Jump to content

propell beregning, Scand dynamic 9200 med 280hk


Ribtjenester

Recommended Posts

Det skal ikke være mulig!Jo forresten! Da vil motoren gå som en semidiesel med selvtenning når kompresjons trykket er høyt nok! Diesel trenger over 220graders temperatur for å tenne! Har ikke sett dette selv! Tror deg når du sier det! Beklager!

Har sett motorer som har gått baklengs med eksosen ut luftfilter!

At motoren vil gå som en semidiesel er en svært god beskrivelse. Minimal kraft og mye røyk ved pådrag.

 

Første gang jeg så dette var hos en bekjent som hadde fått motoren overhalt på et verksted. Det ble et par ganger inn og ut av verkstedet før det ble kontantert hva som var feil. Det var jo egentlig lett å sjekke om ventilene (inn - ut) var i rett posisjon.

 

Etter riktig innstilling virket motor helt fint til båten ble solgt.

Link to post

Da tror jeg du kan slå deg til ro med at tenningen ikke er helt feil.... om den er montert feil så vil ikke motoren gå pent i det hele tatt.... den vil både riste det som værre er.....om denne motoren i det hele tatt vil starte og gå...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Motoren går helt strøkent ikke noe ulyd på noe turtall når jer gir gass.

ja turboen har vastergate

 

Jeg ville startet med turboen, dette da motoren går helt fint men røyker svart når du drar på.

Monter en turbotrykk måler, fås rimelig på en bilrekvisita, noter hvilket ladetrykk du får ved ulike turtall.

Sjekk så med Mercruiser hva den skal ha av ladetrykk.

 

Dersom det er waste gate på turboen så kan det være så enkelt at denne er feil innstilt og åpner for tidlig.

Det kan også være en liten eksoslekasje som gir redusert turbotrykk

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
det er jo bra det da. men har vi kommet til noe konklusjon på hva jeg kan lete etter?

Å få en 100% rett konklusjon i denne saken kan man vel knapt vente. Når man feilsøker så sjekker man de enkelte tips og på den måten finner man feilen.

 

Det er enkelt å sjekke at innsugventil åpner når diesel skal inn. Få en med deg som kan hjelpe til, da er det lettere. Motoren vil ikke riste, det er ikke krefter til det.

 

Jeg har aldri sett så dramatiske resultat av feil på turbo.

Link to post

Jeg kjenner ikke din turbo og hvilken waste gate denne har, men på litt eldre motorer har denne normalt en luftstyrt aktuator som åpner og lukker waste gaten. Denne er utformet slik at den tar luft fra trykksiden av turboen og leder denne inn på en membran i "klokka" til aktuatoren. Når dette trykket er lik regulert turbotrykk så overvinner det kraften av en fjær som finnes inne i aktuatoren og aktuatoren åpner waste gate for å regulere ned ladetrykket.

 

Mellom selve waste gate ventilen og aktuatoren er det et stag som kan reguleres for å justere opp og ned maks ladetrykk.

 

Derfor anbefaler jeg at du sjekker mekanisk at selve innmaten i turbo løper fritt, ettertrekk slangekoblinger, bolter på eksos manifold osv og let etter mulige lekasjer og ikke minst mål turbotrykket.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Jeg har aldri sett så dramatiske resultat av feil på turbo.

 

 

På en helplanende båt og når du ligger å stanger på planingsterskelen, så skal det ikke så mye til før du ikke kommer over denne.

 

Men helt klart at det er mange andre parametere som kan spille inn.

Men mål trykket og bekreft eller avkreft at det er her problemet er.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det springende punket her hvorfor kommer ikke båten over planingsterkselen nå han oppnår 2500 rpm på en motor som skal oppnå 3500 rpm (Det er 71% av makt turtall), både burde lett gjøre over 20 knop med 2500 rpm på motoren og 1900 på propellen... og en en slik 25 eller var det 27 foter er jo rimelig lett planende... slik at den burde fint komme i plan ved 2500 rpm etter mitt syn, med mindre motoren er så girstung at den lille båten ligger forferdelig i sjøen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Den er inni h%&? tung den motoren.

Jeg var å så på en Sea Ray 250 med samme motor og Bravo 3 drev som var til salgs. Den gikk ikke i plan dersom det satt en voksen kar på sofaen bak. Eier måtte sende ham frem i baugen for å få den oppå. Når den først var i plan gikk båten 37 knop

 

Redigert: med borg warner gear kasse og sternpower drev blir den ikke akkuratt lettere

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg har jo masse og jobbe med nå, har nettopp vært og kjøpt torbotrykksmåler blis spennende og se. motoren veier 600kg men den planet jo bra i fjor så det er ikke noe problem det tipper jeg.

det er en mekanisk vestergate ventil på motoren.

Jeg vil nok engang skryte av dere alle som hjelper meg. jeg holder dere informert og kom gjerne med nye forslag til hva jeg skal teste.

Angrer litt for at jeg ikke har meldt meg her inne på dette forumet før assa. mange her inne som sitter med mye kunnskap som gjerne deler det, noe som ikke er vanilg hos båt verksteder.

Nok engang takk for hjelpen folkens. da fyker jeg til tønsberg og skrur videre.. tar med pc og tar nok kontakt igjen. :flag:

www.ribtjenester.no

Link to post
motoren veier 600kg men den planet jo bra i fjor så det er ikke noe problem det tipper jeg.

 

Mener denne veier over 800 kg med Bravo drev.

 

Om den planet bra fjor så er spørsmålet, hva er andeledes fra i fjor til i år?

Har du fått gjort noe med motoren, skiftet propell, byttet gir????

Hvilken fart oppnådde du i fjor og ved hvilke turtall og hvilken propell?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Halois alle gode båt venner som har kommet med råd :flag: .

Nå er feilen antakelig lokalisert og fikset. problemet vat turboen på trykksiden det var bare filla igjen av pakningen, pga at gjengene på ene bolten var ødelagte.

Nå har jeg jo en altfor liten propell, men har med meg en annen i reserve 17x22 3 bladet trur du dette kan fungere eller bør jeg kjøre resten av ferien med 18x16 som er en 4 bladet proppell.

www.ribtjenester.no

Link to post

Hyggelig å høre at du har funnet feilen og at tipsen herfra slo til :cheers:

 

Har du fått utbedret feilen og testet?

Monterte du turbotrykk måler?

 

For å få best mulig anbefaling på propell vile jeg testet farten med den du har, noter hvilken fart du oppnår på de ulike turtall.

Ut fra det kan du nok får gode anbefalinger på valg av propell av f.eks Sydvesten.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...