Jump to content

kobling av uorginal likeretter

jo-arl

Recommended Posts

vist du ser på det bilde av like retter som eg har satt i. så målte eg eg med den røde på amp meter til rød ledning på likeretter. og på den gule til venstre. alle ledninger var av. mellom di to var det 2.3 omh. tok di andre målinger og og da var det ueldelig. så vil tro at den ene dioden er def.

• 5 år senere...

Vil tro at det står en likeretter med innebygget regulator orginalt på denne motoren. Jeg ville først sjekket hvor mye strøm tennspolen klarer å levere. Denne likeretteren finnes I bade 10, 15,25 og 35 Ampers utgave. Om strømmen fra tennspolen er for stor så vil den ødelegge likeretteren om du ikke har regulator I tillegg.

En annen ting er at en slik likeretter kan trenge en ordentlig kjøleribbe. Du har 4 dioder, hvor 2 og 2 dioder leder hver sin halvperiode. Det vil igjen si at du får 1,2 volt spenningsfall over likeretteren. Effekten denne vil avgi er 1,2V x10A = 12Watt eller 24 Watt ved 20 Ampere eller 36W ved 30 A. Blir den for varm brenner den opp og kortslutter eller det blir brudd.

Jeg har ikke sett noe likeretter med innebygget regulator på 2003 Tohatsuen... kun de tre ledningene ut fra veivhuset. Hvorfor er det tre ledninger og ikke to?

Målte med multimeter og fikk følgende målinger på tomgang:

Hvit og gul - 16V (gikk opp til 40V da jeg gasset litt)

Gul og svart - 7.5V

Hvit og svart - 7.5V

Hvilke skal jeg koble til 25A likeretteren jeg har kjøpt?

Er nok enig i at den svarte er midtuttak. Mulig den kan brukes som 6v uttak, men det er også mulig produsenten har tenkt på en 2 dioders likeretter. 40v er litt mye, men man må også tenke på at permanentmagnetene ikke produserer den store effekten og det meste av overskuddet utjevner seg i batteriet, jeg ville nok ikke brukt elektronisk utstyr på denne løsningen uten regulator.bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...