jan Startet 2.April.2004 Link til dette innlegget Startet 2.April.2004 God kveld,båtfolk...Har fått ett problem med strøm .har en volvo kad 42,når jeg slår på tenninga så lyser bare olje å ladelampa.Det som ikke virker er Voltmeter,alarm trimlampe,dieselmåler,alt dette er kobla til kabelen som går til motoren.Har nettopp hatt dynamoen ute for rengjøring da den var veldig irra,fikk løsna den igjen og satt den på på plass,var etter dette jeg merka at "dashbordet var mørkt"..kan dette med dynamoen ha noe med mørkt dashbord å gjøre??..hvis det er utelukka kan jeg slå dynamoen fra meg og begynn å lete andre plasser... mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Ville ikke ha utelatt dette siden det var etter at du holdt på med denne det skjedde da. Har nettopp ryddet i det elektriske i min båt og det var det mye rot ja. Instrumentene er koblet mot tenningen slik at de bare virker når tenningen er slått på. Du må nok bare måle deg frem med et voltmeter tenker jeg. Jeg ville undersøkt om de får spenning når tenningen er på. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Windy37GM Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Når du har "mekket" på noe og ting ikke virker, er det mest sannsynlig feil med noe av det du har gjort. Pappsen hadde samme symptomet i sin båt med en eldre Volvo 31 motor (mener jeg å huske). Feilkoblet jording gjorde alt dødt derigården. kanskje noe slikt hos deg og? Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
jan Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Ja utelukker ikke at det er noe i forbidelse med min "mekking"skal til med voltmeter senere i dag,må bare få i meg litt kaffi med tilbehør.Virker som den ene kretsen i kabelstokken er helt død oppe ved instrumentene..men får ikke den strøm,i denne rekkefølgen:Batteri-starter-dynamo-startrelee(svart boks med masse rart i) fra boksen og opp til instrumenter? jan Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Jording/massefeil ville jeg også tippe. Du kunne prøve å måle alle punkter som BURDE være ca 0 (null) volt i forhold til batteriminus. Hvis du finner noe som IKKE er det så er du veldig nær problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Kabelstokk som går mellom motor og instrumentpanel for Yanmar inneholder ikke en eneste av de tingene du nå har problemer med. Volvo er vel ikke stort annerledes? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Hei! feilen funnet..viste seg at det var en jording,og at det var min reprasjon tidligere som var årsaken.Så ganske snart at + var helt ok...men mangla jord..jordingsledningen går som følger:fra dynamo til fordelingsboks og så opp til instrumenter, i og med jeg ikke så den lille jordingsledningen var fordi den hadde krabba inn i strømpa(er 2 jordningsledninger der en til motor og en opp til fordelingsboks begge omslutta av ei strømpe,begge skal stå på dynamoen) ikke lett å se med andre ord..huska den heller ikke under demontasje(medlem av kortidsminneforeningen ) Kabelstokken ja Lotus..vet ikke hvordan din ser ut,antar den er ganske lik min,en haug med ledninger omslutta med ei strømpe med en kontakt i hver ende mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.