Jump to content

OKSØ 32


jensemann2

Recommended Posts

Hei JJ

 

Velkommen som ny bruker her på baatplassen!

 

Jeg husker godt da Oksø 32 kom nye, den gangen drev jeg selv litt med seiling og husker at jeg beundret dem med drømmende blikk.....

 

Men den båten du ser på har jo i mellomtiden rukket å bli 30 år, da er det ikke så helt "up to date" hverken på den ene eller den andre måten. Til gjengjeld har den sannsynligvis fått ombord det som trenges av utstyr, og som ellers hadde gravet tungt i lommeboken om det skulle anskaffes.

 

Du nevner en 30 år gammel saltvannskjølt Volvo, den bidrar vel ikke så meget positivt i priskalkylen, men så lenge den sviver gjør den trolig jobben...

 

Du nevner imidlertid intet om seilgarderoben. Hvis du virkelig er innstilt på å seile, så er vel det et viktig punkt som kan representere store verdier både på pluss og på minussiden?

 

Men når du trekker frem motor og ikke seil, da sitter jeg kanskje med en følelse av det er egentlig er motorbåt du er ute etter, eller tar jeg feil? :yesnod:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Grunnen til at jeg trekker frem motoren, er at valget står mellom denne oksøen med 30 år gammel motor til 200.000, og en annen med ny 16hk Vetus diesel fra 2003, + rullefokk, vindror, flåte, solcelle, mølle, osv osv til 240.000. Den ligger forresten ute på www.havseilas.no

Den er ikke like pen i innredningen som den jeg har vært og sett på , men med alt det utstyret er det vel kanskje mer lønnsomt å kjøpe den, med tanke på at jeg skal på langtur til sommeren.

 

Den andre båten har hverken rullesystem eller vindror eller noe av det andre, men et nytt fullspilet storseil, genua 1,2,3 og stormfokk i OK stand.

 

JJ

Link to post

heisann,

det er vanskelig å si noe bastant på bakgrunn av de opplysningene som finnes, men den på havseilas.no er påkostet  nesten 220K hvis utstyrslistene du hadde stemmer. Og da ville jeg uten tvil valgt den. Den på finn er et bra eksemplar såvidt jeg kan se, men den har gammal VP; og tro meg, det kan være et helvete. Du jobber og sliter og mekker og skrur. Og bruker penger, og enda virker ikke den gamle dritten. Er den ikke halvdau, skjer det sikkert snart. Veit du om den er ferskvannskjølet ?

 

At den har noe penere innredning burde ikke være avgjørende alleine. Endel kan fikses ved hjelp av teaklister, kantfiner, sag, høvel og tålmodighet. Ikke behøver det koste all verden heller, mens en motor går løs på 50K. Minst. Dessuten om du har tenkt deg på langtur har Redbull alt du trenger og mere til.

 

Jeg ville satset på å skaffe tilveie fler opplysninger om Redbull, sammen med bilder. Hør om de har mulighet til å ta masse digitalbilder, og sende en CD i posten til deg. Dette er som regel lettere for noen på langtur, enn å sende masse bilder via nettcafe. Dermed får du også maks oppløsning og kan zoome..

 

Suzuki - og ja, vi har maila tidligere....

No boat needed..

Link to post

tillater meg å linke et bilde også jeg da  Bilde

 

Ser du bakerst på båten, finnes det en påhengsmotor med hev/senk brakett. Kan neppe sies å være en bra løsning på en såpass stor og tung båt. Er eieren den forsiktige "belter og bukseseler" typen, eller har innenbordsmotoren vist seg upålitelig ? Ikke veit jeg...

 

Dessuten kan du ringe eieren å si at du synes båten er verd XXXK da og ikke 200K. Det er tross alt lov å prute....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Heisan*

 

Det eneste en 30 år gammel saltvannskjølt Volvo til nød kan brukes til, er moring. Får knapt tak i deler heller til disse gamle motorene.

 

Og dette er seriøst ment.

 

Hadde det vært mulig å strukket budsjettet litt, hadde jeg gått for denne:

 

Bilde

 

2 fot mindre, men mye kjekkere innredet, og 8 år nyere.

 

http://www.finn.no/finn/boat/viewpicture?i...de_033.jpg&alt=

 

Mvh Jonny

Link to post

Heisan*

 

Det eneste en 30 år gammel saltvannskjølt Volvo til nød kan brukes til, er moring. Får knapt tak i deler heller til disse gamle motorene.

 

Og dette er seriøst ment.

Mvh Jonny

At det ikke kan skaffes deler, er tullball. Det aller aller meste finnes på lager, endel ( lagre, ringer osv. ) kan skaffes fra alternativleverandører. Men det koster. Og det forutsetter at du kan skru sjøl. Dessuten, er den opprustet, er den knapt brukandes til moring heller. Den blir for lett..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Det er slettes ikke tullball nei. Det aller meste finnes ikke på lager nei, i hvert fall ikke hvis vi snakker om ny blokk eller topp.

 

Det var i hvert fall helt umulig å oppdrive ny topp til min gamle MD7B, hverken i Norge, Sverige eller i resten av Europa. Hverken hos Volvo, Drevia eller andre. Og den var heller ikke såå gammel som 30 år!!

 

Mvh Jonny

Link to post

Dette regnestykket MÅ bli såre enkelt!

 

En 16hk Vetus diesel kostet ca 45-50K i fjor - den er "helt sikkert" ferskvannskjølt med varmeveksler - bare det faktum allene betyr jo en god del. Da har du i hvertfall 10-15 års problemfri motor, hvis du passer på den.

 

Seil er svindyrt! Det må bety en god del. Personlig ser jeg ikke så mye på innredning, det går som regel alltid å gjøre noe med (over tid) det, med forholdsvis enkle midler, som Suzuki nevner.

 

Du forteller bare om en original saltvannskjølt VP 2syl. fra 74 uten å forklare hvilke motor - Da er det enten en MD2 (Hmmmm, har ikke den bare dynastarter?) eller også en MB10 som er bensindrevet - er det den siste så kan du bare glemme den båten. Etter min mening har ikke en bensinmotor noe i en seilbåt å gjøre!! Selv om motoren i seg selv er "bra" - hadde en slik en i min Oksø 32 - men det var en av de første store båtene jeg kjøpte, og den gang visste jeg knapt nok forskjellen mellom bensin og diesel.  Er det MD2 (b) vil du aldri få noe effektivt ladesystem for batteriene dine, en dynastarter er en dårlig erstaning for en dynamo.

 

Lykke til med valget!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Helt fullstendig enig Lasse.

 

Men på den annen side, er det en båt man absolutt vil ha, og er klar over at motoren bare er ei jernrøys. Og hvis det er tatt hensyn til dette i prisen på aktuell båt, kan det jo være greit nok. Hvis man er innstilt på, og har penger til å innstallere ny motor vel og merke. Men spørsmålet blir da om det er verdt det? I forhold til en båt som der allerede er skiftet motor i f.eks?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...