Jump to content

kobling av uorginal likeretter


jo-arl

Recommended Posts

har koblet den til nå. på tomgang ser holder den samme spenning . som batteri. måler da på batteriets pol sko. er det riktig? ellermå eg måle på likeretter. koblet den slik som en tidligerer her inne skrev. har ikke ruset opp for og sjå om det stiger. hva er en glattekondis? hehe er en 60 hk johnson på hengs ja.

Link to post
Jeg hadde sjekket skjema for en vekselstrøm dynamo og sett etter om det holder med 4 dioder i en brokobling. Det gjør det om dynamoen er en-faset, men er den det?

Det som er mest vanlig på mindre og eldre påhengere er ladespole. Denne består av en vikling og dermed blir det enfaset.

 

Hvordan det er på nyere og større påhengere vet jeg ikke.

Link to post

hmmm. er lade spole på den. men tror ikke dette fungerer koblet slik som det sto. men det kort slutter batteri. tapper som fan, og like retter blir varm.

 

sjø satte den i kveld for og se .. men såg etter eg hadde tatt den opp av vanne at det druppet olje ut fra propell. skuldes det at eg kinnet uten start? er seperat olje tank på som kobles til samme sted som bensin. tenke det eg vist det kom for mykje olje inn om det kunne kommme ut der? ganske fersk på båt eg:)

 

og når eg kom hjem og koblet fra likeretter startet den med en gang. og koblet til vann slangen for og kjøre den i fersk vann. så kom de vann ut i stammen hvor eg ikke tror det skal komme ut. legger ut bilde med en liten pil hvor det kommer ut. motor.jpg

 

takker for mange gode råd:)

Link to post

Gjør som Dinamo skriver, finn et flatt metall punkt på motoren der du kan skru fast likeretter brua.

 

selco_engine_2.jpg

Fant bare er bilde ifra monteringa, med du ser tydelig hvordan jeg monterte likeretteren....

 

Hvis du ikke kan finne noe passende sted....kan du lage deg en liten feste brakket av en aluminiums bit, trenger ikke å være så stor, motoren gir ikke noe spesielt mere en 5 > 7 A.

Min motor gir nærmere 25 A, fremdeles ikke noe problem med temperaturen.

 

Du skal få med deg et ekstra råd.....ha på litt silikon rundt pluss polen ( plussen bør være vann tett ), hvis ikke vil den kjapt tæres av......

 

Arne Kjetil

Link to post

Hukommelsen er ikke hva den en gang var, men jeg var inne på noe da jeg uttrkket usikkerhet om èn likeretter bro.

 

Jeg fant dette som bekrefter "Stator har 3 vindinger" Det trengs altså tre halvbølgelikerettere (dvs 2 dioder x 3). Du kan erstatte halvbølge likeretteren med en bro (som du har), men da trenger du 3 separate broer.

Link to post

Som Droll sier har du kun behov for en vanlig brolikeretter med 4 dioder. Slik ser prinsippet for ladekretsen på en konvensjonell 2-takts utenbordmotor ut:

ladekrets.gif

Jeg stusser imidlertid litt over det du skriver at brolikeretteren tydeligvis tapper batteriet ("som f...") når du kobler den til. Dette kan tyde på at enten har du koblet feil eller så er det kortslutning i en eller flere av diodene i brolikeretteren din. Diodene i brokoblingen skal sperre for strøm fra batteriet og tilbake til motoren/ladespolen når likeretterbroen er tilkoblet.

Link to post

brakett.jpg

 

slik har eg koblet. har og laget en aluminiums brakett til feste. har og tatt litt kjøle pasta mellom bro og alu plate. blir fortsatt varm med en gang en tar batteri på.

 

rød ledning er pluss . blå er jord. di to gule kommer fra spole.

den ene røde og den ene gule ledningen blir varme. så eg tror det er kortslutting på den ene gule i spole kan det være?

 

kjøper en til slik bro og prøver om den andre er lik.

