jensemann2 Startet 2.April.2004 Del på Facebook Startet 2.April.2004 Hei. Jeg vurderer kjøp av en Oksø 32 fra 1974. Håper noen kan hjelpe meg med å vurderer prisen på en slik. Den jeg har sett meg ut, er meget strøken inni og utenpå, men den har en original saltvannskjølt VP 2syl. fra 74. Prisen er 200K. Er dette en grei pris,eller litt for mye? Håper på svar. JJ Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Hei JJ Velkommen som ny bruker her på baatplassen! Jeg husker godt da Oksø 32 kom nye, den gangen drev jeg selv litt med seiling og husker at jeg beundret dem med drømmende blikk..... Men den båten du ser på har jo i mellomtiden rukket å bli 30 år, da er det ikke så helt "up to date" hverken på den ene eller den andre måten. Til gjengjeld har den sannsynligvis fått ombord det som trenges av utstyr, og som ellers hadde gravet tungt i lommeboken om det skulle anskaffes. Du nevner en 30 år gammel saltvannskjølt Volvo, den bidrar vel ikke så meget positivt i priskalkylen, men så lenge den sviver gjør den trolig jobben... Du nevner imidlertid intet om seilgarderoben. Hvis du virkelig er innstilt på å seile, så er vel det et viktig punkt som kan representere store verdier både på pluss og på minussiden? Men når du trekker frem motor og ikke seil, da sitter jeg kanskje med en følelse av det er egentlig er motorbåt du er ute etter, eller tar jeg feil? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 2.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2004 Grunnen til at jeg trekker frem motoren, er at valget står mellom denne oksøen med 30 år gammel motor til 200.000, og en annen med ny 16hk Vetus diesel fra 2003, + rullefokk, vindror, flåte, solcelle, mølle, osv osv til 240.000. Den ligger forresten ute på www.havseilas.no Den er ikke like pen i innredningen som den jeg har vært og sett på , men med alt det utstyret er det vel kanskje mer lønnsomt å kjøpe den, med tanke på at jeg skal på langtur til sommeren. Den andre båten har hverken rullesystem eller vindror eller noe av det andre, men et nytt fullspilet storseil, genua 1,2,3 og stormfokk i OK stand. JJ Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 heisann, det er vanskelig å si noe bastant på bakgrunn av de opplysningene som finnes, men den på havseilas.no er påkostet nesten 220K hvis utstyrslistene du hadde stemmer. Og da ville jeg uten tvil valgt den. Den på finn er et bra eksemplar såvidt jeg kan se, men den har gammal VP; og tro meg, det kan være et helvete. Du jobber og sliter og mekker og skrur. Og bruker penger, og enda virker ikke den gamle dritten. Er den ikke halvdau, skjer det sikkert snart. Veit du om den er ferskvannskjølet ? At den har noe penere innredning burde ikke være avgjørende alleine. Endel kan fikses ved hjelp av teaklister, kantfiner, sag, høvel og tålmodighet. Ikke behøver det koste all verden heller, mens en motor går løs på 50K. Minst. Dessuten om du har tenkt deg på langtur har Redbull alt du trenger og mere til. Jeg ville satset på å skaffe tilveie fler opplysninger om Redbull, sammen med bilder. Hør om de har mulighet til å ta masse digitalbilder, og sende en CD i posten til deg. Dette er som regel lettere for noen på langtur, enn å sende masse bilder via nettcafe. Dermed får du også maks oppløsning og kan zoome.. Suzuki - og ja, vi har maila tidligere.... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 og BTW Walther_S har hatt en Okså 32, stemmer ikke det Walther ? Og du har sjekket www.sailguide.com ? Båten ble etterhvert eksportert som konsept til Sverige ( ! ) der den fikk navnet ADA 32. Dette er mao. samme båten.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 tillater meg å linke et bilde også jeg da Ser du bakerst på båten, finnes det en påhengsmotor med hev/senk brakett. Kan neppe sies å være en bra løsning på en såpass stor og tung båt. Er eieren den forsiktige "belter og bukseseler" typen, eller har innenbordsmotoren vist seg upålitelig ? Ikke veit jeg... Dessuten kan du ringe eieren å si at du synes båten er verd XXXK da og ikke 200K. Det er tross alt lov å prute.