Jump to content

Div om Nidelv18, draco og Penta B23

dal200sx

Recommended Posts

Hei. Er ny her på forumet, og har akkurat begynt å se etter båt til meg selv. Har vært en del på sjøen opp igjennom, med foreldre og med foreldres båt (typisk 15-fot med påhenger), men nå har jeg lyst til å kjøpe meg noe eget etterhvert. Det jeg har eid av båt selv er en gammel 15-fots mørebas med 4hk, og en GH10 med 15hk som jeg brukte hjemme på innsjøen der jeg bodde.

Nå har jeg titta litt på daycruisere rundt 18-20 fot, og funnet ut at jeg liker spesielt Nidelv 18, og liker også Draco 18 Daycab, og Draco 20/21 ser greie ut. Hvordan er disse båtene med tanke på kvalitet og hvordan ligger de i vannet? Hvordan fungerer de som dagsturbåt med mulighet for å sove under dekk en natt hvis det skulle bli nødvendig? Planer de greit med 4-5 mennesker i?

Har egentlig en del tanker om båter i denne størrelsen jeg vil få litt respons på: Nidelven er den båten jeg syns er penest av de jeg har sett på, men hvilke andre alternativer av denne båttypen finnes? Kan ikke koste mer enn 100000kr, og bør ha plass til å krype under dekk. Om man slipper kranbil for å ta opp og sette ut båten er det også en fordel, og med en 18-fot regner jeg med at det er en grei sak å trekke båten på båthenger og ordne det meste selv..?

Angående motor: For meg, som har holdt på en del med bil virker det som om det må være greit og enkelt med en Penta B23-motor med ferskvannskjøling (kom disse i det hele tatt med saltvannskjøling?), da de bør være greie å skru på og vedlikeholde, og man bør kunne få deler billig. Forskjellen fra bilmotorene er, etter som jeg har forstått i hovedsak veiva som har lengre slaglengde og større ventiler. Stemmer dette? Burde det ikke i så fall være en enkel sak å dra ut ca 160-170hk av en B23 til marinebruk med marineveiv, VX3-topp og en grei allround-kam som er litt hissigere enn den kjipe 398-kam'en som ble brukt i tidlige B23 i bil..? Brukes det kun forgassere på B23 i båt, eller er det levert med innsprøytning til noen modeller? Burde man ikke tjene en del, både bensinforbruk og pen gange ved å bruke innsprøytningssystem fra en B230 F-motor til bil? Det åpner vel i så fall muligheten for turbo også, men jeg har registrert at det er veldig lite bensinturboer ute og går i båtverdenen. Kommer det av at det rett og slett blir for varmt (kjøling av manifolder er tydeligvis viktig også på sugemotorer i båt), eller vil ikke motoren tåle å gå med konstant overladingstrykk som det blir i en båt som går med marsjfart på ca 25 knop? Ser jo for meg at med turbo kan man montere større propell og dermed holde samme marsjfart på lavere turtall, samtidig som man har mulighet for litt høyere toppfart hvis man skulle trenge det, uten å gå opp til større motor. Hvordan er forresten pentaene med tanke på bensinforbruk? Har jo registrert at det ikke er verdens mest økonomiske motorer i bil iallefall..

Innspill, kom med dem, og led meg i riktig retning..

Hei, og velkommen til forumet.

Selv har jeg en 20 fots Draco med VP AQ175A. (Det er en GM V6, og relativt enkel å få tak i deler til. ). den gjør normalt i overkant av 35 knop. pleier å ligge på 24-28 knop på langstrekk, og regner 1,5 l per nautisk mil når jeg kalkulerer hvor mye drivstoff jeg trenger. (da tar jeg hardt i )

Feriepakket, full tank (140 liter) med to personer og bikkje gjorde den gode 33 knop. har aldri hatt problem med å plane, uansett hva jeg har stappa oppi. båten holder seg godt innnenfor din økonomiske ramme.

i denne tråden skriver jeg kort om hvordan den er som feriebåt.

