Jump to content

Hvor mye tåler en 27-30 fots motorbåt av bølger og vind?

storepaasan

Recommended Posts

Hei

Har hørt mange historier om folk som har vært ute i både storm og 5-6 meters bølger i små motorbåter (27-30) uten problemer. Har selv vært med på en tur fra Fredrikstad til Nøtterøy i en Scand Nordic 27 som var en meget ubehagelig opplevelse. Vindstyrken var "ikke mer" enn 9-10 m/s og bølgene var 2-3 meter. Så når skal en begynne og engste seg og kalle på hjelp? Noen med erfaringer på dette?

:sailing:

mvh

Storepaasan

Det kommer veldig an på hvordan bølgene er. Er det store runde dønninger klarer man seg fint i 5-6 meter sjø. Da vi kjørte over Marstrandfjorden for noen dager siden var det kanskje 1 meter sjø og de var ubehagelig for den kom fra "alle kanter". Det avhenger også på hvor du har sjøen fra. Har vi motsjø slakker vi ofte av slik at vi unngår mye slag i båten. Samtidig har jeg erfart at man kan kjøre for sakte i motsjø - da får man mye vann over båten - så det gjelder å prøve seg frem litt og bli kjent med egen båt. Avhengig av hvor krappe bølgene har jeg erfart at 12-16 knop en en god fart, men vi har opplevd å ha 2 meter bølger vi måtte ned i 8 knop for å takle greit - de var krappe. I medsjø er det greit å gå fortere - da merker man ofte at man må gi litt gass for å komme over toppen av bølgene og så slakke av i "nedover bakken".

har du trimflaps vil jeg anbefale å trimme baugen ned i motsjø og løfte baugen litt opp i medjsø.

Da vi hadde tilsvarende båt som deg (Nidelv 300) gikk vår komfortgrense på 8-10 m/s og meldt bølgehøyde på 1-2 meter. Men vi var ute i mer sjø enn det og det gikk helt greit. Da må du regne med at de største bølgene er på 3-4 meter - men er du erfaren takler du det greit ved å slakke av og styre bort fra bølgene.

Det er viktig å planlegge alle seilaser godt. Noen krever ikke så mye planlegging fordi vind og vær og farvann er på lag med en. Men andre ganger både blåser det litt mye, det har kanskje blåst lenge slik at sjøen har bygd seg opp og det kan være et strekk som er ruskete (som feks Strømtangen utenfor Fredrikstad). Da er det viktig å ha en plan B slik at man raskt kan endre kurs og komme seg inn i farvann man er mer komfortabel i

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Noe av det viktigste er å lære båten å kjenne, hvordan denne oppføre seg i under forskjellige forhold, bølger, retning av bølger, vind, last i båten, trimming av båten osv... Det blir kun dine egne erfaringer som vil kunne gi deg svar på hva båten tåler i forhold til mannskapet og komforen under turen..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Joda, båten tåler nok mere bølger den det du gjør.

Problemet er at det blir store beleastninger på utstyret i et slikt vær. Da må du være sikker på at det holder. Du må også være klar over at noe kan svikte og at du kan gjøre noe med det. Du kan få veldig dårlig tid vis du d velger å gå nærme land.

Er det veldig dårlig vær med høye bølger går jeg alltid veldig langd fra land. Der er det mindre krappe bølger og myyyye lengre tid til å fikse på ting vis det trengs.

Har dessverre opplevd noen ganger at utstyret har sviktet. Båten legger seg på tvers av bølgene og du vil få en ganske bra rulling i båten pga manglende maskinkraft. Da er det greit å vite hvordan ting fungerer å at du har noe reservedeler ombord, men ja båten tåler det.

Det som egentlig er det farligste er når du har sjøen inn fra akter eller aktenfor tvers "har den på låringen". Vis du da får sjøen slik at båten graver seg ned i en bølgedal å så kommer neste bølge å løfter opp akterenden vil båten vri seg i mot bølgen som kommer. Vis du da ikke er våken å kompanserer til den andre siden med roret eller drevet kan faktisk båten kantre. Drar du brått ned på gassen vil også dette hjelpe veldig. Det er nemlig kraften fra bølgene og motoren din som vil "dra" deg ned.

