880 Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ladetrykket bør vel være rundt ett kilo på full last skulle jeg tippe!Kanskje under! Min Yanmar BY260Z gir 2K ladtrykk ved marsjturall.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
slett meg Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Det skal ikke være mulig!Jo forresten! Da vil motoren gå som en semidiesel med selvtenning når kompresjons trykket er høyt nok! Diesel trenger over 220graders temperatur for å tenne! Har ikke sett dette selv! Tror deg når du sier det! Beklager! Har sett motorer som har gått baklengs med eksosen ut luftfilter! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Nå er det riktig som du skriver at syklusen er 720 garder, men jeg har bare hørt dette problemet beskrevet som 180 grader feil. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Min Yanmar BY260Z gir 2K ladtrykk ved marsjturall.. Det er fordi volumet på denne BYen er 3liter og denne motoren er 7.3liter! En slik motor gir ca 175k uten turbo. Med 1bars overtrykk skulle den da kunne gi 350hk med samme luftoverskudd! 0.6bar er da minimum for 280hk! Litt røft reinet! Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Nå er det riktig som du skriver at syklusen er 720 garder, men jeg har bare hørt dette problemet beskrevet som 180 grader feil. 720veiv grader feil er rett! Redigert 15.Juli.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Det skal ikke være mulig!Jo forresten! Da vil motoren gå som en semidiesel med selvtenning når kompresjons trykket er høyt nok! Diesel trenger over 220graders temperatur for å tenne! Har ikke sett dette selv! Tror deg når du sier det! Beklager!Har sett motorer som har gått baklengs med eksosen ut luftfilter! At motoren vil gå som en semidiesel er en svært god beskrivelse. Minimal kraft og mye røyk ved pådrag. Første gang jeg så dette var hos en bekjent som hadde fått motoren overhalt på et verksted. Det ble et par ganger inn og ut av verkstedet før det ble kontantert hva som var feil. Det var jo egentlig lett å sjekke om ventilene (inn - ut) var i rett posisjon. Etter riktig innstilling virket motor helt fint til båten ble solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Takker igjen for svar. Motoren går helt strøkent ikke noe ulyd på noe turtall når jer gir gass. ja turboen har vastergate Bånn på motoren er satt sammen hos sylindercevise i oslo og jeg kan jo egentlig ikke tenke meg de har gjort noe feil. Redigert 15.Juli.2008 av mortenscand (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sydvesten Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Da tror jeg du kan slå deg til ro med at tenningen ikke er helt feil.... om den er montert feil så vil ikke motoren gå pent i det hele tatt.... den vil både riste det som værre er.....om denne motoren i det hele tatt vil starte og gå... Redigert 15.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ribtjenester Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 det er jo bra det da. men har vi kommet til noe konklusjon på hva jeg kan lete etter? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Motoren går helt strøkent ikke noe ulyd på noe turtall når jer gir gass.ja turboen har vastergate Jeg ville startet med turboen, dette da motoren går helt fint men røyker svart når du drar på. Monter en turbotrykk måler, fås rimelig på en bilrekvisita, noter hvilket ladetrykk du får ved ulike turtall. Sjekk så med Mercruiser hva den skal ha av ladetrykk. Dersom det er waste gate på turboen så kan det være så enkelt at denne er feil innstilt og åpner for tidlig. Det kan også være en liten eksoslekasje som gir redusert turbotrykk Redigert 15.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Det kan også være en liten eksoslekasje som gir redusert turbotrykk Sjekk også at trykksiden på turbo ikke lekker, får samme resultat da også. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ribtjenester Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Hvordan får jeg sjekket om verstegaten er feil justert. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
hifo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 måle turbotrykket. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 det er jo bra det da. men har vi kommet til noe konklusjon på hva jeg kan lete etter? Å få en 100% rett konklusjon i denne saken kan man vel knapt vente. Når man feilsøker så sjekker man de enkelte tips og på den måten finner man feilen. Det er enkelt å sjekke at innsugventil åpner når diesel skal inn. Få en med deg som kan hjelpe til, da er det lettere. Motoren vil ikke riste, det er ikke krefter til det. Jeg har aldri sett så dramatiske resultat av feil på turbo. