Jump to content

Hvilken olje kjører du på motoren?


morten37

Recommended Posts

Hva hvis man oppnår normal temperatur på oljen ved marsjfart, men kjører i timesvis med (jeg kjenner ikke oljetemperaturen) 60-65 grader på vannet, vil dette være innvirkende på valget av sigelgrade kontra multigrade. (jeg bruker for ordens skyld ikke båten vinterstid, laveste start-temperatur vil jeg tro blir 5 grader)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
SAE 30 og 40 oljer er stort sett oljer for skips motorer bereinet for svovelholdig diesel.

 

Byggmester, hva er sammenhengen mellom oljetype, skipsmotorer og svovelinnhold i diesel?

 

Oljeselskapers beskrivelse av sine SEA 30 og 40 oljer sier ingenting om de er spesielt laget for skip og svovelholdig diesel. Ett selskap anbefaler sin SAE30 olje for "truck fleets, mining, earth moving, farming and stationary engines". En annen produsent skriver at oljen er utmerket for "cars, trucks, motor homes/RVs, boats, commercial fleet and stationary industrial diesel engines".

 

Vi kjenner til at reduksjon av svovelinnhold i diesel (for å oppnå miljømål) har ført til havari av dieselsmurte dieselpumper p.g.a. at dieselen mister noe av sin smøre-effekt i svoveluttaksprosessen. Dette er etter sigende ikke noe problem for pumper som er smurt av motorolje. Men dette er vel en annen problemstilling enn det du referer til?

Link to post

Nå kjenner jeg best til shell og statoil sine oljer! Shell sine internett sider viser ganske greit at Gadinia kan fåes i 30 og 40 viskositet med API CE klasse

Denne er svært gamle og kom vel på 80tallet CD er vel minimum for turboladede oljer! Så i prinsippet skal den kunne brukes på en normal motor som bruker diesel med svovel under 15 Har du høyere svovel innhold må total base number eller TBN økes. 12 er vanlig på diesel med under 1% .TBN20 -30 blir ofte brukt på tungolje med 1.3 til 3% svovel! Finnes oljer for motorer med lavt oljeforbruk med enda høyere TBN tall.Shell kaller denne olje argina!

 

se link http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/gadinia.htm

 

Motor oljer er en hel vitenskap og det finnes endel spesielle varianter for spesielle motor typer. Det som er viktig er å følge den spesen motoren skal ha i følge instruksjons bok. Skal den ha API CF skal man ikke bruke CD. Skal den ha CCMC (ACEA) B4 fyller man ikke B2.

 

Husk også at det finnes en hel del motorer som skal ha spesial olje. Vw sine TDI motorer har så høye stempel temperaturer at de krever spesiell olje.

 

BY serien til yanmar må sansynligvis bruke BMW long life 98 ev 2001. Mulig at yanmar spesifiserer kortere intervaller.

 

Husk også at oljer i båtmotorer får ulik behandling av selve kjøringen også. Etter noen timer høy last kommer oljen over 100grader og da vil vann kondensere ut. Dette sker ofte ikke på biler som blir småkjørt! Videre er ofte sylindertrykkene i en båt motor gjerne over 100bar i flere timer. Da er det viktig at oljefilmen under veivlager og kryss pinne holder! Å ha mulighet for å lese temperatur og trykk på olja burde vert standard på alle båtmotorer.

 

Husk også at disse kravene motor byggerne setter til oljen gjelder for at motoren skal kunne brukes med full ytelse. Kjører man motoren med lav ytelse og er svært forsiktig når den er kald skifter den ofte kan det gå bra med dårligere kvalitet enn det motorbygger beskriver men jeg hadde aldri tatt sjansen.

 

Husk at det er her utviklingen noen tror at common rail har æra for. Det som gjør at dagens motorer er sterkere og mere økonomiske er at motor byggere har bedre data vertøy for å bereine belastinger, de har sterkere lager materiale, sterkere legeringer i veivaksel og veivstake, ventiler som er sterkere ved stadig høyere temperatur, turboladere som i ett trinn gir over 4bars ladetrykk, stempel som tåler over 200bar og ikke minst motor oljer som tåler disse temperaturene og trykkene!

Link to post
BY serien til yanmar må sansynligvis bruke BMW long life 98 ev 2001. Mulig at yanmar spesifiserer kortere intervaller.

 

På nettsidene til Yanmar vises det til tre oljetyper, En fra Statoil og to fra Valvolin (dersom jeg husker rett).

Men i manualen som fulgte motoren er det side opp og ned med oljetyper.

Oljeskift intervallet er på 250 timer, eller en gang i året...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Ja vi har jo samme motor bare at min er litt mindre :smiley:

Bruker du Delvac 1240 ?

Hvor kjøper du det ?

