jo-arl Startet 15.Juli.2008 Del på Facebook Startet 15.Juli.2008 hei. har skaffet meg en likeretter som er kjøpt hos en lokal radio tv reperatør. denne har 4 kontakter. står hvilken som er pluss men ikke hvilken som er jord. noen som vet... på di som skal veksle er det vel det samme hvor di står. men jord og + må vel være faste plasser?? Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 hei! Minus er diagonalt over likeretter broa i forhold til + du kan sjekke tegningen på http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fuji/KBPC35005.pdf med hilsen Cassie Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 hei. takker. får ut og koble og se om det fungerer. hva skal den lade på batteri når motor sviver på tomgang? 13-14v ? som på biler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Lader normalt lite eller ingenting på tomgang. Spenningen er uregulert og stiger med turtallet på motoren, hvor høyt den går avhenger av hvor mye batteriet er utladet. Ubelastet kan den gå opp mot 100V. vær sikker på at polskoene sitter ordentlig fast hvis du har elektronikk tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 nå sa du ikkje hva slags motor det er snakk om men antar du snakker om en påhengs? med kun likeretter uten regulator ender du vel opp på en 15-19 volt tenker eg alt etter om det er lite eller mykje strøm på batteriet hadde vel heller ikkje skadet med en glattekondis Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 har koblet den til nå. på tomgang ser holder den samme spenning . som batteri. måler da på batteriets pol sko. er det riktig? ellermå eg måle på likeretter. koblet den slik som en tidligerer her inne skrev. har ikke ruset opp for og sjå om det stiger. hva er en glattekondis? hehe er en 60 hk johnson på hengs ja. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 hva er en glattekondis? Glatte kondis eller filterkondensator behøver du ikke tenke på. Batteriet ditt er en kjempestor glattekondis i seg selv. Men hva er det egentlig du holder på med? Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 hehe det eg holder på med er. den orginale like retteren gjekk sundt. så måtte eg skaffe en ny. denne kostet 50kr. og en orginal ca 700. så verdt forsøket. :) eller? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Vel likeretterbroen er 35 amp 600 volt, så den er dimensjonert riktig, men er det tilstrekkelig med en enkel likeretterbro? Jeg hadde sjekket skjema for en vekselstrøm dynamo og sett etter om det holder med 4 dioder i en brokobling. Det gjør det om dynamoen er en-faset, men er den det? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Jeg hadde sjekket skjema for en vekselstrøm dynamo og sett etter om det holder med 4 dioder i en brokobling. Det gjør det om dynamoen er en-faset, men er den det? Det som er mest vanlig på mindre og eldre påhengere er ladespole. Denne består av en vikling og dermed blir det enfaset. Hvordan det er på nyere og større påhengere vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Ein ting er å kobla til, og testa. Men den likeretteren der skal skruast skikkelig fast på ei plan flate som kan ta imot eindel varme. Hvis ikkje, vert den, for å seia det slik, ikkje gammal. Magne Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 hmmm. er lade spole på den. men tror ikke dette fungerer koblet slik som det sto. men det kort slutter batteri. tapper som fan, og like retter blir varm. sjø satte den i kveld for og se .. men såg etter eg hadde tatt den opp av vanne at det druppet olje ut fra propell. skuldes det at eg kinnet uten start? er seperat olje tank på som kobles til samme sted som bensin. tenke det eg vist det kom for mykje olje inn om det kunne kommme ut der? ganske fersk på båt eg:) og når eg kom hjem og koblet fra likeretter startet den med en gang. og koblet til vann slangen for og kjøre den i fersk vann. så kom de vann ut i stammen hvor eg ikke tror det skal komme ut. legger ut bilde med en liten pil hvor det kommer ut. takker for mange gode råd:) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Gjør som Dinamo skriver, finn et flatt metall punkt på motoren der du kan skru fast likeretter brua. Fant bare er bilde ifra monteringa, med du ser tydelig hvordan jeg monterte likeretteren.... Hvis du ikke kan finne noe passende sted....kan du lage deg en liten feste brakket av en aluminiums bit, trenger ikke å være så stor, motoren gir ikke noe spesielt mere en 5 > 7 A. Min motor gir nærmere 25 A, fremdeles ikke noe problem med temperaturen. Du skal få med deg et ekstra råd.....ha på litt silikon rundt pluss polen ( plussen bør være vann tett ), hvis ikke vil den kjapt tæres av...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
jo-arl Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 ok. skal finne et annet sted og feste den. festet den bare via patent band nå:( skal lage et feste i aluminium i morgon. er det det samme hvor di gule ledningene går? noen som kan svare på det med vann og olje som eg skrev sist? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Hukommelsen er ikke hva den en gang var, men jeg var inne på noe da jeg uttrkket usikkerhet om èn likeretter bro. Jeg fant dette som bekrefter "Stator har 3 vindinger" Det trengs altså tre halvbølgelikerettere (dvs 2 dioder x 3). Du kan erstatte halvbølge likeretteren med en bro (som du har), men da trenger du 3 separate broer. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 **Du kan erstatte halvbølge likeretteren med en bro (som du har), men da trenger du 3 separate broer. Her er det snakk om en stator på en utenbords motor, uttaket på den består av 2 ledninger........DEN trenger kun EN likeretter bru. