morten37 Startet 15.Juli.2008 Del på Facebook Startet 15.Juli.2008 Kjøper du olje hos motorforhandleren eller kjøper du det som faller deg inn? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Bruker kun Statoil olje som jeg kjøper på Felleskjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Denne kjøpt på Felleskjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Samme her 15-40. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Bruker kun mineralsk sae30, Da får motorn mye mykere og finere gange . Har gjort dette i 25 år med 4 forskjelige båter\ motorer . Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Selv bruker jeg bare Biltema sinn olje. Det på privatbil, lastebilen og båten. Har hørt at båtmotorer IKKE skal ha syntetisk olje. Noen som har en mening om det ???? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Har hørt at båtmotorer IKKE skal ha syntetisk olje. Noen som har en mening om det ???? Her er Yanmar Norge's anbefalinger angående motoroljer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Har VP MD2030D og kjører VP sin egen olje , de blå dunkene og regner med det er ok Redigert 15.Juli.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Kjører Mobil Devac 15 W / 40. Det samme gjør stort sett de lokale fiskere som bruker båten hele året. Kjøper 20 L dunk. Betaler ca rundt 750,- for en dunk. Redigert 15.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Gjør som enzo - bruker volvos olje på min Penta. Kan sikkert få tak i billigere olje bl.a. på Biltema, men på min motor går det kun noen ytterst få liter. Her er det derfor svært lite å tjene på å kjøpe "ukurant" ( ) vare. Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Bruker også Mobil Devac 15 W / 40 på min Perkins 4.108. Etterfyller i underkant av tre liter i løpet av en sesong Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Båten får Texaco 15W-40 Ursa TD, skal være spesielt godt egnet for eldre dieselmotorer i følge Sabb forhandleren. Stoler på ham der. Bilen derimot får helsyntetisk fra Biltema, men jeg får meg ikke helt til å fylle Biltema olje på båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fredivar Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Min gamle FM L5 (6-8 hk bensin, år 1955) har de siste årene fått Statoil "Classic 20W/50 , men nå skal jeg prøve Biltema's nye "Classic" Biltemafor å se om den fungerer like godt. Denne oljen gjør at jeg får ca 1 kg høyere oljetrykk enn med 10/40 olje. Lyden blir også mer "harmonisk" Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Jeg har også SAE 15W/40 på min diesel, men lurer på hvorfor. Gammel vane kanskje? Instruksjonsboken anbefaler faktisk SAE30. For oss som har båten på land om vinteren er det vel egentlig ingen grunn til å bruke 'multi-grade'-olje. SAE 15W/40-oljen har temperaturområde (lufttemperatur) fra -15 °C til 50 °C. Begge ytterpunktene er uaktuelle for skjærgårdsliv for min del. Tilsetningsstoffene som gir oljen stort temperaturspenn tynner ut oljens smøre-egenskaper innenfor middeltemperaturer (la oss si 10-20 °C). Under forutsetning av at man ikke driver vinterfiske, vil jeg tro at SAE 30-olje vil gi bedre smøring ved normal sommerbruk av båt. SAE30-oljen har temperaturområde fra -7 °C til 38 °C. Det skulle vel holde i massevis? Andre syn på dette? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Dette lurer jeg også på Kjles. Jeg mener det står i instruksjonsboken på min Ford 2728T at det kan benyttes ren SAE30 olje. Problemet er vel å få tak i denne oljen til en vettug pris. Jeg kjører nå Mineralsk 15/40 fra Biltema, kjøpte en 4 liter med samme viskositet fra Felleskjøpet da dette vel egentlig er samme produkt (Statoil for begge merker). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fusebox Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Motor : VP TAMD40A m/HS1A Jeg har kjørt (midlertidig) på BT's Tractor Oil WET Brakes (???! Bremser ?? Hvor ?) i noen måneder, Har ikke hatt noe havari enda ;-) Skal bytte til BT's Turbodiesel 15W-40 Mineral, som nylig er kommet i sortimentet. Skal forøvrig ha det samme på HS1A giret mitt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Min Steyr 246 skulle i følge lokal merkeforhandler bruke SAE 5W-50 helsyntetisk. Jeg var ikke fornøyd med denne oljen og fikk litt oljeforbruk, sjekket med importør. De informerte om at denne motoren var spesifisert med SAE 30 singlegrade, men at de anbefalte at jeg bruker en multigrade. Har nå et kort oljeskift med 10W-40 halvsyntetisk fra FK før jeg vil gå over på FK Super Turbo Pluss Førsteklasses SAE 15W-40. Mellomskiftet er for å få ut de helsyntetiske komponentene fra tidligere oljeskift. