Lagavulin Startet 15.Juli.2008 Del på Facebook Startet 15.Juli.2008 Har planer om å ta en langhelg i midten av august for en tur nedover langs svenskekysten til Smøgen. Blir to eller tre båter med størrelse mellom 22 og 24 fot som drar fra Halden. Noen som har erfaringer med å kjøre over fra Smøgen til Skagen i tilsvarende båtstørrelse? Har en 22 fot Ibiza Weekender. Glade for tips og erfaringer. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Sydvesten Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Det var en god del norske båter i denne størrelsen i Skagen under Skagen festivalen i fjor sommer i allefall, jeg snakket med flere av dem og de hadde krysset fra kjæringön til skagen, det er ikke mere enn i underkant av 40nm, så det er en fin tur.. riktginok ble vi alle liggende noe lengere enn planlagt på grunn av mye vind... men det er ikke noe problem å gå til skagen med en 22 foter om været er bra...og det er ikke mange timene det tar over heller Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Smøgen - Skagen ca 45 nm. 2 timer på flatt vann. 9 timer hvis dere ikke kan gå i plan. Hvis dere ser an været og siden dere er flere båter er det ingen umulighet. Litt spennende også, men jeg hadde gått rett syd først, ned mot Hætteberget. Da kan dere når som helst ombestemme dere og gå inn i skjærgården igjen. Fra Hætteberget er det ca 25 nm over. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Seilasen forutsetter en sentral faktor: Værforholdene. Jeg har seilt denne distansen i fullstendig vindstille og helt flatt vann. Da kan man seile strekningen med en gummibåt. Jeg har også opplevd omlag 20 m/s vind på seilasen. Da hadde jeg ønsket å være et annet sted. Se litt på de værsidene vi har her på Baatplassen, de vil gi deg stor støtte for seilingsplanen din. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Jeg synes ikke så "små" båter har noe på åpent hav å gjøre. Greit når alt er greit og enkelt - men skjer noe blir det fort farlig. Jeg ville holdt meg langs kysten. Om dere skal krysse over så gjør det ved Marstrand - der er avstanden kortest. Og merk - på havet blåser det alltid og det er alltid bølger - uansett hvor flatt og flott det ser ut ved kysten Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Ser vel ingen store betenkeligheter med en slik seilas så lenge dere har kontroll på vær og værmelding. I tillegg er det jo en selvfølge at det finnes tilstrekkelig utstyr, reservedeler, redningsutstyr, kommunikasjonsutstyr ombord til å takle uventede problemer inkludert dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Jeg vil være den som har kontroll på vær og værmelding. Jeg lover bare godt vær! Værdamene vil jeg ha selv! Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 ;-) tar du fra meg værdamene blir det uvær ! Sitér dette innlegget Kim Link to post
Utkikken Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Småbåter har ingenting å gjøre på lengre åpne havstrekninger. Benytt båtene slik det er definert i den CE katagori de er klassifisert. Selv havseilere kan få sjø i cockpit under moderate forhold. En sjø kan fylle ubehagelig mye i en åpen båt. Den neste sjøen kan senke den. Hva skjer ved motorstopp? Båten legger seg på tvers og blir ekstra sårbar for å få sjø ombord. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Og man kan bomme på skagen, og da kan man slippe opp for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Det var mye svartmaling her.... Bomme på Skagen er vel bortimot umulig om en noenlunde oppegående og en følger de råd med tanke på vær og vind som er gitt her... og etter som jeg tolker trådstarter så er det snakk om mere enn en båt som skal legge ut på denne turen... Går man ut fra Marstrand eller Kjæringön en fin sommer dag så er det bare å se om finner plass i "kortesjen" av båter på vei over Kattegat... man kan jo nærmest gå "tørrskodd" på båtene over om det er fint vær. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Jeg vil være den som har kontroll på vær og værmelding. En sak er å ha kontroll over værmeldingen - noe annet er å ha kontroll over været. Så vidt meg bekjent er det bare han oppe der som har det Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Det som kan være greit å ha en god del slakk på tiden, og spesielt på tilbaketuren... De jeg snakket med i fjor som hadde gått over med Daycruisere i denne størrelsen fikk en god del dager ekstra opphold i Skagen på grunn av sterk vind i 4 dager... Slik at det er nok greit med god tid slik at en ikke tar noen unødige sjanser... Selv brukte vi 5 timer til Skagen og 3 timer og 45 minutt tilbake med en seilbåt... Utgangspunktet og returen var Kjæringön.