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Arvid_A Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Som Droll sier har du kun behov for en vanlig brolikeretter med 4 dioder. Slik ser prinsippet for ladekretsen på en konvensjonell 2-takts utenbordmotor ut: Jeg stusser imidlertid litt over det du skriver at brolikeretteren tydeligvis tapper batteriet ("som f...") når du kobler den til. Dette kan tyde på at enten har du koblet feil eller så er det kortslutning i en eller flere av diodene i brolikeretteren din. Diodene i brokoblingen skal sperre for strøm fra batteriet og tilbake til motoren/ladespolen når likeretterbroen er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Hmm. Man kan lære, selv etter 60 Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 hei. har koblet slik som på det skjema ditt arvid a . men må nok. lage en kjøle plate til den. .. di to som kommer fra spole . er det det samme hvor di står`? kan godt være den broen min har gått sundt siden den har blitt så varm. kan det være kortslutting i magnet spole? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Siden den kortsluttet batteriet MÅ den ha vært koblet feil. Da er den sannsynligvis nå defekt. Du kan sjekke dette med et multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 slik har eg koblet. har og laget en aluminiums brakett til feste. har og tatt litt kjøle pasta mellom bro og alu plate. blir fortsatt varm med en gang en tar batteri på. rød ledning er pluss . blå er jord. di to gule kommer fra spole. den ene røde og den ene gule ledningen blir varme. så eg tror det er kortslutting på den ene gule i spole kan det være? kjøper en til slik bro og prøver om den andre er lik. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Skal overhodet ikke blir varm så lenge motoren ikke lader. Men det ser ut som om du har koblet riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Selv om det skulle være kortslutning i ladespolen, så skal ikke dette gi noen belastning på batteriet. Diodene i brolikeretteren skal sperre for dette. Som Ingar sier, kan du sjekke om diodene i brolikeretteren er OK. Dette gjør du på følgende måte: - Koble bort alle tilkoblingene til brolikeretteren - Sett mulitimeteret i stilling for motstandsmåling/ohm. - Sett den positive/røde måleledningen fra instrumentet på plussutgangen fra likeretteren og den negative/minus måleledningen på først den ene - så den andre av vekselstrømsinngangene/~ på likeretteren. Du prøver nå å sende strøm fra den røde ledningen på instrumentet og i sperreretningen gjennom dioden (se på tegningen i innlegget ovenfor, så er det lettere å skjønne). I begge tilfeller skal du måle full sperr i dioden, dvs. uendelig stor motstand/ingen gjennomgang på instrumentet. Hvis du måler gjennomgang/kortslutning her så er det kortslutning i den av diodene du måler over. - Bytt om de to måleledningene fra instrumentet slik at du kobler den negative måleledningen inn på plussutgangen på likeretteren og plussledningen på først den ene, så den andre vekselstrømsinngangen på likeretteren. Nå sender du strøm i lederetningen gjennom dodene og skal måle tilnærmet null motstand dersom de er OK. - Gjør tilsvarende test på de to gjenstående diodene i brolikeretteren - dvs. de to som er koblet mellom vekselstrømsinngangene på likeretteren og minusutgangen på likeretteren. Her setter du først minusledningen fra instrumentet på minusterminalen på likeretteren og plussledningen på først den ene, så den andre vekselstrømsinngangene på likeretteren. Også nå prøver du å sende strøm gjennom dioden i sperreretningen og skal måle uendelig stor motstand med intrumentet. Hvis du måler strømgjennomgang/kortslutning, så er det kortslutning i den av diodene som du måler over. - Bytt om de to måleledningene fra instrumentet slik at du kobler den positive måleledningen inn på minusutgangen på likeretteren og minusledningen på først den ene, så den andre vekselstrømsinngangen på likeretteren. Nå sender du strøm i lederetningen gjennom dodene og skal måle tilnærmet null motstand dersom de er OK. Dette ble en lang forklaring på noe som, hvis du ser på prinsipptegningen ovenrfor, i praksis er ganske enkelt og selvsagt Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jo-arl Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 hmm., den hadde 2.3 m ohm på den ene kontakten mellom + og den ene gule kabelen. er di to som har blitt varme i ledninger. men den var jo slik fra første stund. kan den nye ha vert sund. har jo koblet slik hele tida. .. det var en som verksted hadde de montert fra noe. di hadde nye men di ga ikke mer en 5 amp. kan eg bruke motor uten denne saken? .. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Jeg er ikke helt sikker på hvordan du har målt og med hvilken polartet hvor, men hvis du måler 2,3 ohm med plussledningen fra instrumentet på pluss-kontakten på likeretteren og minus-ledningen fra instrumentet på en av vekselstrømstilkoblingene på likeretteren, så tyder det på at du har kortslutning i ihvert fall en av de to diodene som er koblet mot plusskontakten på likeretteren. 2,3 ohm tilsvarer kanskje motstanden i ladespolen? - dvs. den verdien du måler mellom de to gule ledningene dersom du kobler dem fra likeretteren? Hvis du følger den beskrivelsen jeg ga i forrige innlegg, så vil du kunne få oversikt over statusen for samtlige 4 dioder i brolikeretteren. Det er ikke noe i veien for å bruke motoren uten ladelikeretter. Du må da bare koble likeretteren helt fra, og isolere de to gule ledningene fra ladespolen samt de to ledningene (pluss og minus) som kommer fra batteriet . Det bør ikke skje noe annet enn at motoren ikke lader batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.