 

Har kjørt Shell Rimula, men har nylig kjøpt inn 60L Fuchs Titan Ashford SAE40 for oljeskiftet til helgen ... £45 per 20L .... da 20 liter kannene er kjekkere ombord og lettere å helle fra ombord enn dunkene til Shell.

 

Prisen indikerer vel hvor jeg kjøper oljen fra, og denne gangen ble det Grampian Fuels, som du muligens ikke har tilgang til ... LOL :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Har hørt at båtmotorer IKKE skal ha syntetisk olje. Noen som har en mening om det ????

 

Jeg drister meg til å svare 'skippy' på dette:

 

Syntetisk olje er like fin for båt- som for bilmotorer. På relativt nye motorer kan man også bytte fra mineralsk til syntetisk og vice versa (forutsatt at begge tilfredsstiller fabrikantens anbefaling, selvfølgelig). Problemet med overgang fra mineralsk til syntetisk gjelder eldre motorer – særlig diesel – som har gått lenge på mineralsk olje. Syntetiske oljer på slike motorer kan løse opp gamle olje- og slaggavsetninger som delvis vil kunne flyte rundt i smøresystemet og delvis ikke lengre tette slitte pakninger og simringer. Noen mener i allefall at en slik overgang kan føre til økt oljeforbruk enten via sylindrene eller via ytre pakninger. Man bør i det minste holde et øye med oljenivået den første tiden etter overgang til syntetisk.

 

Andre syn?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post

Syntetisk olje kan selvfølgelig brukes og i noen tilfeler skal det brukes! Husk at mineralske oljer kan være veldig rensene også. Texsako ursa 15W40 er i alle fall slik. Forøvrig en olje som kan anbefales! Jeg bruker syntetisk olje på en gammel motor konstruksjon fordi jeg overbelaster motoren mekanisk!

Bruker biltemas 5W 50olje på Ford FSD425!. Kunne sikker brukt en annen 50olje men biltema er jo rimelig og spesen er helt ok for min motor!

 

Årsaken til syntetisk olje ikke blir så veldig annbefalt er at den har egenskaper som ikke er viktig på en båtmotor. Kaldstart i -20 og lav friksjon er ikke veldig viktig på en båt motor! En bil har også sjeldenere oljekjøler så temperaturen kan bli veldig høy på varme dager med høy belastning. Båtmotorer kjører som regel med oljekjøler og max 110grader1

Link to post
SAE 30 og 40 oljer er stort sett oljer for skips motorer bereinet for svovelholdig diesel.

 

Nå kjenner jeg best til shell og statoil sine oljer! Shell sine internett sider viser ganske greit at Gadinia kan fåes i 30 og 40 viskositet med API CE klasse

 

Da kjenner du vel også til at Shells Rimula X leveres i SAE 30 og SAE 40 og KAN brukes på mange "mindre" marinemotorer.

Redigert av Mackser (see edit history)
Link to post
Da kjenner du vel også til at Shells Rimula X leveres i SAE 30 og SAE 40 og KAN brukes på mange "mindre" marinemotorer.

 

Rimula X 10W, 30 og 40 anvendes der enkeltgradoljer anbefales, bl.a. i enkelte marinemotorer (SAE 40). Rimula X 10W som hydraulikkolje der motorolje anbefales, ned til ca. -15°C. Rimula X 10W og 30 anbefales i enkelte tilfelle også som transmisjonsolje. (Sitat shell)

 

 

Rimula X 10, W, 30, 40:

API CF, ACEA E2 (SAE 40), MAN 270 (SAE 30, 40), MB 228.0 (SAE 30, 40), MTU Type 1 (SAE 30, 40), Mack Truck EO-K/2 (SAE 30), Caterpillar TO-2.

Sitat shell!

 

 

Har selv brukt rimula ultra men dette er en olje bereinet for tyngre kjøretøy. Rimula X har ACEA E2 som er en klasse for tyngre kjøretøy. Finnes vel opp mot E7 som topp spes! API CE er heller ikke noe topp beteinelse dersom du ønske lange skift intervall!

 

Skjønner ikke hvorfor singelgrade er så interessant. 15W40 oljer er mye mere anvendelig! Prisforskjellen er vel heller ikke veldig stor! For noen år siden kostet singelgrade olje ca 10kr literen når man kjøpte små kontainere (1000l?)

 

SAE40 olje har et svært begrenset temperatur område og jeg fatter ikke hvorfor en skal bruke en olje som må ha 40grader for å smørre og mister egenskaper når den blir varm? Tenk bare på lager i turbolader som på en kald dag vil få temmelig dårlig smøring + at det blir svært høye oljetrykk når olja er kald p.g.a høy viskositet. Dette er olje bereinet for motorer som har heating og er blokkert for start under 30grader .Det er vel ikke serlig einet i en lystbåt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...