Redigert av jumbo (see edit history)

Hei, velkommen til baaplassen, det ultimate båtforum!

Kameraten min har en Nidelv18, og det er en kjempebåt på den størrelsen. Et lite krypinn med sengeplass for 2, masse oppbevaringplass under rundsitteren, og ja, rundsitter med plass til 6 stk.

Den er forresten til salgs. Om du er interesert kan du sende meg en im, så skal jeg gi deg telefonnummeret.

Mvh tom-ass

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg er vel ikke helt der at jeg skal kjøpe båt denne uka, men kunne heller tenke meg å gjøre et kupp til høsten når folk skal ta opp båtene, gjerne da funnet en relativt pen båt med motor som trenger en god overhaling ;) . Bør dessuten spare opp noen kroner først, og må undersøke mulighetene for båtplass i området (regner med at det er mulig å få seg).

Men fint å høre at Nidelven er en god båt. Dracoen hørtes også ut som en kjempebåt ut ifra reiseskildringen til jumbo, men Nidelven lokker med tanke på utseende, også liker jeg at det er trapp og mulig å åpne vindskjermen på midten.. Hvor mye har økningen på 2 fot fra Nidelv 18 til Draco 2000DC å si med tanke på sjødyktighet og hvor belastet en Volvo Penta B23 vil være ved marsjfart?

Er det forresten disse tingene jeg bør vektlegge ved kjøp av båt, eller er det andre ting som jeg ser forbi som er viktigere?

Hei,

Jeg var så heldig å være eier av en Draco 1800 ST i ca. 30 dager i fjor høst. Denne båten har vært en liten drøm i mange år, synes den er meget pen å se på. Når jeg så solgte snekka, så dukket det opp en slik 6 dager etterpå, og da klarte jeg ikke å la være. Fikk god pris på meget pen båt. Grunnen til at vi hadde den i 30 dager, var at det da dukket opp det vi EGENTLIG hadde planlagt som neste båt, og å sitte med en Draco ekstra var litt for luksuriøst, selv om tanken var der (det var forøvrig tanken på TO båtpusser til våren også ;-)

Nydelig båt, kjempefin å kjøre, deilig plass med buesofa, og godt med stueplass til å være så liten og velutnyttet mht. plass. Dashbordet gir et herlig inntrykk (i alle fall hos meg) av en 60-70 talls sportbil.

Eneste jeg hadde noe å "klage" på, var at båten var veldig lav under kalesjen (naturlig nok), og med mine 190 cm, så kunne det knake litt i diverse ledd under omborstigning. Ellers helt uproblematisk med kalesjen.

I tillegg til buesofa, så har du da en helt fantastisk solseng bak, og under den så har du en svært åpen tilgang til hele motoren og omkringliggende.

Du burde kunne få den for en plass mellom 65-85.000,-

Løp og kjøp. Motoren var forøvrig en B23 (VP AQ145) med ferskvannskjøling.

Det viktigste for deg er at du får en båt du liker..

Jeg har ikke erfaring med nidelv, men tipper den er god i sjøen. Jeg er kjempefornøyd med dracoen og bruker den hele året. Den tåler langt mer sjø en meg. Den legger seg mot vinden, så du vil gjerne ha en med trimflaps.

Meste vind jeg har vert uti (innaskjær vel og merke, og vindmåleren stod på en bro, et godt stykke over hodet mitt, så ta det med en klype salt ) er 18m/s, nå i vinter som var.

Dracoen er tjukk i plasten og ganske tung. vet ikke hvordan nidelven er der. så det kan være at motoren får litt mer å skubbe på..

Hvis du blir regelmessig skitten på hendene, vet du nok hva du ser etter på en motor. Har du mulighet til å se oljen på drevet, så gjør det.

på skroget ser du etter skader og evt, plastpest. Det første jeg måtte gjøre på båten min, var å tette lekkasje i bensintanken. det var tært hull i bunnen alutanken, og bensin rant ut i båten. Bensinslanger vil du også sjekke nøye. Ellers er det enkle båter med lite leamikk som går i stykker. likevel er det alltid nokk å skru på ;-)

Jeg vil anbefale deg å prøve noen av de båtene som evt. er tilsalgs i ditt nærområde. Da får du en feeling med hvordan de er.

