Jump to content

NY båt - Nidelv 24

smuss

Recommended Posts

dårlig med bilder foreløbig. 81 modell. en eier fram til 06. motor på service hver høst. kjørt igjennom ferskvann og frostveske i tilegg. saltvasnnskjørt motor md17c penta. litt spenning knyttet til tæring, men motor kan godt vare mange år til. overhalt gir i fjor. er ikke timeteller, men brukt 10-20 timer hver sommer. lettstarter og fin gange. ikke noe særlig ekstrautsrtyr. så har med meg en bærbar gps og sjøkart for hele ruta.

pris 120

Gratulerer!

Jeg hentet hjem min Nidelv 24 - 1978 modell i fjor...

Et godt råd:

Sjekk dieseltanken for skitt i bunnen (dieseldyr) og slagg. Jeg hentet min båt hjem med 14 timers tur, det meste utaskjærs i en god del bølger og frisk bris med kuling i kastene. Stolte på eier som sa at alt var sjekket og alt var 100%. Det gikk bra, men jeg hadde gjort noe annerledes i dag.

Fordi: Litt senere dro vi på ferie med samme båten. I mye mindre sjø, og bare i bris vind stoppet motoren (nesten). Skiftet dieselfilter, men problemet vedvarte. Svar: uttaket fra dieseltanken hadde tettet seg pga slagg/ dieseldyr inne i tanken.

Løsning: Pumpet tanken tom med en fatpumpe, spylte med ren diesel og tømte den igjen. Siden har det ikke vært et problem.

Du kan muligens se dette på "vannglasset" som i min Nidelv 24 står montert på drivstoffslangen under dørken (ved siden av akslingen). Er glasset helt rent er det mest sannsynligvis ok. Er det svart/ mørkt med slagg, så vil jeg anbefale deg å sjekke tanken...

Håper du får en kongetur hjem!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

ja, håper jeg også. jeg har ett spm. har allerede begynt å tenke på vinteren som kommer fortere enn man aner. båten skal ligge på sjøen i vinter og den er saltvannskjølt. jeg skal kjøre igjennom systemrens. spm mitt er hvordan jeg skal gjøre det og kan det gjøres når båten ligger på sjøen.?

Jeg kjørte systemrens på min MD11C. Båten kan gjerne ligge på sjøen. Steng ventilen på gjennomføringen ved sjøvannsinntaket og koble fra slangen på samme sted. Lag en blanding med systemrens i en bøtte og putt den enden av sjøvannslangen du løsnet oppi bøtten. Start motoren og la den suge til seg av systemrensen i alle fall så lenge at du ser den samme pissegule væsken kommer ut av eksosutløpet. Da stopper du motoren og lar den stå med systemrensen. Mener jeg lot den stå et par døgn, husker ikke helt hva som er anbefalt på flasken.

Jeg gjorde dette i forbindelse med vinterkonservering, og hadde derfor en større balje med ferskvann som jeg kjørte igjennom motoren først (hadde samtidig en ferskvannslange ned i baljen for ytterligere påfyll). Etter en 20-30 minutter flyttet jeg slangen over i systemrens-bøtten. Etter "behandlingen" med systemrens kjørte jeg ny runde med ferskvann for å få ut evnt. løse partikler. Til slutt fylte jeg systemet med en frostvæskeblanding for vinteren.

Motoren bør være tilstrekkelig varm før behandling med systemrens slik at termostaten har åpnet seg. Alternativt kan du ta ut termostaten på forhånd.

Min blogg på baatplassen.
Da er det ny båt ;) skal hente den på fredag og kjøre den rundt til namsos. Håper på ok vær. Gratulasjoner mottas med takk;)

Kanskje vi møtes på fredag/lørdag. Jeg legger selv turen fra Ørlandet og til Namsos til helga. Litt væravhengig blir vi nok i relativt små båter, men har kjørt dette strekket før og det er en utrolig fin tur. Sist turen valgte jeg å gå ut ved Villa fyr og kjøre rettsrekket på folla. På tilbaketuren gikk jeg innom Flatanger. Vi kommer trolig til å gå to båter i følge og tar det som det kommer. Kanskje blir det overnatting underveis.. Sist gikk turen på 6 timer, men nå skal vi kose oss og se mest mulig.

Er litt usikker på trasevalget for gunstigste innseiling til Flatanger når man kommer sørfra. ¨ Jeg har en liten plotter i båten og på den er det ofte vanskelig å få et stort nok overblikk, til å ta de beste valg. Kjenner du eller noen andre det beste trasevalget?

PS: Kjenner noen til beste bensinfyllingsalternativet på denne strekningen? Er det fylling i havna på Stokkøya?

Redigert av motor (see edit history)
Lykke til med Nidelv 24.

JEg vurdere selv en slik en. Er første gangs båtkjøper og vil bruke ca 100'. Har en 78 modell med VP 22 hk i kikkerten. Hva bør jeg se etter for ikke "å kjøpe katta i sekken". Er VP 22 hk stor nok motor? - er 8 knop realistisk marsjfart?

Hei

For 100K bør du kunne få tak i en med ferskvannkjøling. Vil tro at marsjfart vil ligge rundt 7 knop med denne motoren.

Velkommen til BP. Du bør se etter tilstand på motor som i dette tilfelle er saltvannskjølt og mest sansynlig snart moden for utskifting med mindre den er oppgradert / modifisert. Du bør se etter mulige lekkasjer rundt vinduer, pakninger, tilstand på elektrisk anlegg, tilstand på drivstoff og vanntank, tilstand på ror / flyndre, styring. Med andre ord full gjennomgang. 22 hk er i minste laget for båten, ville kikket etter en med en 36 hk. Flere Nidelv 24 har slik motor. Kjøp en båt med ferskvannskjølt motor. Du klarer definitivt ikke en marsjfart på 8 knop med 22 hk, knapt nok med en 36 hk.

Redigert av Hansi (see edit history)

Enig med Hansi der gitt. Har hatt en Nidelv 24 med MD2B 25 hk. Målte topp hastighet på 6,5 knop med GPS og da røyk det no jæve....!

Er det en ting nidelven skal ha, så er det en utrolig sjødykktighet på den + en meget romslig båt med mye stueplass.

Har sett mange Nidelver med overdimmensjonerte motorer, faktisk helt opp til 110 hk TAMD30 mener jeg det var. Var visst nok SCAND som hadde montert motoren som en prosjekt, men men. Båt blir meget utstabil med overdimmensjonerte motorer.

MD17C 36hk Ferskvannskjølt er nok den rette motoren for denne.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...