Jump to content

Hvor mye tåler en 27-30 fots motorbåt av bølger og vind?

storepaasan

Recommended Posts

Som andre sier ..."båten tåler ganske mye" .... men av og til så svikter deler ombord....

Dette skjedde for oss i fjor sommer ..... var fin værmelding, men det endert seg drastisk under seilasen som var på den Skotske NØ kysten... , noe vi ikke hadde planlagt for. Det gjorde at en liten ting plutselig ble stor .... så jeg lærer fremdeles etter å ha ferdet mer enn 20 år på sjøen... respekt for kreftene skal man ha uansett!

DSC_0416.jpg

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må også tenke på vekten av båten din. Bitteliten sin båt er tung og vil pløye det meste unna. Han sin Norwest 420 veier sikkert en 14 tonn. Han vil mer merke større tyngre bølger som presser baugen hans opp.

Jeg forsøkte å tenke tilbake til da vi hadde Nidelv 300 da jeg svarte - da var vår komfortgrense rundt 10m/s. I dag tar vi 15m/s og 2-3 meter krapp motsjø det er fortsatt greit nok - men vi må nok sitte innendørs.

Divemaster - ser av din "nedfelte" radarmast at du har radarreflektor. Har den noen effekt eller er det en arv av de lovpålagte reflektorene i Italia?

Major Andy har viktige erfaringer - at ting faktisk kan gå litt galt. SJøklar båt er viktig. Alt bør ha sin faste plass og alt må være sikret. Vet man at man skal ut i hard vær er det ikke feil å surre større ting ombord litt ekstra godt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Radar reflektoren var en "arv" ... men jeg har også montert den i den nye rustfrie radarmasten ... med samme festeanordning. Vet at den ikke er helt korrekt montert, men den er der oppe. Vi har god radar profil (ihht tre forskjellige supply skip under blandete forhold ... inklusiv 4 M sjø)... uansett, og regner med at den nye radarmasten i rustfritt stål også hjelper til...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg forsøkte å tenke tilbake til da vi hadde Nidelv 300 da jeg svarte - da var vår komfortgrense rundt 10m/s. I dag tar vi 15m/s og 2-3 meter krapp motsjø det er fortsatt greit nok - men vi må nok sitte innendørs.

Divemaster - ser av din "nedfelte" radarmast at du har radarreflektor. Har den noen effekt eller er det en arv av de lovpålagte reflektorene i Italia?

Major Andy har viktige erfaringer - at ting faktisk kan gå litt galt. SJøklar båt er viktig. Alt bør ha sin faste plass og alt må være sikret. Vet man at man skal ut i hard vær er det ikke feil å surre større ting ombord litt ekstra godt.

Jeg ligger i utgangspunktet på samme grenser når jeg planlegger. Men selv med min begrensede erfaring har jeg lært meg at vindstyrke langs norske- og svenskekysten er langt mindre viktig enn vindretning. Befinner meg nå i Arendalsområdet og har nå vestlig-sørvestlig med ca. 10-12 s/m uten store bølger, mens det på lørdag ikke var mer enn ca. 5 s/m, men sørvestlig vind da vi tok turen til Grimstad for konsert - og da var bølgene adskillig tøffere, uten at det var overdrevent plagsomt. Med de vindforholdene som erh på denne siden av norskekysten er jeg derfor atskillig mer forsiktig i min planlegging når jeg skal sørover enn når jeg skal hjemover. Dessuten vet jeg når Redningsselskapets konvoier går. Skal hjemover i løpet av helgen eller like etter - kan noen fortelle meg hvorfor de ikke har konvoi fra Stavern og nordover - det strekket er vel like røft som Stavern - Jomfruland?

Ligger selv pt. i Arendalsområdet og kan underskrive på at det har blåst i dag, men uten at bølgehøyden dermed har plaget oss.

BårdK; Strekningen Stavern - Tønsberg Tønne gjør du unna på 30 minutter og du slipper å gå rundt eller ta hensyn til farlige områder som f.eks. Rakke.

Du går på innsiden av Svenner fyr og Rauer som i noen grad beskytter farvannet innenfor til "Tønna".

Etter Tbg Tønne går du inn Vestfjorden og gjennom Vrengen for å komme videre østover.

Dette er "innaskjærs"- strekninger.

Men selv med min begrensede erfaring har jeg lært meg at vindstyrke langs norske- og svenskekysten er langt mindre viktig enn vindretning.

Viktig poeng.

12 m/s kan fra en vindretning være helt uproblematisk men direkte skremmende fra en annen.

Her må en høste litt erfaring fra lokalmiljøet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ligger selv pt. i Arendalsområdet og kan underskrive på at det har blåst i dag, men uten at bølgehøyden dermed har plaget oss.

BårdK; Strekningen Stavern - Tønsberg Tønne gjør du unna på 30 minutter og du slipper å gå rundt eller ta hensyn til farlige områder som f.eks. Rakke.

Du går på innsiden av Svenner fyr og Rauer som i noen grad beskytter farvannet innenfor til "Tønna".

Etter Tbg Tønne går du inn Vestfjorden og gjennom Vrengen for å komme videre østover.

Dette er "innaskjærs"- strekninger.

Det var den ruten jeg valgte sørover, men uten å være innom Stavern, og du har rett i at den er kort. Har selv ikke benyttet meg av konvoitilbudet ennå, men synes det er greit å ha det som backup. I dag tar vi en tur til noen flotte øyer like utenfor Grimstad etter å ha tilbragt to netter på land hos min bror i Arendal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...