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Kjeles Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 i følge lokal merkeforhandler bruke SAE 5W-50 Jeg tror havna vil være islagt lenge før du trenger en 5W-olje! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Jeg tror nok ikke det er viskositeten ved x antall kuldegrader Steyr er ute etter når de spesisfiserer Helsyntetisk Mobil 1 5W-50 på de nyere maskinene de leverer (tror det er fra 2004) det er nok andre egenskaper denne olja har som er styrende. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Christina 3 Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Bruker også Mobil Devac 15 W / 40 på min Perkins 4.108. Etterfyller i underkant av tre liter i løpet av en sesong Jeg bruker også Mobil Delvac, men en en som heter bare 1240. Betyr dette 12W40 eller er det bare en serie som heter det ? Noen som vet ? Red: fant det ut. Det er en ren SAE 40 olje. Vil det da si at den er litt tykkere enn f.eks SAE 30 når det er "kaldt" (+10-15 grader )? Men at den ikke blir like tynn som SAE30 når den har oppnådd arbeidstemperatur ? Redigert 16.Juli.2008 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) ...andre egenskaper denne olja har som er styrende. Ja, det er nok riktig. Syntetisk olje har høyere viskositetsindeks uten tilsetningsstoffer sammenlignet med mineralsk olje. Da får du både i pose og sekk (både temp.spenn og smøre-egenskaper). Vi som har gamle diesmelmotorer blir anbefalt mineralsk olje. Da er kanskje SAE30 best? Redigert 16.Juli.2008 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Eller denne http://www.fk.no/trade/productview/396898/768/ Det er også en mineraloje og er nok et godt alternativ til SAE30. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Divemaster Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Vil det da si at den er litt tykkere enn f.eks SAE 30 når det er "kaldt" (+10-15 grader )? Men at den ikke blir like tynn som SAE30 når den har oppnådd arbeidstemperatur ? Ja .... kjører selv ren 40 olje ombord hos meg ... men jeg har de to to-taktere ombord hos meg hvor annet ikke skal brukes.... litt sitering her for informasjon.... The SAE designation for multi-grade oils includes two grade numbers; for example, 10W-30 designates a common multi-grade oil. Historically, the first number associated with the W (again 'W' is for Winter, not Weight) is not rated at any single temperature. The "10W" means that this oil can be pumped by your engine as well as a single-grade SAE 10 oil can be pumped. "5W" can be pumped at a lower temperature than "10W" and "0W" can be pumped at a lower temperature than "5W". The second number, 30, means that the viscosity of this multi-grade oil at 100°C (212°F) operating temperature corresponds to the viscosity of a single-grade 30 oil at same temperature. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Dette vil jo si at en 15/40 olje har 40mpas ved 100 grader mens en singelgrade 30 olje har 30mpas ved 100 grader. Altså er 15/40 oljen tykkere ved 100 grader. Nå er forskjellen mellom 30 og 40 mpas marginal og viskositeten sier vel egentlig ikke så mye om tetningsegenskapene annet enn at oljen "renner" litt saktere. (jeg går ut fra at viskositeten er testet etter "Brookefield metoden") Ut fra dette leser jeg at mineralsk 15/40 olje bør være et meget godt alternativ til ren 30 olje da det finnes leverandører av 15/40 olje som selger 10 liter helt ned i 279,- pr. kanne + mva. Correct me if I am wrong ? Redigert 16.Juli.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
slett meg Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 SAE 30 og 40 oljer er stort sett oljer for skips motorer bereinet for svovelholdig diesel. Kald start med SAE 40 singel grade olje blir ikke anbefalt for temperaturer under 30grader en bør heller ikke kjøre høye temperaturer på slike oljer.60 til 80grader er vanlig. Til gjengjeld er den svært langtids stabil. Høye TBN tall bør vel heller ikke brukes på lavsvovel diesel! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.