Jump to content

Hvilken olje kjører du på motoren?


morten37

Recommended Posts

Båten får Texaco 15W-40 Ursa TD, skal være spesielt godt egnet for eldre dieselmotorer i følge Sabb forhandleren. Stoler på ham der. Bilen derimot får helsyntetisk fra Biltema, men jeg får meg ikke helt til å fylle Biltema olje på båten... :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har også SAE 15W/40 på min diesel, men lurer på hvorfor. Gammel vane kanskje? Instruksjonsboken anbefaler faktisk SAE30.

 

For oss som har båten på land om vinteren er det vel egentlig ingen grunn til å bruke 'multi-grade'-olje. SAE 15W/40-oljen har temperaturområde (lufttemperatur) fra -15 °C til 50 °C. Begge ytterpunktene er uaktuelle for skjærgårdsliv for min del.

 

Tilsetningsstoffene som gir oljen stort temperaturspenn tynner ut oljens smøre-egenskaper innenfor middeltemperaturer (la oss si 10-20 °C). Under forutsetning av at man ikke driver vinterfiske, vil jeg tro at SAE 30-olje vil gi bedre smøring ved normal sommerbruk av båt. SAE30-oljen har temperaturområde fra -7 °C til 38 °C. Det skulle vel holde i massevis?

 

Andre syn på dette?

Link to post

Dette lurer jeg også på Kjles. Jeg mener det står i instruksjonsboken på min Ford 2728T at det kan benyttes ren SAE30 olje. Problemet er vel å få tak i denne oljen til en vettug pris. Jeg kjører nå Mineralsk 15/40 fra Biltema, kjøpte en 4 liter med samme viskositet fra Felleskjøpet da dette vel egentlig er samme produkt (Statoil for begge merker).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Min Steyr 246 skulle i følge lokal merkeforhandler bruke SAE 5W-50 helsyntetisk.

Jeg var ikke fornøyd med denne oljen og fikk litt oljeforbruk, sjekket med importør. De informerte om at denne motoren var spesifisert med SAE 30 singlegrade, men at de anbefalte at jeg bruker en multigrade.

 

Har nå et kort oljeskift med 10W-40 halvsyntetisk fra FK før jeg vil gå over på FK Super Turbo Pluss Førsteklasses SAE 15W-40.

 

Mellomskiftet er for å få ut de helsyntetiske komponentene fra tidligere oljeskift.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Bruker også Mobil Devac 15 W / 40 på min Perkins 4.108. Etterfyller i underkant av tre liter i løpet av en sesong

 

Jeg bruker også Mobil Delvac, men en en som heter bare 1240.

Betyr dette 12W40 eller er det bare en serie som heter det ?

Noen som vet ?

 

Red: fant det ut. Det er en ren SAE 40 olje.

Vil det da si at den er litt tykkere enn f.eks SAE 30 når det er "kaldt" (+10-15 grader )? Men at den ikke blir like tynn som SAE30 når den har oppnådd arbeidstemperatur ?

Redigert av marolita (see edit history)
Link to post
...andre egenskaper denne olja har som er styrende.

 

Ja, det er nok riktig. Syntetisk olje har høyere viskositetsindeks uten tilsetningsstoffer sammenlignet med mineralsk olje. Da får du både i pose og sekk (både temp.spenn og smøre-egenskaper).

 

Vi som har gamle diesmelmotorer blir anbefalt mineralsk olje. Da er kanskje SAE30 best?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Vil det da si at den er litt tykkere enn f.eks SAE 30 når det er "kaldt" (+10-15 grader )? Men at den ikke blir like tynn som SAE30 når den har oppnådd arbeidstemperatur ?

 

Ja .... kjører selv ren 40 olje ombord hos meg ... men jeg har de to to-taktere ombord hos meg hvor annet ikke skal brukes....

 

litt sitering her for informasjon....

 

The SAE designation for multi-grade oils includes two grade numbers; for example, 10W-30 designates a common multi-grade oil. Historically, the first number associated with the W (again 'W' is for Winter, not Weight) is not rated at any single temperature. The "10W" means that this oil can be pumped by your engine as well as a single-grade SAE 10 oil can be pumped. "5W" can be pumped at a lower temperature than "10W" and "0W" can be pumped at a lower temperature than "5W". The second number, 30, means that the viscosity of this multi-grade oil at 100°C (212°F) operating temperature corresponds to the viscosity of a single-grade 30 oil at same temperature.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Dette vil jo si at en 15/40 olje har 40mpas ved 100 grader mens en singelgrade 30 olje har 30mpas ved 100 grader. Altså er 15/40 oljen tykkere ved 100 grader. Nå er forskjellen mellom 30 og 40 mpas marginal og viskositeten sier vel egentlig ikke så mye om tetningsegenskapene annet enn at oljen "renner" litt saktere. (jeg går ut fra at viskositeten er testet etter "Brookefield metoden")

 

Ut fra dette leser jeg at mineralsk 15/40 olje bør være et meget godt alternativ til ren 30 olje da det finnes leverandører av 15/40 olje som selger 10 liter helt ned i 279,- pr. kanne + mva. Correct me if I am wrong ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

SAE 30 og 40 oljer er stort sett oljer for skips motorer bereinet for svovelholdig diesel. Kald start med SAE 40 singel grade olje blir ikke anbefalt for temperaturer under 30grader en bør heller ikke kjøre høye temperaturer på slike oljer.60 til 80grader er vanlig. Til gjengjeld er den svært langtids stabil.

Høye TBN tall bør vel heller ikke brukes på lavsvovel diesel!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...