Hei! Var i samme situasjon som deg for 11(!) år siden.... Så både på nidelv 18, Scand 7100 og fjord 21. Endte opp med en Joda 5700. Sammen med Scand'en er det den eneste som har buede ruter, og dermed ser noe mer moderne ut. Er og har vært meget fornøyd med den, og aq-151a som sitter i (b-23) fungerer perfekt. Enkel og pålitelig motor som det er lett å skru på. Jeg har en toppfart på 33knop og masjer på 25. Har også forbruksmåler, og jeg bruker ca 1l pr nm på mars. Soveplass til 2 foran (pute i midt så det blir en stor seng), man omgjør enkelt setet bak til en stor solseng som rommer 2, og som også kan brukes til overnatting til nød. Setene kan snues, slik at man kan sitte 6 rundt bordet. Har som sagt hatt båten i 11 år, og nå har det blitt familieforøkning, så den blir nok til salgs i løpet av kort tid.

Hvis det er interresannt kan det nevnes at denne båten og motoren er meget godt vedlikeholt, og lagret innendørs det meste av tiden. Fulstenndig trukket om i hvitt, nye seter med stå funksjon, ny midtvegg i mahogny, nye ruter, el. toalett, kartplotter/ekkolodd, forbruksmåler, 12V kjøleboks, 3 batterier med skillerele, 90 A dynamo, ankervinsj ++. Motoren ble tatt ut under renoveringen og ser ut som ny.

Trimming av b23 til båt tror jeg ikke er noe vits, turbo på den måten du beskriver vil føre til vanskeligheter med planing før den slår inn osv. Husk at en båtmotor jobber mye hardere enn en bilmotor.

www.leahnis.net

• 1 måned senere...

Hadde akkurat samme utfordring nå før sommeren. Kikket både på Nidelv og Draco. Draco 18 var utelukket på grunn av den dumme plasseringen av motorkassen som gjør at du får mindre plass i sofaen bak. Jeg endte opp med en Draco 20, selv om jeg i utgangspunktet likte utseendet på Nidelven bedre. Har ikke angret så langt. Draco 20 har mye plass. Vi har sovet flere netter i den, 2 voksne og 2 små barn. Alle fikk plass fremme under dekk. Jeg skal ikke påstå at det var god plass, men det gikk. To personer har god plass, og det er mye høyere under taket enn på Nidelven.

Min Draco har en Volvo Penta AQ et eller annet, med 146 hester. Denne fungerer greit, og er ganske grei på bensinforbruket. Har ikke fått målt den eksakt ennå.

Lykke til med båtkjøpet.

Burde det ikke i så fall være en enkel sak å dra ut ca 160-170hk av en B23 til marinebruk med marineveiv, VX3-topp og en grei allround-kam som er litt hissigere enn den kjipe 398-kam'en som ble brukt i tidlige B23 i bil..? Brukes det kun forgassere på B23 i båt, eller er det levert med innsprøytning til noen modeller?

"Biltrim" funker ofte dårlig i båt, man er avhengig av å ha nok krefter i bunn/mellomregister til å få båten i plan.

Men VP hadde vel en frisk 16V 2.5 liter på ca 150hk på 80-tallet , var det AQ171 den het?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei og velkommen hit! Her får du svar og oppfatninger om det meste som flyter!