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg kjenner ikke din turbo og hvilken waste gate denne har, men på litt eldre motorer har denne normalt en luftstyrt aktuator som åpner og lukker waste gaten. Denne er utformet slik at den tar luft fra trykksiden av turboen og leder denne inn på en membran i "klokka" til aktuatoren. Når dette trykket er lik regulert turbotrykk så overvinner det kraften av en fjær som finnes inne i aktuatoren og aktuatoren åpner waste gate for å regulere ned ladetrykket. Mellom selve waste gate ventilen og aktuatoren er det et stag som kan reguleres for å justere opp og ned maks ladetrykk. Derfor anbefaler jeg at du sjekker mekanisk at selve innmaten i turbo løper fritt, ettertrekk slangekoblinger, bolter på eksos manifold osv og let etter mulige lekasjer og ikke minst mål turbotrykket. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg har aldri sett så dramatiske resultat av feil på turbo. På en helplanende båt og når du ligger å stanger på planingsterskelen, så skal det ikke så mye til før du ikke kommer over denne. Men helt klart at det er mange andre parametere som kan spille inn. Men mål trykket og bekreft eller avkreft at det er her problemet er. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Det springende punket her hvorfor kommer ikke båten over planingsterkselen nå han oppnår 2500 rpm på en motor som skal oppnå 3500 rpm (Det er 71% av makt turtall), både burde lett gjøre over 20 knop med 2500 rpm på motoren og 1900 på propellen... og en en slik 25 eller var det 27 foter er jo rimelig lett planende... slik at den burde fint komme i plan ved 2500 rpm etter mitt syn, med mindre motoren er så girstung at den lille båten ligger forferdelig i sjøen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 (redigert) Den er inni h%&? tung den motoren. Jeg var å så på en Sea Ray 250 med samme motor og Bravo 3 drev som var til salgs. Den gikk ikke i plan dersom det satt en voksen kar på sofaen bak. Eier måtte sende ham frem i baugen for å få den oppå. Når den først var i plan gikk båten 37 knop Redigert: med borg warner gear kasse og sternpower drev blir den ikke akkuratt lettere Redigert 15.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg har jo masse og jobbe med nå, har nettopp vært og kjøpt torbotrykksmåler blis spennende og se. motoren veier 600kg men den planet jo bra i fjor så det er ikke noe problem det tipper jeg. det er en mekanisk vestergate ventil på motoren. Jeg vil nok engang skryte av dere alle som hjelper meg. jeg holder dere informert og kom gjerne med nye forslag til hva jeg skal teste. Angrer litt for at jeg ikke har meldt meg her inne på dette forumet før assa. mange her inne som sitter med mye kunnskap som gjerne deler det, noe som ikke er vanilg hos båt verksteder. Nok engang takk for hjelpen folkens. da fyker jeg til tønsberg og skrur videre.. tar med pc og tar nok kontakt igjen. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Jens_P Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Er du sikker på at Borg-Warner-gearet ditt er 1:1? Ser det leveres med flere utvekslinger. (ref. Halaas og Mohn AS) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SF Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 motoren veier 600kg men den planet jo bra i fjor så det er ikke noe problem det tipper jeg. Mener denne veier over 800 kg med Bravo drev. Om den planet bra fjor så er spørsmålet, hva er andeledes fra i fjor til i år? Har du fått gjort noe med motoren, skiftet propell, byttet gir???? Hvilken fart oppnådde du i fjor og ved hvilke turtall og hvilken propell? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Halois alle gode båt venner som har kommet med råd . Nå er feilen antakelig lokalisert og fikset. problemet vat turboen på trykksiden det var bare filla igjen av pakningen, pga at gjengene på ene bolten var ødelagte. Nå har jeg jo en altfor liten propell, men har med meg en annen i reserve 17x22 3 bladet trur du dette kan fungere eller bør jeg kjøre resten av ferien med 18x16 som er en 4 bladet proppell. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Hyggelig å høre at du har funnet feilen og at tipsen herfra slo til Har du fått utbedret feilen og testet? Monterte du turbotrykk måler? For å få best mulig anbefaling på propell vile jeg testet farten med den du har, noter hvilken fart du oppnår på de ulike turtall. Ut fra det kan du nok får gode anbefalinger på valg av propell av f.eks Sydvesten. Redigert 16.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Dette er jo supert! Vil det si at du nå har over 3500 rpm og fart 30 knop + ?? Vil anbefale akkurat det samme som SF, kjør med denne propellen til du har registrert fart ved forskjellige turtall. Lykke til videre i sommer! Redigert 16.Juli.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 har ikke montert måleren enda men det gjør jeg på 10 min hvis jeg vil. oki da tester jeg ploppellen på vei ut til verdens ende så ser vi hvor jeg havner på turtall og fart Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.