Enhver båt kan kjøres i senk av den rette idioten :smiley: omtrent uansett vær. Det er skipperns oppgave å sørge for at båten håndteres trygt og at mannskapet føler seg trygge.

Hvor store bølgene blir avhenger av hvor lenge det har blåst fra samme retning, fra hvilke retninger det blåser, dybden på vannet, strømforhold m.m - bølgehøyde varsles på samme måte som vind. Har det blåst 10m/sek i et par døgn nærmer du deg nok fort 2 meter meldt bølgehøyde i Oslofjorden og da må du regne med at de største bølgene er 4 meter (bølgehøyden som varsles er "signifikant bølgehøyde" - og den er snittet av de 3/4 største bølgene - ikke max høyden på bølgene). Men har det blåst 10 m/s fra Syd i 4 dager så vet vi at feks Tønsberg Tønne nok er ganske så ruskete og godt kan ha 4 meter sjø

Det du spør om handler egentlig om erfaring med sjøen og kunnskap om egen båt. Det får man bare ved å være på sjøen med båten i ulike forhold.

Vi gikk ut med båten vår i 14 -15 m/sek med hele familien ombord. Tenkte egentlig ikke så mye på at det blåste så mye før vi var oppi det hele. Men båten fungerte greit. Dro ned fra 25 knop til 12-15 knop - trimma baugen ned med flapsa. Alle var komfortable med det. Hadde vi ikke vært det hadde vi snudd. Og hadde vi ikke vært utpå den dagen hadde vi ikke funnet ut at den vinden er helt OK for oss i denne båten. I vår forrige båt hadde det vært for mye sjø til at vi hadde vært komfortable med det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

En annen ting jeg tenker på er drivstofftankene ombord.

Har man kjøpt brukt båt så er man kanskje ikke helt sikker på hvor mye gammel moro som ligger og skvalper i bunnen av disse, og i dårlig vær med mye rulling og stamping så er det mye grums som begynner å sveve rundt i drivstoffet.

Nye filter hver sesong og vel og bra det men de kan fylles fort med påfølgende stopp hvis det er mye gammel moro i tankene.

Og det skjer jo gjerne i ordentlig rufsevær når det passer som dårligst.

Så rådet med god avstand fra land er absolutt noe og ta med seg.

Inspeksjon og eventuell rengjøring av tankene er viktig.

En årsak til kritiske situasjoner, havarier og nestenhavarier med lystbåter i dårlig vær, skyldes etter min mening tilstoppede dieselfilterfilter eller luft i dieselsystemet som følge av for lite diesel i tankene.

Noe med det viktigste er derfor selv å bidra til å ha en motor som går og som man kan stole på!

Rene filter er alfa og omega!

Meget sjelden man hører om båter på denne størrelsen som velver eller brytes ned pga. høy sjø!!

Redigert:

Lucielle kom meg i forkjøpet her! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)

Ja, hvis motor stanser da blir det morro. Tett filter, hva gjør man da? noen triks? bytter man filter blir vel dett eogså tett ganske raskt? har fundert på om det kan være lurt å ha med en 20 liter reservakanne og evt ta dieselslangen rett i den hvis filterne blir tett (etter å ha byttet filteret selvsagt). Man kommer jo et stykke med 20 liter . dårlig idé?

Til ditt spm med 10 m/s så spørs det jo hvor du er. Er det 10 m/s i ytre oslofjord kan det fort bli opp i 2 meter. Liten kuling 12 m/s kan det fort bli 3-4 meter. Kommer også veldig an på dybdene i farvannet og ikke minst strømmen.

Går strømmen utover og vinden står på i mot kan du få veldig krapp og urolig sjø. Da kan du oppleve "surfer bølger". I drøbakk sundet er dette vanlig vis vinden står på innover å strømmen går utover. Dette fordi mye vann skal både inn dette smale sundet og sammtidig utover.

