Jump to content

Smøgen til Skagen i 22 fot daycruiser

Lagavulin

Recommended Posts

Har planer om å ta en langhelg i midten av august for en tur nedover langs svenskekysten til Smøgen.

Blir to eller tre båter med størrelse mellom 22 og 24 fot som drar fra Halden.

Noen som har erfaringer med å kjøre over fra Smøgen til Skagen i tilsvarende båtstørrelse?

Har en 22 fot Ibiza Weekender.

Glade for tips og erfaringer.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det var en god del norske båter i denne størrelsen i Skagen under Skagen festivalen i fjor sommer i allefall, jeg snakket med flere av dem og de hadde krysset fra kjæringön til skagen, det er ikke mere enn i underkant av 40nm, så det er en fin tur.. riktginok ble vi alle liggende noe lengere enn planlagt på grunn av mye vind... men det er ikke noe problem å gå til skagen med en 22 foter om været er bra...og det er ikke mange timene det tar over heller

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Smøgen - Skagen ca 45 nm. 2 timer på flatt vann. 9 timer hvis dere ikke kan gå i plan.

Hvis dere ser an været og siden dere er flere båter er det ingen umulighet. Litt spennende også, men jeg hadde gått rett syd først, ned mot Hætteberget. Da kan dere når som helst ombestemme dere og gå inn i skjærgården igjen.

Fra Hætteberget er det ca 25 nm over.

Seilasen forutsetter en sentral faktor: Værforholdene.

Jeg har seilt denne distansen i fullstendig vindstille og helt flatt vann. Da kan man seile strekningen med en gummibåt. Jeg har også opplevd omlag 20 m/s vind på seilasen. Da hadde jeg ønsket å være et annet sted. Se litt på de værsidene vi har her på Baatplassen, de vil gi deg stor støtte for seilingsplanen din.

Jeg synes ikke så "små" båter har noe på åpent hav å gjøre. Greit når alt er greit og enkelt - men skjer noe blir det fort farlig. Jeg ville holdt meg langs kysten.

Om dere skal krysse over så gjør det ved Marstrand - der er avstanden kortest. Og merk - på havet blåser det alltid og det er alltid bølger - uansett hvor flatt og flott det ser ut ved kysten

Småbåter har ingenting å gjøre på lengre åpne havstrekninger.

Benytt båtene slik det er definert i den CE katagori de er klassifisert.

Selv havseilere kan få sjø i cockpit under moderate forhold. En sjø kan fylle ubehagelig mye i en åpen båt. Den neste sjøen kan senke den.

Hva skjer ved motorstopp? Båten legger seg på tvers og blir ekstra sårbar for å få sjø ombord.

Det var mye svartmaling her....

Bomme på Skagen er vel bortimot umulig om en noenlunde oppegående og en følger de råd med tanke på vær og vind som er gitt her... og etter som jeg tolker trådstarter så er det snakk om mere enn en båt som skal legge ut på denne turen...

Går man ut fra Marstrand eller Kjæringön en fin sommer dag så er det bare å se om finner plass i "kortesjen" av båter på vei over Kattegat... man kan jo nærmest gå "tørrskodd" på båtene over om det er fint vær.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det som kan være greit å ha en god del slakk på tiden, og spesielt på tilbaketuren... De jeg snakket med i fjor som hadde gått over med Daycruisere i denne størrelsen fikk en god del dager ekstra opphold i Skagen på grunn av sterk vind i 4 dager... Slik at det er nok greit med god tid slik at en ikke tar noen unødige sjanser...

Selv brukte vi 5 timer til Skagen og 3 timer og 45 minutt tilbake med en seilbåt... Utgangspunktet og returen var Kjæringön..

Takker for tips så langt.

Vi for se hva det blir til, blir vel uansett tur til Smøgen, så får vi se hvordan det blir med vær og vindforhold.

Hvordan bør værmeldingen se ut for at vi i det hele tatt skal vurdere det?

(Og selvfølgelig hvordan det har vært de siste dagene..)

2-4 m/s vind er kanskje maks, beste vindretning - øst?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Hvis ikke du kjenner båtens og din egen komfortbegrensing ville jeg latt være å ta turen.

Kjenner båten og min egen komfortbegrensing, men det som man er i tvil når man aldri har tatt en sånn tur,

er jo bølger og vindforhold.

Derfor er også temaet, om det det andre her på båtplassen med tilsvarende båter som har krysset, og hvilke erfaringer de har dratt med seg.

La meg si med en gang: jeg har ingen erfaring med liten båt ute på storhavet... men;

*Folk har rodd fra Norge til Shetland!

*for noen år siden gikk et par hollendere fra Tromsø til Svalbard i en 21' motorbåt.

*For enda noen år tilbake seilte en kar alene fra Brasil til Svalbard i en liten (tror det var under 25') seilbåt.

så alt er mulig, men det fordrer godt sjømannskap, og skikkelig planlegging.

-og som nevnt tidligere i tråden, så er båtene våre klassifisert i forskjellige kategorier. Min Skibsplast er klassifisert som en 'inshore'-båt.

God sommer! og god tur! :)

mvh

HC

CE kategori C:

Der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m.

Tror ikke vi drar ut selv om det "bare" er 10m/s... :)

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Du får prøve deg fram, slik som seilere gjør. Dra ut i drittvær og gå rett til havs i noen timer. Det er bare du som kan svare på spørsmålet du stiller.

De som har gått turen i fint vær har hatt en fin tur.

De som har blitt oversaket av vind og sjø og i tillegg har hat sjøsyke folk ombord har hatt det helt jævelig.

det er ikke noe problem så lenge redskapen og din/deres sikkerhet er sjekket og båten er i god teknisk stand - og det er omfattende....

det som er viktig å være klar over er at det fort blir strømsjø selv i bra vær når strømmen går ut av Østersjøeen og vinden inn... da får man 1.5m bølger på en 20ft båtlengde omtrent og overfartstiden kan bli 6-8 timer.

ha backupplan mht drivstoff eller å snu i tide. ikke lett å fylle i de bølgene om du havner der.

i klarvær kan man knapt bomme på skagen/danmark da det alltid er lettere skyansamlinger over land og ikke over havet men du ser ikke land før du nesten er framme (flatlandia)

det er lurt å komme seg av sted før "solgangsbrisen" setter inn dvs tidlig formiddag alt kveld når det roer seg.

mange svensker krysser over ved Gøteborg fordi det vel er mobildekning hele veien mellom Gøteborg og Fredrikshavn - om man ikke har VHF.

ellers er Kjerringøy et bra utgangspunkt som Sydvesten påpeker om været er gunstig.

SJEKK REDSKAPEN OG DERES EGEN SIKKERHETSBEREDSKAP SKIKKELIG FØR DU DRAR.

har du datamaskin/mobil som gjør jobben går du hit og sjekker før du setter ut:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan...er/kattegat.htm (Vind Bølger Dønninger Strøm Temperatur Saltholdighed)

god tur......

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...