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lagavulin Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Takker for tips så langt. Vi for se hva det blir til, blir vel uansett tur til Smøgen, så får vi se hvordan det blir med vær og vindforhold. Hvordan bør værmeldingen se ut for at vi i det hele tatt skal vurdere det? (Og selvfølgelig hvordan det har vært de siste dagene..) 2-4 m/s vind er kanskje maks, beste vindretning - øst? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Det kommer også an på deltagerene. Lenge før en nærmer seg "faregrensen" så har man forlengst passert manges "ubehagsgrense" Den må også tas hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Vi for se hva det blir til, blir vel uansett tur til Smøgen, så får vi se hvordan det blir med vær og vindforhold.Hvordan bør værmeldingen se ut for at vi i det hele tatt skal vurdere det? Hvis ikke du kjenner båtens og din egen komfortbegrensing ville jeg latt være å ta turen. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Hvis ikke du kjenner båtens og din egen komfortbegrensing ville jeg latt være å ta turen. Kjenner båten og min egen komfortbegrensing, men det som man er i tvil når man aldri har tatt en sånn tur, er jo bølger og vindforhold. Derfor er også temaet, om det det andre her på båtplassen med tilsvarende båter som har krysset, og hvilke erfaringer de har dratt med seg. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
HC74 Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 La meg si med en gang: jeg har ingen erfaring med liten båt ute på storhavet... men; *Folk har rodd fra Norge til Shetland! *for noen år siden gikk et par hollendere fra Tromsø til Svalbard i en 21' motorbåt. *For enda noen år tilbake seilte en kar alene fra Brasil til Svalbard i en liten (tror det var under 25') seilbåt. så alt er mulig, men det fordrer godt sjømannskap, og skikkelig planlegging. -og som nevnt tidligere i tråden, så er båtene våre klassifisert i forskjellige kategorier. Min Skibsplast er klassifisert som en 'inshore'-båt. God sommer! og god tur! :) mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) CE kategori C: Der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m. Tror ikke vi drar ut selv om det "bare" er 10m/s... :) Redigert 18.Juli.2008 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Du får prøve deg fram, slik som seilere gjør. Dra ut i drittvær og gå rett til havs i noen timer. Det er bare du som kan svare på spørsmålet du stiller. De som har gått turen i fint vær har hatt en fin tur. De som har blitt oversaket av vind og sjø og i tillegg har hat sjøsyke folk ombord har hatt det helt jævelig. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) det er ikke noe problem så lenge redskapen og din/deres sikkerhet er sjekket og båten er i god teknisk stand - og det er omfattende.... det som er viktig å være klar over er at det fort blir strømsjø selv i bra vær når strømmen går ut av Østersjøeen og vinden inn... da får man 1.5m bølger på en 20ft båtlengde omtrent og overfartstiden kan bli 6-8 timer. ha backupplan mht drivstoff eller å snu i tide. ikke lett å fylle i de bølgene om du havner der. i klarvær kan man knapt bomme på skagen/danmark da det alltid er lettere skyansamlinger over land og ikke over havet men du ser ikke land før du nesten er framme (flatlandia) det er lurt å komme seg av sted før "solgangsbrisen" setter inn dvs tidlig formiddag alt kveld når det roer seg. mange svensker krysser over ved Gøteborg fordi det vel er mobildekning hele veien mellom Gøteborg og Fredrikshavn - om man ikke har VHF. ellers er Kjerringøy et bra utgangspunkt som Sydvesten påpeker om været er gunstig. SJEKK REDSKAPEN OG DERES EGEN SIKKERHETSBEREDSKAP SKIKKELIG FØR DU DRAR. har du datamaskin/mobil som gjør jobben går du hit og sjekker før du setter ut: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan...er/kattegat.htm (Vind Bølger Dønninger Strøm Temperatur Saltholdighed) god tur...... Redigert 18.Juli.2008 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.