Smat å kikke på tidevannstabell.

Du må også tenke på vekten av båten din. Bitteliten sin båt er tung og vil pløye det meste unna. Han sin Norwest 420 veier sikkert en 14 tonn. Han vil mer merke større tyngre bølger som presser baugen hans opp.

Har jo lett for å bli noe klin når man står nede i motorrommet med kanner/slanger og slingring og rulling og skal lufte beistet samtidig, men alt er jo bedre enn å gå på grunn å havarere.

Går vel kanskje fortere hvis man har nye filtre bare til å skru på og lufte, men tida flyr fort når man nærmer seg land.

Har erfaring fra en sånn opplevelse, lå heldigvis godt fra land. Det første jeg gjorde var å slippe ankret fremme for å bremse farten og få baugen opp mot sjøen.

Deretter var det filterbytte i turbofart (verdensrekord tror jeg) lufting og oppstart.

Da var jeg skjelven i flere minutter etterpå, men det gikk bra. (var veldig bekymret for de to minste i familien en stund kan man si) :yesnod:

Til ditt spm med 10 m/s så spørs det jo hvor du er. Er det 10 m/s i ytre oslofjord kan det fort bli opp i 2 meter. Liten kuling 12 m/s kan det fort bli 3-4 meter. Kommer også veldig an på dybdene i farvannet og ikke minst strømmen.

Går strømmen utover og vinden står på i mot kan du få veldig krapp og urolig sjø. Da kan du oppleve "surfer bølger". I drøbakk sundet er dette vanlig vis vinden står på innover å strømmen går utover. Dette fordi mye vann skal både inn dette smale sundet og sammtidig utover.

Smat å kikke på tidevannstabell.

Du må også tenke på vekten av båten din. Bitteliten sin båt er tung og vil pløye det meste unna. Han sin Norwest 420 veier sikkert en 14 tonn. Han vil mer merke større tyngre bølger som presser baugen hans opp.

Jo tyngre båt jo mer rolig? Betyr det at jo mer last en har med seg så blir det noe roliger. Fulle tanker og ferielast.

Kan ikke tenke meg å være på sjøen i min 29 fot, 3000 kg tunge båt i 3- 4 meter bølger.

Kjerringa kommer heller aldri til å bli med ut på sjøen noe mer. Det er vell også noe en må tenke på, de man har med ut i kan fort få skrekken og miste interessen for sjølivet.

Har hørt mange historier om folk som har vært ute i både storm og 5-6 meters bølger i små motorbåter (27-30) uten problemer. [...] Så når skal en begynne og engste seg og kalle på hjelp? Noen med erfaringer på dette?

Si dét? For det første kommer det ikke an på båtstørrelsen, men først og fremst hva den er konstruert for, hvor godt båten er utrustet, hvordan den er lastet og sist, men ikke minst dyktigheten til fører og mannskap.

En liten pekepinn finner du i konstruksjonsklassene i CE-merkingen.

Som flere har nevnt så er ikke vind og bølgehøyde alt. En ting er bølger på 2-3 meter, noe helt annet er brytende bølger på 2-3 meter. En annen faktor er om båten er manøvreringsdyktig og både farvann og drivstoffbeholdning gir rom for å manøvrere med naturkreftene i stedet for å kjempe mot dem.

En annen ting er at det slett ikke er nødvendigå vente til situasjonen er så alvorlig at det er nødvendig å be om assistanse eller sende en nødmelding. Det er helt i orden å bruke radioen til å ta kontakt med kystradio eller andre båter lenge før det det blir noen krisestemning og be om værmelding, eller avtale at man regelmessig kaller opp kystradioen. Om du ligger noen timer og rir av været med et drivanker ute så betyr det ikke nødvendigvis at du er i nød eller trenger assistanse, men det er greit at noen andre vet hvor du er og hva du holder på med.

Prøv å fordele vekten best mulig.