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Heisan* Det eneste en 30 år gammel saltvannskjølt Volvo til nød kan brukes til, er moring. Får knapt tak i deler heller til disse gamle motorene. Og dette er seriøst ment. Hadde det vært mulig å strukket budsjettet litt, hadde jeg gått for denne: 2 fot mindre, men mye kjekkere innredet, og 8 år nyere. http://www.finn.no/finn/boat/viewpicture?i...de_033.jpg&alt= Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Heisan* Det eneste en 30 år gammel saltvannskjølt Volvo til nød kan brukes til, er moring. Får knapt tak i deler heller til disse gamle motorene. Og dette er seriøst ment. Mvh Jonny At det ikke kan skaffes deler, er tullball. Det aller aller meste finnes på lager, endel ( lagre, ringer osv. ) kan skaffes fra alternativleverandører. Men det koster. Og det forutsetter at du kan skru sjøl. Dessuten, er den opprustet, er den knapt brukandes til moring heller. Den blir for lett.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Det er slettes ikke tullball nei. Det aller meste finnes ikke på lager nei, i hvert fall ikke hvis vi snakker om ny blokk eller topp. Det var i hvert fall helt umulig å oppdrive ny topp til min gamle MD7B, hverken i Norge, Sverige eller i resten av Europa. Hverken hos Volvo, Drevia eller andre. Og den var heller ikke såå gammel som 30 år!! Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.April.2004 Del på Facebook Svart 3.April.2004 OK Jonny ! På mine år som båteier har jeg skiftet relativt få topper og blokker. Så store deler er det relativt sjelden man skifter da, tross alt. -men point taken... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 3.April.2004 Del på Facebook Svart 3.April.2004 Dette regnestykket MÅ bli såre enkelt! En 16hk Vetus diesel kostet ca 45-50K i fjor - den er "helt sikkert" ferskvannskjølt med varmeveksler - bare det faktum allene betyr jo en god del. Da har du i hvertfall 10-15 års problemfri motor, hvis du passer på den. Seil er svindyrt! Det må bety en god del. Personlig ser jeg ikke så mye på innredning, det går som regel alltid å gjøre noe med (over tid) det, med forholdsvis enkle midler, som Suzuki nevner. Du forteller bare om en original saltvannskjølt VP 2syl. fra 74 uten å forklare hvilke motor - Da er det enten en MD2 (Hmmmm, har ikke den bare dynastarter?) eller også en MB10 som er bensindrevet - er det den siste så kan du bare glemme den båten. Etter min mening har ikke en bensinmotor noe i en seilbåt å gjøre!! Selv om motoren i seg selv er "bra" - hadde en slik en i min Oksø 32 - men det var en av de første store båtene jeg kjøpte, og den gang visste jeg knapt nok forskjellen mellom bensin og diesel. Er det MD2 (b) vil du aldri få noe effektivt ladesystem for batteriene dine, en dynastarter er en dårlig erstaning for en dynamo. Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jensemann2 Svart 3.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2004 Det er en MD2 23HK. Nå har jeg fått en zip med masse bilder fra Redbull, og det ser bra ut. JJ Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 3.April.2004 Del på Facebook Svart 3.April.2004 Det er en MD2 23HK. Nå har jeg fått en zip med masse bilder fra Redbull, og det ser bra ut. Hva er det som ser bra ut? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.April.2004 Del på Facebook Svart 3.April.2004 Ville ikke tatt sjansen på en en original saltvannskjølt VP 2syl. fra 74. Har hørt alt for mange historier om hva som skjer etter en stund selv om motoren virker ok når du kjøper båten. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 3.April.2004 Del på Facebook Svart 3.April.2004 Helt fullstendig enig Lasse. Men på den annen side, er det en båt man absolutt vil ha, og er klar over at motoren bare er ei jernrøys. Og hvis det er tatt hensyn til dette i prisen på aktuell båt, kan det jo være greit nok. Hvis man er innstilt på, og har penger til å innstallere ny motor vel og merke. Men spørsmålet blir da om det er verdt det? I forhold til en båt som der allerede er skiftet motor i f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.April.2004 Del på Facebook Svart 3.April.2004 Ville ikke tatt sjansen på en en original saltvannskjølt VP 2syl. fra 74. Har hørt alt for mange historier om hva som skjer etter en stund selv om motoren virker ok når du kjøper båten. AMEN AMEN AMEN AMEN ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.