Jump to content

Kobling av navigasjonsutstyr (NMEA)

Skin

Recommended Posts

Jeg skal  snart montere en del utstyr i nybåten. Når det kommer til sammenkobling av navigasjons utstyr er jeg ganske så blank. Har fått med meg at utstyret snakker sammen via NMEA.

Utstyret jeg skal ha er inn i båten er:

*Garmin GPS 12 med Power/data kabel.(DB9 hun)

*Raymarine Autopilot (Smartpilot S1G, ST 6001)

*Trolig Raymarine DS400X ekkolodd.

*Laptop for kartplotting (på sikt)

Det jeg ønsker av utstyret er:

-GPS’en skal levere waypoint data til autopiloten slik at jeg kan bruke goto funksjon.

-GPS’en skal levere data til ekkoloddet slik at det vises på ekkolodd skjermen.

-På sikt ønsker jeg også å koble inn en laptop med kartprogram som skal levere data til auto piloten og motta/sende data til GPS’en.

Det jeg lurer på i første omgang er om jeg kan splitte signalene fra GPS’en slik at de går både til ekkoloddet og autopiloten?

Er det bare å koble på en DB9 han med forgreining slik at det går signal til begge uniter eller må jeg ha en splitter/switch?

Når laptopen skal inn i systemet må jeg vel koble denne direkte til GPS’en og så kjøpe en konverter slik at den kan sende NMEA signaler til autopiloten?

Jeg håper noen tar seg tid til å kikke på dette, det er greit å være litt forberett når utstyret skal monteres. Som sleggemaskinist er jeg nok i stand til å påføre utstyret ubotelig skade om jeg ikke får noen kyndige råd.

Jeg kjøpte et ekkolodd (Furuno LS-4100) og en kartplotter (Interphase 169cs) for noen dager siden. I ettermiddag satt jeg på hobbyrommet og forsøkte å koble disse sammen ved å bruke NMEA signalene. Dette gikk fint, slik at nå kan ekkoloddet i tillegg til dybde, også vise fart, posisjon og kurs som det får fra kartplotteren. Kartplotteren får signal fra ekkoloddet og viser også dybde.

Jeg har ingen erfaring med parallellkobling av flere enheter. Men det finnes en god del informasjon på nettet. Sjekk for eksempel "Peter Bennett's GPS and NMEA Site" :

http://vancouver-webpages.com/peter/

mvh

Svein

-battello

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...