Hansb Startet 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2008 (redigert) Hei! I mai kjøpte vi oss "ny" bruktbåt (1985 mod), og har vært lykkelige båteiere siden da. Har synes det har gått mye vann når vi har vært på tur, i forhold til hva vi fyller på ferskvannstanken, og i helgen fikk jeg bekreftet mine mistanker. Oppdaget at vi har en ganske stor lekasje fra ferskvannstanken. Hvor det lekker vet jeg ikke enda, kan se ut som om det er på undersiden (evt baksiden) av tanken. Det kommer i allefall vann under tanken etter at fyller den opp. Om et er rust, frostsprengning, eller "bare" en dårlig slange aner jeg ikke. Men for meg ser det ut som om det er selve tanken som lekker. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg også at det var ett lite rusthull i septiktanken, hvor det kom ut noen dråper. Begge tankene er montert under dørken, med deler av interiøret over (førersete, skap, kjøleskap..). Ser ut til å være en ganske stor operasjon å rette opp i dette ettersom deler av interiøret må fjernes Det jeg lurer på er om tidligere eier har noe ansvar i forhold til dette? Båten er fra 1985, og i allefall septikken lekker pga ett lite rusthull. Eller regnes dette som slitasje etter over 20 års bruk, slik at jeg må ta hele kostnaden selv? (Tankene ser flotte ut i utgangspunktet, men skinnet bedrar...) Takknemmelig for svar Redigert 14.Juli.2008 av Hansb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Det er ikke unormalt at det kan bli lekkasje i en tank etter 23 års bruk. Hvis det lekker ut mye ferskvann (ref det du skriver om at tanken tømmes raskt) så burde du jo imidlertid raskt sett at det kom vann i bunnen av båten som ikke skal være der. Hvis det bare er snakk om litt vann når tanken er helt full eller ved fylling så kan det jo også være lekasje på slangen eller slangestussene (tank/dolbord). Septiktanker i aluminium og stål (også syrefast) vil ofte få hull etter mange års bruk. Jeg har selv måttet bytte septiktank i mine 2 forrige båter (1988 og 1986 modell)pga hull. Jeg mener det er noe man må regne med, men hvis du kan sansynligjøre at forrige eier måtte vite om dette så kan du jo reklamere overfor ham. Kan jo hende dere kan bli enig om en liten reduksjon i prisen i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Det virker som om det bare lekker litt når det ikke er så mye på tanken. Siden vi bare er to personer, og bare har vært på dagsturer, så har vi ikke brydd oss om å fylle opp tanken tidligere. Derfor har vi ikke oppdaget det før nå. Det er mulig tidligere eier har oppdaget dette tidligere, men det vil være umulig for oss å bevise. Det er mulig at dette er noe vi må regne med på en så gammel båt, og dermed må ta hele kostnaden selv. Ikke vet jeg.. Men båten ble fremstilt av selger som om den var i meget god stand. Når jeg må ut med deler av interiøret, og bytte to tanker, så er ikke det tilfelle. Derfor har jeg lagt inn denne forespørselen her i ett forsøk på å avklare dette Har du foresten noen gode tips til hvor jeg kan få tak i nye tanker? Redigert 14.Juli.2008 av Hansb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) 1: Ta mål av tanken og få et verksted som sveiser syrfast til å lage den. Ofte rimligst på et lokalt lite sted enn f.eks hos Industri Lambertseter. 2: Hvis du har plass til å bruke en standarad tank så selger f.eks Maritim slike tanker. Når du får fikset opp i dette med ny(e) tank(er) så vet du i hvertfall at det er i orden i mange år fremover. Det er jo betryggende Husk å bytte slanger og slangeklemmer også. På en såpass gammel båt er det også lurt å sjekke gjennomføringer/påfyllinger. Slik er det å ha en litt eldre båt. Man må regne med litt mer vedlikhold enn i en nyere. Ikke så rart, men ikke alle tenker på dette. PS! Vanntanken er kanskje ikke lekk. Den blir ikke utsatt for samme "påkjenning" som septiken. Redigert 14.Juli.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Glem syrefast, aluminium holder i 10 - 15 år. Ta med tanken til ILAS.no så lager de en ny tank til deg (ca. 6000,- for 85L), hvis du vil ha syrefast så kan du fort legge til 4 lapper til... i tillegg til punkt nr 1 og 2 i innlegget til OLPI så kan du ta med: 3. Jokerventil i toalett ? 4. Skrog-gjennomføringer (Dersom de er eldre enn 5 år) 5. Kuleventiler (Dersom de er eldre enn 5 år) Lykke til ! Redigert 14.Juli.2008 av Buffalo (see edit history) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 På en snart kvart århundre gammel båt må du nok regne med at en god del forskjellige komponenter og bestanddeler er kommet til endes på sin levetid, og må skiftes ut. At tanker eventuelt må skiftes, er nok godt innenfor det påregnelige ved kjøp av 23 år gammel båt. Du kan ikke vente deg at slike komponenter skal være feilfrie fortsatt, etter så lang tid. Så det er liten mening i å krangle med selger, selv om rettferdighetssansen kanskje sier at han bør dekke noe av det. Se det fra den positive vinkel; når tanker er byttet og alt er såre vel, så vet du i alle fall at DET problemet er løst. Da kan du avslappet og rolig sette deg ned med en kald og vente på at NESTE problem skal dukke opp. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hansb Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Takker for tipsene! Jeg er ikke typen som gidder å starte en krangel på tvilsomt grunnlag. Det er nok bare å åpne lommeboka, og smile så godt jeg kan. Får trøste meg med at det er ett ørlite hull i septikken. Det er jo tross alt bedre enn ett stort ett Men jeg er ikke særlig giret på å begynne med en såpass stor operasjon mitt i sesongen. Får se om jeg kan finne på noe med septikken, slik at den holder tett frem til høsten. Kan kanskje bruke litt kjemisk metall over hullet? Skipper Worse: Du burde vært selger. Jeg har nesten begynt å glede meg til jobben Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 i tillegg til punkt nr 1 og 2 i innlegget til OLPI så kan du ta med: 3. Jokerventil i toalett ? 4. Skrog-gjennomføringer (Dersom de er eldre enn 5 år) 5. Kuleventiler (Dersom de er eldre enn 5 år) Lykke til ! Glemte kuleventiler, men de holder da normalt mye mer enn 5 år. Etter 23 er det nok lurt å bytte. Jeg byttet både på NB740`n og Nordic`n. Med gjennomføringer mente jeg også under vann (skroggjennomføring). Pakinger i tolalettet er nok også lurt å bytte hvis det er lenge siden sist. Jeg byttet hele toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Har vært oppe i samme situasjon selv et par ganger ved kjøp av bruktbåt. Bare å bite i det sure eplet, demontere og bytte tanker, slanger, gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Glem syrefast, aluminium holder i 10 - 15 år. Ta med tanken til ILAS.no så lager de en ny tank til deg (ca. 6000,- for 85L), hvis du vil ha syrefast så kan du fort legge til 4 lapper til... 10 år går ganske fort. Dersom du ikke har lyst til å måtte gjøre det om igjen, ville jeg glemme aluminium. Synes ikke aluminiumstanker har noe å gjøre i en båt. Spesielt ikke for septik!! Min mening er: rustfritt stål for vann, plast av egnet type for septik. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 jeg ville hvis mulig, "drite" i den org vanntanken og heller finne en ny plass til en plasttank fra maritim eller no. de kommer i forskjellige størrelser og jeg har selv brukt en "flat" type under sengene i aktercabinen. god følelse å begynne med ny tank. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansb Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Plasttanker tror jeg nok kan være en bra ting. Tror kanskje jeg kommer til å gå for det. Men hva kan jeg regne med av levetid på en plasttank? Vil disse svekkes, slik at de bør byttet om 10 år, eller vil de forhåpentligvis holde til de er 15? Men en sak jeg lurer litt på: hvor store tanker trenger jeg egentlig?? Siden dette er første båten med innlagt vann og kloakk, så har jeg ingen anelse om hvor mye vann vi bruker. Eller hvor stor septiktank det er lurt å ha. I dag står det en 110 liters vanntank, og en 60(?) liters septikktank i båten. Vi er to voksene personer som bruker båten stort sett til helgeturer. Det blir nok bli noen langhelger i båten, men jeg ser ikke for meg at vi ligger 14 dager på en øde holme uten mulighet til å fylle vann Er en 110 liters tank lurt å ha, eller blir dette litt overkill i forhold til vår bruk av båten. Det er forøvrig en dusj på badeplatformen. Den bruker kanskje en del vann? Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Har plasttanker for både vann og septik. Aner ikke alder, men går ut fra at de er ganske gamle. Virker å være i meget god stand. Vet ikke om det er noe negativt med plasttanker, men de er både billig i innkjøp og lette å håntere. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
hifo Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 mener jeg har 110 l tank til ferskvann. holder for oss i ca en uke selv med dusjing på plattformen.. men sløse skal man ikke - Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
olpi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Jeg har også nå bare plasttanker. Fungerer flott. En fordel er også at jeg kan se nivået på tankene. På septik er det veldig ok, da septimålere som oftest ikke er til å stole på. Har vært borte i både VDO og Wema. Fungere en stund før de blir ustabile. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Er det noe jeg kan bruke for å tette hullet i septiktanken, slik at det holder ut sesongen? Jeg har ikke særlig lyst til å begynne med bytte av tanker nå midt i juli. Har tenkt på å legge på litt kjemisk metall. Men dette reagerer med å utvikle ganske mye varme. Vet ikke om dette kan skape falige situasjoner med gasser som evt er inne i tanken? Noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette? Vi prater bare om ett eller annet jeg kan tette hullet med som holder ut sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Ikke så lett kanskje, men en porta potti kan du jo bruke til du får ordnet opp ... . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Kjemisk metall burde være helt OK. Eventuelt epoxylim, f.eks Araldit. Jeg tettet en gang en bensintak med dette, og det holdt fortsatt tett da jeg solgte bilen 15 år senere! Et annet alternativ er å skru en liten skrue i hullet, gjerne med en gummipakning under. Det skal ikke mye til får å få det til å holde tett ut sesongen! Sikaflex kan sikkert også brukes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.