Jeg har hatt Nidelv 18 og forskjellige Dracoer i alle størrelser (bortimot 10 stk. har det blitt). Synes nok Draco har et noe bedre kvalitetsnivå generelt, men Nidelv'en var super-praktisk. Stor uteplass i forhold til størrelsen, lett, rask og fin, samt fordelen å kunne komme iland gjennom vindkjermen. Dracoene har ikke slike løsninger, og dollbordet er heller ikke mye å skryte av før du kommer litt høyere opp i størrelse. Derimot var høyden under kalesjen bedre på Dracoe'ene enn på Nidelven. Draco'ene føles også litt tyngre i sjøen, noe som kan oppleves både positivt og negativt. Draco har velfremdeles litt høyere verdi når du skal selge en gang i fremtiden.

Ale mine Draco'er har hatt Mercruiser motorer, mens Nidelv'en hadde VP. Jeg synes VP er lettere å skru på, samt at det er lettere å finne deler til denne enn til Mercruiser.

Jeg tror jeg ville valgt Nidelv hvis jeg skulle kjøpt en båt i 18-19 fot størrelse.

Mvh. BayMan

Hei

Jeg har selv hatt både Nidelv 18 og Draco 21

Det er noen år siden jeg hadde Nidelven, og jeg hadde den i kun 3 uker for den ble stjålet.

(Fant den aldri igjen, fikk et greit oppgjør av forsikringa) Nidelven var absolutt bra.

Så hadde jeg en Draco 21 1987 modell. Den hadde jeg i 5 - 6 år før jeg solgte den.

Det var en båt som jeg synes var helt suveren på alle måter.

Jeg brukte mest båten til småturer, men var allltid på en ukes tur i sommerferien.

Dracoen går veldig godt i sjøen, og er meget solid.

Den er ganske tung, og krever litt størrelse på motoren.

Jeg hadde ganske stor motor i den VP AQ225 og dette gjorde at jeg aldri hadde problemer med og få den i plan.

Hadde også trimflaps på denne, men de ble brukt kun til og stabilisere båten sideveis.

Som du skjønner av det jeg skriver, så likte jeg Dracoen veldig godt.

Og i forhold til Nidelven, så er Dracoen " mer båt ".

Med det så mener jeg at de 3 fotene som Dracoen er større, gjør den ganske mye bedre enn Nidelven.

Spesielt mer plass i cabinen foran. Noe som gjør Dracoen mer anvendelig til overnatting.

Hei og velkommen :flag:

Jeg har selv en draco 1700 TL med vp aq140 motor, Etter meg bekjent sitter det samme veiv i en Aq145 og en vanlig B-23, Eneste forskjell på disse skal være kam og ventiler. og det sitter 2 stk solex 44 gassere på den, skal yte 138hk mener jeg.

Du nevner marineveiv, dette mener jeg først kom på 151 motoren som yter 145 hk.

Du nevner også lysten på og trimme! Ikke gjør det, kjøp deg heller en båt med stor nok motor

Har en arbeidskollega som har nidelv 18 med aq145 motor. fungerer fint, ca 32kn

Har tidliger prøvd draco 20 og 21 med aq145 motor, synes båten er for tung for disse motorene,

Du nevner også om disse har vært saltvannskjølt.Nei! har heller aldrig vært levert med innsprut, Noe som kanskje kan dra ned forbruket noe, men med synes min egen båt med b-21 og 125hk går ganske rimelig.

Lykke til med kjøp :seeya:

Norske båter er best!

Hei.

Hadde en Nidelv 18 i mange år. VP 145 hk med ferskvannskjøling. Fin-fin match.

Har hatt mange (større) båter etter dette, men aldri noen båt med så fin naturlig "trim" eller opplevelse av balanse, som Nidelven.

På rolig sjø kunne jeg styre båten med powertimmen. Planingsterskelen er imidlertid rel. tydelig, og den girer litt i dorge fart.

Men i plan går den bare suverent. Slipp rattet og den går som på skinner, rett frem. Trim drevet litt ut og den legger seg forsiktig i en venstre sving. Trim inn og den legger seg pent over mot høyre. (eller var det omvendt?)

Tørr i motsjø også og sjøsterk til 18 foter å være.

Ja, det var en båt jeg var skikkelig glad i.

Morty

Mvh Morty

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...