Skjønner hva du tenker på. Men du må være oppmerksom på at sjøen kan kan gå veldig høyt selv med 10 m/s. Når det er liten kuling der ute går sjøen høy. Jeg vil hvertfall prøve å unngå det. Særlig nå som vinden har stått på noen dager. Sjøen bygger seg opp og det kan bli veldig ubehagelig der ute. Som jeg sier igjen, båten tåler det sikkert, det er værre med folket ombord.

Sikkert mye mas med å komme seg nedover. Med den vinden her hadde jeg godt til Tønsberg, ventet der og så godt over fjorden til helgen.

har fundert på om det kan være lurt å ha med en 20 liter reservakanne og evt ta dieselslangen rett i den hvis filterne blir tett (etter å ha byttet filteret selvsagt). Man kommer jo et stykke med 20 liter. dårlig idé?

Tja, er det en moderne motor med retur på diesel så må du evt bytte om på to slanger eller regne med at 20 liter ikke holder så lenge. Med seilbåt har jeg denne løsningen slik at jeg kan bruke motor de minuttene jeg trenger for å manøvrere i en havn. Jeg suger diesel fra reservetank og sender returen til hovedtank. (Reservetanken bruker jeg egentlig til fyringsdiesel om vinteren. Da kan jeg la hovedtanken være tom noen månder og unngå problemer med dieseldyr.)

Når du har prøvd å bytte grovfilter i mye bølger så kan det hende at du vil vurdere å montere doble filter med vender for å velge hvilket filter du vil bruke. Da har du et reservefilter stående klart. Det er ingen dum investering. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Tja, er det en moderne motor med retur på diesel så må du evt bytte om på to slanger eller regne med at 20 liter ikke holder så lenge. Med seilbåt har jeg denne løsningen slik at jeg kan bruke motor de minuttene jeg trenger for å manøvrere i en havn. Jeg suger diesel fra reservetank og sender returen til hovedtank. (Reservetanken bruker jeg egentlig til fyringsdiesel om vinteren. Da kan jeg la hovedtanken være tom noen månder og unngå problemer med dieseldyr.)

Når du har prøvd å bytte grovfilter i mye bølger så kan det hende at du vil vurdere å montere doble filter med vender for å velge hvilket filter du vil bruke. Da har du et reservefilter stående klart. Det er ingen dum investering. :wink:

Takk for gode tips. Blir nok ingen tur over Skagerak i disse dager. Tar det rolig i Tønsberg/Nøtterøy til over helgen. Skal nok investere i doble dieselfilter med vender, og sørge for å ha nok filter og diesel i tankene.

Jeg har netop været to gang over "åbent farvand" med vind på 9-11 m/s og 1- 1,5 meter bølgehøjde. I forgårs med vinden ind skråt forfra og i dag med vinden ind skråt bagfra.

Med mine 10 meters længde og 5 tons vægt er det lige på kanten af hvad JEG bryder mig om. I modsøen trimmede vi ned og gik kun 10-12 knob men søerne slog alligevel op over flybridgen og vinduesviskerne kører konstant.

I dag gik det mere stille og roligt - men det var ikke behageligt!

Jeg er helt enig med andre i at sikkerhedskmarginerne er meget mindre når man bevæger sig ud på kanten af ydeevnen. Jeg har en gang prøvet at vinduesviskerne strejkede. Det er nok til at gøre resten af sejladsen kaotisk fordi saltet sætter sig på ruden og gør den helt uigennemsigtig. I dag glemte min kone at lukke et skab i køkkenet og det resulterede i knust glas over hele kabinen. Helt umuligt og næsten livsfarligt at feje glasskår op i store søer.

Min pointe er at jeg sejler efter mottoet "better safe than sorry". Der skal ikke så meget til at få en situation til at udarte sig - og SÅ travlt har man ikke! I åbent farvand går min grænse ved 10 m/s hvis vinden kommer bagfra og 6 m/s forfra. Er der meldt sø over 1 meters signifikant bølgehøjde går jeg ikke ud.

Indenskærs og i lukkede fjorde mm. er sagen jo en anden.

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...