-Luna- Startet 2.April.2004 Link til dette innlegget Startet 2.April.2004 For de som har fulgt med tidligere på "HVIT RØYK" emmnet mitt kan jeg si at det var ikke så enkelt allikevel....... Merkelig hvordan små ting fører til at man demonterer hele båten til slutt: Diesel pumpen hadde kilt seg pga. rusk i dieselen. Det ble en dyr fornøyelse (ca 6-7 000Kr). Etter å ha demontert filterene fikk jeg meg en overraskelse, de var fulle av gørr. Dette var en sort masse som hadde lagt seg i filteret. Antar at det ikke er dieseldyr, men bare rusk fra tanken?? Jaja, så motte tanken til pers også da Hele innredingen på fører siden måtte ut for å komme til tanken, og den var full av dette sorte rusket. Det var rikelige mengder der inne! Tanken har nok aldrig vært ute på over 20 år. Tanken ble spylt innvendig og jeg fikk ut all driten. Det var når jeg skulle undersøke om tanken var tørket inni jeg la merke til to små hull der inne . Hvordan har disse oppstått Tanken er av aliminium og jeg skal få en kompis til å sveise dette. Det er nok herfra min lille diesel lekkasje stammer fra Kunne liksom ikke finne den noen plass...... Bruker dere trakt med filter når dere fyller diesel?? Hvor kommer denne sorte gørra i tanken min fra?? Og er det vanlig at små hull oppstår i en aliminiums tank?? Og...når gørret fra dieselen jeg tappet ut av tanken er fjernet, ville dere brukt denne dieselen eller bare dumpet den?? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 kjenner følelsen. Men så blir du sikker på at alt er tipp topp også nå da. For å svare på noe av det du lurer på; diseldyr behøver ikke komme sammen med diselsen. De gror i fasen mellom vann og diesel som finnes i de fleste tanker. Beste botemiddelet som finnes er å holde vannet unna. Tapper man jevnt og trutt ut dette, er mye gjordt. Samtidig som man kanskje er flink til å rengjøre kanner osv. Samt kanskje ikke fylle på den mest lugubre marinaen som finnes. Generelt tror jeg diesel på marinaer er langt dårligere enn den som finnes på bensinstasjoner. Ikke i seg selv, men stasjonenes rutiner for sjekk av tanker osv osv. er ofte langt bedre enn de som følges på marinaer som er oppe noen måneder på sommeren... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jada Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Og er det vanlig at små hull oppstår i en aliminiums tank??Ikke uvanlig at det tærer hull i en aluminiumstank, spesielt gamle alu-tanker som visstnok var tynnere i godset enn de som lages i dag. Når du først har ute tanken, så ville jeg vurdert en helt ny. Det er vel kanskje ikke usannsynlig at det snart vil tæres nye hull i den gamle tanken din. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 2.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Hmm, får se hva han som skal sveise tanken sier. Har ikke så veldig lyst å kjøpe ny da. Ca hvor mange lapper snakker vi om her for en ny en? Den er på 100L og formet etter skutesiden som 1/4 kakestykke. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
jada Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Pris har jeg ingen anelse om, men synes det ville være dumt om du måtte ha ut tanken om et år eller to for å sveise flere hull. Sveisemannen din kan nok si noe fornuftig om tilstanden til tanken. Kanskje den vil vare så lenge du har båten, og så kan jo neste eier få problemene i fanget igjen (muligens ikke noe pent tenkt, men....) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Anbefaler at du i hvert fall bytter hele bunnen i tanken. Ikke skjøt inn småbiter. Du får mye bedre overblikk over resten av tanken innvendig når du får et skikkelig høl å titte inn i. Dieseldyr er en gråaktig masse. I hvert fall de dyra jeg har pumpet ut. At du får tæring skyldes sannsynligvis sure miljøer der dritten har bygget seg opp på aluminiumen. Alt rusket kan muligens ha fulgt med en tankfylling en eller annen gang. Det er, som det blir anført her, forbausende mye dritt som følger med særlig ved marinaenes salg av den dieselen som har overvintret på tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.