Rashkaar Startet 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2008 Hei, Har en Skibsplast 500 med flaps og 75hk Evinrude motor. Problemet er at når jeg forsøker få den i plan blir styringen nesten ubruklig og jeg risikerer få en sleng som er svært ubehagelig (gir følelse av at hele dritten kommer til å kantre...) og nødvendigvis innebærer at jeg må slakke helt av og forsøke igjen. Først og fremst, hvordan skal jeg behandle båten for å få den til å gå i plan på "riktig" måte? Jeg er uerfaren med alt annet enn snekker og SABB, så det der med planing er jeg ikke rutinert med. For eksempel, hvordan skal jeg behandle flapsa? Hvor raskt skal jeg aksellerere? Hva annet må jeg tenke på? Takker for svar! /Lars Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Hørtes merkelig ut, den båten skal da plane greit med 50hk, uten bruk av flaps etc. Og uten slike utslag som du beskriver her. Er styringa slik den skal , dvs uten for mye slark? Er det power trim på motoren? (Eller er det slik tiltepinne på stammen med 5 hull?) Kan høres ut som at du forsøker med motoren trimmet helt inn + flapsene nede, slik at båten "pløyer" med nesa , da ser jeg for meg at den kan finne på det du beskriver. Tror først jeg ville forsøkt med flapsene i nøytral stilling, og motoren ikke trimmet for langt inn, at båten reiser baugen noe før den planer ut er normalt. Prøv det og gi oss tilbakemelding... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.