jo-arl Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 vist du ser på det bilde av like retter som eg har satt i. så målte eg eg med den røde på amp meter til rød ledning på likeretter. og på den gule til venstre. alle ledninger var av. mellom di to var det 2.3 omh. tok di andre målinger og og da var det ueldelig. så vil tro at den ene dioden er def. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Ja, du bør nok få tak i en ny brolikeretter - en som du vet er i orden Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Hei. Kjøp deg en sikringsholder+sikringer (10-20A) samtidig, som du kobler i serie med + ledningen til batteriet, så slipper du både brannfare og ødelagte likerettere. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Her er det snakk om en stator på en utenbords motor, uttaket på den består av 2 ledninger........DEN trenger kun EN likeretter bru. Arne Kjetil Ut fra min spole på Tohatsu 9.9 totakt 2003 mod kommer det 3 ledninger (hvit, gul og svart). Trenger jeg likevel kun èn likeretter bro? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Vil tro at det står en likeretter med innebygget regulator orginalt på denne motoren. Jeg ville først sjekket hvor mye strøm tennspolen klarer å levere. Denne likeretteren finnes I bade 10, 15,25 og 35 Ampers utgave. Om strømmen fra tennspolen er for stor så vil den ødelegge likeretteren om du ikke har regulator I tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 En annen ting er at en slik likeretter kan trenge en ordentlig kjøleribbe. Du har 4 dioder, hvor 2 og 2 dioder leder hver sin halvperiode. Det vil igjen si at du får 1,2 volt spenningsfall over likeretteren. Effekten denne vil avgi er 1,2V x10A = 12Watt eller 24 Watt ved 20 Ampere eller 36W ved 30 A. Blir den for varm brenner den opp og kortslutter eller det blir brudd. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Jeg har ikke sett noe likeretter med innebygget regulator på 2003 Tohatsuen... kun de tre ledningene ut fra veivhuset. Hvorfor er det tre ledninger og ikke to? Målte med multimeter og fikk følgende målinger på tomgang: Hvit og gul - 16V (gikk opp til 40V da jeg gasset litt) Gul og svart - 7.5V Hvit og svart - 7.5V Hvilke skal jeg koble til 25A likeretteren jeg har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Jeg vil tippe at ladespolen er laget med et midtuttak på den svarte ledningen, slik at om du har 6 Volts anlegg I båten så kan du lade et slikt batteri også. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Du skal koble Hvit og Gul inn på likeretteren Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 (redigert) Du skal koble Hvit og Gul inn på likeretteren Ok takk skal du ha. Var ikke 40V litt mye da jeg gasset litt på? Er det normalt? Redigert 13.Juni.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NorWolf Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Er nok enig i at den svarte er midtuttak. Mulig den kan brukes som 6v uttak, men det er også mulig produsenten har tenkt på en 2 dioders likeretter. 40v er litt mye, men man må også tenke på at permanentmagnetene ikke produserer den store effekten og det meste av overskuddet utjevner seg i batteriet, jeg ville nok ikke brukt elektronisk utstyr på denne løsningen uten regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.