sånn? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg kjenner ikke noe særlig til denne motoren, men sjekk i dokumentarkivet, det ligger to manualer der. Les gjennom disse så får du kanskje noen tips der. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25266 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25267 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Tenningen? mener du disel pumpa? hvis du mener det er den montert iht merkinger, det er 2 y merker som skal mot hverandre iht. boka. dette er i orden. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Takk for linkene men har hele boka og den er fulgt slavisk Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Nemo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ja, det er tenningen du stiller med dieselpumpa. I tillegg til at merkene er riktig må du også sjekke at rett stempel er på topp. Det finner du i håndboken om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg satte jo merkene over hverandre og det var jo bare 1 merke på hver av delene, hvis du mener det fremdeles kan settes feil skal jeg sjekke det nærmere. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Nemo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Da skal jeg forklare nærmere. Som du vet har motoren og dieselpumpa ikke samme rpm. utvelsking er her 1 til 2. Det vil si at merkene stemmer to ganger. En gang når tenning er riktig og en gang når tenning er 180 grader feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Betyr det at jeg skal ta av pumpa og turne den en runde og sette den på igjen? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Nemo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Du tørner motoren en runde. Du vil da se at merkene stemmer da også, men ventilene har en annen stilling. Sjekk at riktig stempel er på topp og at ventilene er i riktig posisjon. Som du vet får ikke samme sylinder diesel hver gang stempel går mot topp. Men jeg ville også sjekket finjusteringen med gradene på svinghjulet selv om du har laget merker på dieselpumpen. Bare for sikkerhet skyld. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Motoren vil ikke gå med pumpa 180grader feil. Men det er åpenbart at du må sjekke timing!Er motor lyden normal? Om den går svært rolig kan det tyde på feil timing. Er det waste gate på disse turboene? Ladetrykket bør vel være rundt ett kilo på full last skulle jeg tippe!Kanskje under! På 2500rpm bør det komme opp i over 0.5kg! Ha du sjekket register om kamaksel er i rett posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Motoren vil ikke gå med pumpa 180grader feil. Det var da ganske bombastisk påstand. Jeg har selv sett at dette kan skje og har skjedd. Det skader i hvert fall ikke å sjekke at motor ikke er 180 grader feiljustert. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Nå er det vel tvilsomt at motoren er 180 grader feilustert, da tviler også jeg på at den vil gå... Er den justert feil med en omderining på veiva så er dette 360 grader, og en totalt rotasjonsyklus på firetakteren er 720 grader på veiva og 360 grader på kamakselen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.