Link to post

Selv om det skulle være kortslutning i ladespolen, så skal ikke dette gi noen belastning på batteriet. Diodene i brolikeretteren skal sperre for dette.

 

Som Ingar sier, kan du sjekke om diodene i brolikeretteren er OK. Dette gjør du på følgende måte:

 

- Koble bort alle tilkoblingene til brolikeretteren

- Sett mulitimeteret i stilling for motstandsmåling/ohm.

- Sett den positive/røde måleledningen fra instrumentet på plussutgangen fra likeretteren og den negative/minus måleledningen på først den ene - så den andre av vekselstrømsinngangene/~ på likeretteren. Du prøver nå å sende strøm fra den røde ledningen på instrumentet og i sperreretningen gjennom dioden (se på tegningen i innlegget ovenfor, så er det lettere å skjønne). I begge tilfeller skal du måle full sperr i dioden, dvs. uendelig stor motstand/ingen gjennomgang på instrumentet. Hvis du måler gjennomgang/kortslutning her så er det kortslutning i den av diodene du måler over.

- Bytt om de to måleledningene fra instrumentet slik at du kobler den negative måleledningen inn på plussutgangen på likeretteren og plussledningen på først den ene, så den andre vekselstrømsinngangen på likeretteren. Nå sender du strøm i lederetningen gjennom dodene og skal måle tilnærmet null motstand dersom de er OK.

- Gjør tilsvarende test på de to gjenstående diodene i brolikeretteren - dvs. de to som er koblet mellom vekselstrømsinngangene på likeretteren og minusutgangen på likeretteren. Her setter du først minusledningen fra instrumentet på minusterminalen på likeretteren og plussledningen på først den ene, så den andre vekselstrømsinngangene på likeretteren. Også nå prøver du å sende strøm gjennom dioden i sperreretningen og skal måle uendelig stor motstand med intrumentet. Hvis du måler strømgjennomgang/kortslutning, så er det kortslutning i den av diodene som du måler over.

- Bytt om de to måleledningene fra instrumentet slik at du kobler den positive måleledningen inn på minusutgangen på likeretteren og minusledningen på først den ene, så den andre vekselstrømsinngangen på likeretteren. Nå sender du strøm i lederetningen gjennom dodene og skal måle tilnærmet null motstand dersom de er OK.

 

Dette ble en lang forklaring på noe som, hvis du ser på prinsipptegningen ovenrfor, i praksis er ganske enkelt og selvsagt :wink:

 

Lykke til!

Link to post

hmm., den hadde 2.3 m ohm på den ene kontakten mellom + og den ene gule kabelen. er di to som har blitt varme i ledninger. men den var jo slik fra første stund. kan den nye ha vert sund. har jo koblet slik hele tida. .. det var en som verksted hadde de montert fra noe. di hadde nye men di ga ikke mer en 5 amp. kan eg bruke motor uten denne saken? ..

Link to post

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du har målt og med hvilken polartet hvor, men hvis du måler 2,3 ohm med plussledningen fra instrumentet på pluss-kontakten på likeretteren og minus-ledningen fra instrumentet på en av vekselstrømstilkoblingene på likeretteren, så tyder det på at du har kortslutning i ihvert fall en av de to diodene som er koblet mot plusskontakten på likeretteren. 2,3 ohm tilsvarer kanskje motstanden i ladespolen? - dvs. den verdien du måler mellom de to gule ledningene dersom du kobler dem fra likeretteren?

 

Hvis du følger den beskrivelsen jeg ga i forrige innlegg, så vil du kunne få oversikt over statusen for samtlige 4 dioder i brolikeretteren.

 

Det er ikke noe i veien for å bruke motoren uten ladelikeretter. Du må da bare koble likeretteren helt fra, og isolere de to gule ledningene fra ladespolen samt de to ledningene (pluss og minus) som kommer fra batteriet . Det bør ikke skje noe annet enn at motoren ikke lader batteriet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...