SF Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Tror det er en god i de ja, noter deg fart ved ulike turtall og gjerne hvor lang tid du bruker opp i plan. Dersom det er lett å bytte propell (hoppe uti i badebuksa med fastnøkkel mellom tennene? ) så test gjerne med den andre propellen også. Redigert 16.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Hei igjen båt kompisser. Ting er testet med variert resultat. Forsøk en er med 4 bladers proppell 15x18. i går testet jeg med ny pakning til turboen. ved 2300omin hadde jeg 14 knop og 0,8 i ladetrykk på turboen. motoren blir fort varm over 90grader. Den ville ikke varve mer Kjørte i dag tidlig over til fredrikstad lå jeg og tuslet i 7 knop ca jeg gir litt gass plutselig øker turtallet av seg selv jeg benytter da sjansen på og sjekke om jeg fikk mer fart, det viket som det blei mere sprut i motoren. jeg økte farten skate og ting stoppet på 3200 omin farten var da 22 knop og et ladetrykk på 1.2 bar. Jeg håper dere fortsatt kan komme med knall bra tips. Ps. har prøvd og timet disel pumpa men der er garantert ikke feilen, 1mm den ene veien starta den ikke og 1mm andre veien kakkla og bar den seg skikkelig. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
slett meg Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Ser ut til at du får nok luft! Da er det diesel. Sjekk om det flower ut av retur slange som går tilbake til tank! Prøv å blokker denne slangen nå du kjører med fullt pådrag. Går turtallet opp nå er det for liten flow frem til motor. Da må slanger,filter og pumer sjekkes ut! Det som kan skje er at trykket i pumpa blir for lavt (P.G.A liten flow som skal gjennom drosling i utløp på pumpa) og da blir ikke fortenninga øket og den vil ikke yte max! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) det skal jeg sjekke me til informasjon har jeg orginal diselpumpe pluss elektrisk pumpe. Hva mener du med det du sa om diselpumpa? Redigert 17.Juli.2008 av mortenscand (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
slett meg Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Om du ikke har elektronisk pumpe styres fortenning av invendig trykk i dieselpumpa di. Fortenning må økes betraktelig når du går opp med turtall. Får pumpa for lite diesel vil det ikke bygge seg opp trykk og du få ikke nok fortenning. Blir returen varm? Blir dieselpuma varm? Med varm menes det blir ubehagelig å ta på! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Litt usikker på hva du mener men jeg har en elektrisk disel pumpe som jeg selv har kjøpt og ettermontert, er dette feiL og gjøre? Har ikke sjekket noe teperaturer på ting men det skal bli gjort men en gan jeg er utpå igjen. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
slett meg Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Går utifra at du mener matepumpe! At den er elekrisk er ok men den må ha orntlig kapasitet! minst 2 ganger forbruket (150l/h eller 2.5l/min) og bra med trykk over 0.5bar!Står denne pumpa i tanken?. Har den noe navn/type beteinelse? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 pumpa er montert etter det første filteret. det er en facet pumpe som sitter der, (gull farget så den er sikkert drit bra ) Kjøpte den hos en som selger rallydeler han sa den var veldig bra Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
slett meg Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Kunne ikke se at facet hadde store nok pumper til din båt! Den største som sto diesel (SS165) på hadde kapasitet på 15gallon i timen. En gallon er vel ca 4liter så det blir for lite! Da må du enten ha 2 eller en pumpe som gir 30gallon eller mere i timen! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 oida da er vel kansje det beste og koble den ut da? setter utrolig plis på hjelp og råd, kansje ferien bir bra alikevell . Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Er det noen som har noe flere forslag, har hatt en skrufri dag ganske godt det assa Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Kan noen hjelpe meg jeg har tilbud om en proppell som er 17*20. åssen blir det på denne båten<?>???>? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Har du løst de mekaniske probelmene med motoren? Har du testet skikkelig med de propellene du hadde, hvilken fart oppnådde du på hvilket turtall? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 halois jada nå trur jeg alle problemene er i orden, overhalte diselpumpa + endel andre ting så nå virker det som ting funker. ja har prøvd de proppellene jeg har å jeg får 24 knop med 4 blads propellen og den 18*22 proppellen får jeg ikke båten i plan. så jeg trur et tidligere forslag med en proppell 18*20 høres bra ut, men har funnet en her inne som har en på 17*20. lurer veldig på hvordan den hadde vært.. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Ved hvilket turtall oppnår du 24 knop med 18"x16" 4-bladet? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Hei. Jeg oppnår 3500 omdreininger v 23 knop. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Er ikke 3500 rpm maks på denne motoren? Antar da at du ligger på sperra på maks turtall. Det at du oppnår 23 knop på 3500 rpm med 1,31 i utveksling og 16" stigning stusser jeg litt på da det gir hele 35% slipp. På den båten burde du klare å oppnå ned mot 20% slipp på propellen. Hvordan planer den i 23 knop, er den skikkelig oppå eller halvplaner du? 18"x22" blir alt for stor og det er ikke rart at du ikke kommer i plan med den. 17"x20" er nok nærmere det du skal ha tror jeg. Men jeg har bommet før Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) den planer med da ja:-)med litthjelp fra flapsen Redigert 30.Juli.2008 av mortenscand (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 (redigert) Om du må hjelpe til med flaps så kan det være farklaring på litt høy slipp, den er nok litt tung i hekken. Dersom motoren føles sterk og du har krefter til overs med din nåværende propell så hadde jeg forsøkt med 17"x20". Dersom du har nok krefter i motoren til 3500 rpm med denne og den planer lett med ca 20% slipp på propellen skulle det gi ca 35 knop ved 3500rpm. Redigert 30.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 2.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Mye styr med proppeller her assa. åssen passer det med 19*19? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Nemo Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 halois jada nå trur jeg alle problemene er i orden, overhalte diselpumpa + endel andre ting så nå virker det som ting funker. Hei. Det var hyggelig å høre at du har fått orden på motorproblemene. Det hadde vert fint å få vite hva som var galt med dieselpumpa og hva de andre tingene er som du har gjort med motoren. Du vet det er jo mange som trenger tips og da kan kanskje her være nyheter. Ser du har fått tips om å bruke 17 x 20 propell. Dersom denne passer bra, vil det ikke gå så bra med en 19 x 19 propell. Den er ikke mye lettere enn en 18 x 22 som du sier er alt for tung. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 for ikke tak i han som har den 17**20 propellen, han er vel på ferie, men da får jeg smøre meg med tolmodighet. Er ganske lei alt som har med båten og gjøre så nå selges den på veldig billig salg selv om alt er i orden nå så har jeg lyst på ny båt.... Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
gmg Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Jeg oppnår 3500 omdreininger v 23 knop. For meg såvirker de som motoren ikke er helt frisk, du oppnår max turtal på motor men ikke noe fart. er de ikke slik at går du ned i størelse på proppel så går farten ned, og du får mer turtal. men du oppnår max tutal. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 jeg får jo turtall men ikke nok fart så proppellen er det eneste problemet nå, jeg får jo bare 24 knop med høyt turtall så da trenger jeg jo mer sjyv i vannet Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
SF Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Hvilket maks turtall får du på maskinen uten belastning, mao om du gir full gass i fri. Sperrer den på 3500rpm? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.