Jump to content

Fordeler og ulemper med Nimbus 2600AC

Bergen dørk

Recommended Posts

Hei!

Noen som har erfaringer og synspunkter på denne båtmodellen 1986-88 modell?

Har sjekket erfaringsdatabasen, men her var det begrenset med informasjon.

Litt mer informasjon, dvs eksempler på båter jeg anser for interessante:

Eks 1

Eks 2

Eks 3

P.S: Utvalget er litt tilfeldig - ikke meningen å fornærme noen på forumet som har liggende båt ute. :smiley:

Mener å ha lest at modellene etter -85 ble noe endret....disse er derfor fra 86- og oppover.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Ulempen med alle disse båtene er at de muligens er litt stivt priset. En kamerat solgte en -85 mod med 2003 tamd31 til 300.000 i fjor høst.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi hadde Nimbus 2600, 85 mod 5 år og brukte den mye. Solid og ordentlig bygget båt og stor og fin akterkabin med fin solplass på toppen. Litt dårligere med plass i cockpit på midten. Vi hadde 105 hk og marsjfart 13 knop, men med Tamd 31 gikk den nærmere 20 på topp. Mister fort fart hvis den lastes mye. Helt grei i sjøen, typisk halvplaner.

Vår 85 mod så ut som eks 1. Tror ikke eks 3 er 86 mod, kanskje 84.

Men prisene da! Vi kjøpte vår i 90 for 250' og solgte for det samme i 95............

Hei Rusken!

Hvordan vurderer du motorene i disse båtene? Har ikke mye greie på motorer men Volvo Penta tamd 31 er kanskje en nyere versjon av Volvo Penta 31, og derfor verdt å se etter?

Har sett at det antydes trangt motorrom, men en kommer kanskje greit til for det viktigste vedlikeholdet (filter, olje, impeller osv)?

mvh Bergen Dørk

og hvor mye kan/bør disse motorene være gått med tanke på å ha glede av den framover? I hvor stor grad er en motoroverhaling på verksted fornyelse av motoren, hvis dere forstår mitt spørsmål? Nå tenker jeg litt generelt ut i fra det en ofte leser om motorer på finn.no, der det eks kan stå "nyoverhalt motor gått 1600 timer".

mvh Bergen Dørk

Holdt på å kjøpe en slik i fjor, men etter mye tenketid endre vi på den vi har nå (lukket båt).

Forskjellen på 105 hk motor og 131 hk motor er TMD31 og TAMD31 - dvs intercooler (eller aftercooler som volvo kaller det for : T=turbo A=aftercooler M=marinemotor D=diesel). Lurer på om ikke 31 indikerer volum på motoren.

I 86 hadde båten en facelift, litt annerledes overbygg, som ser litt mer moderne ut.

Er greie båter, men ferielastet er det neppe mer enn 13-14 knop å hente ut av en slik båt. Lurest å kjøre med nærmestet "tomme" tanker (vann og diesel), båten misser fort fart ved vekt. En del støy i forkabin under gange synes jeg.

Forferdelig trangt rundt motor, her trengs det mange flere ledd på armene enn det jeg har, om du må "mekke".

• 1 år senere...

Hei; jeg løfter denne tråden igjen. Noen som har synspunkter på forskjellen mellom 84, 85, 86 og 87-modellene av Nimbus 2600 AC? Etter at det ikke ble denne båten sist gang og fordi jeg nå er på jakt etter en halvplanende "snekke", skal jeg nå følge litt mer med i markedet etter denne typen båter igjen. Eldre modell enn 1984 er ikke aktuelt, tror jeg.

Har funnet denne oversikten på Nimbus.se

Ser jo at motoriseringen er Volvo Penta, men sliter litt med å forstå forskjellene på disse motorene i de ulike modellene. Noen som kan opplyse meg om fordeler/ulemper - ting en bør sjekke spesielt:

(klippet fra Nimbus.se). Det jeg lurer litt på er hvorfor de etter 1985 "går tilbake" til TAMD30 for 1986-87?

Nimbus 2600 (1988)

Engine:

Volvo Penta TAMD 31 (124Hp)

Nimbus 2600 (1986-1987)

Engine:

Volvo Penta TAMD 30 (105Hp)

Nimbus 2600 (1985)

Engine alt:

Volvo Penta TMD 31 (96Hp)

Volvo Penta TAMD 31 (124Hp)

Nimbus 2600 (1984)

Volvo Penta TAMD 30 (105Hp)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Interessant, da vi også veier opp mot en Nidelv 26; rent båttypemessig. Jeg er ikke så overvettes glad i store kalesjer, dvs litt begeistret for hardtop. Ser ditt poeng. Dette gjelder jo også frontkabinen, som virker mye større i Nidelven.

Ser at du nå er videre på en Master 820...er det så store forskjellen fra en Nidelv 26, eller? Kanskje enda bedre plass? Bedre fart?

mvh Bergen Dørk

Ja master`en er endel større, dobbel stikk-kabin og dobbel + enkel øye i AC.

Suverent stor uteplass sammenlignet med de fleste båter med AC opp til 31 fot.

Med stor nok motor har den potensiale til 25-26knop.

Jeg synes uteplassen er spes viktig på en båt, det er der vi er 90% av tiden.

God kvaliet også når det gjelder plastarbeid og innredning, nesten på Nidelv nivå, men endel halvfabrikat med ymse kvalitet..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...