Jump to content

Hardt eller selvpolerende bunnstoff?


Mazda6

Recommended Posts

Er helt enig med Suzuki. Bruk selpolerende bunnstoff og spar deg selv for litt jobb senere. Selv bruker jeg selpolerende bunnstoff og er veldig fornøyd med det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Som relativt fersk snekke eier (Nidelv 24), nærmer første vårpuss seg.

 

Jeg har hatt den oppfattning at selvpolerende bunnstoff (som jeg brukte før, på daykruseren), krever en viss fart/motstand i vannet for å fungere.

 

Så har jeg lest i emneoversikten, og finner mange som anbefaler selvpolerende, og flere av disse har jeg oppfattet opererer i samme farts område som meg (6-7 knopp).

 

Kan man bruke selvpolerende på saktegående snekker altså ??

 

Hvis svaret er ja, bør jeg jo bruke det, både fordi det er ett greit produkt, men også fordi jeg jo da risikerer at forrige eier har brukt det, og hard oppå selvpolerende er jo ingen god kombinasjon...

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ser at flere påstår at det er mye mindre jobb med selvpolerende enn hardt bunnstoff. Min erfaring er det motsatte. Brukte Jotun Nonstop selpolerende på ei snekke jeg hadde tidligere. Hvis man ikke tynnet ut eller varmet opp bunnstoffet var det seigt og tykt og vanskelig å dra utover og det ble tykke lag.

 

På den båten jeg har nå er det International Offshore Extra som er et teflonbasert hardt bunnstoff. Det ble påført i 2000 og har holdt helt til i fjor høst da det for første gang festet seg rur/groe på båten. Før det har det ikke engang hvert nødvendig med spyling/vasking. Båten ligger ute hele året. Skal opp med båten nå om noen uker og påføre samme bunnstoff på nytt og da trenger jeg forhåpentligvis ikke å tenke mere på bunnstoff før i 2010.

 

Synes også det er ganske raskt å påføre. Må først pusse lett over med 240 papir som tar en times tid. Bunnstoffet er veldig tyntflytende og drøyt og det går vedlig raskt å påføre. Er tørt og klar til sjøsetting etter 10 minutter.

 

Hele jobben tar vel maks 3 timer og da holder det i mange år. Tror nok de som bruker selvpolerende bunnstoff bruker mere enn tilsammen 3 timer på 4-5 år på bunnsmøringsjobben. For ikke å snakke om at jobben med å ta båten på land hver gang.

 

Hadde jeg fortsatt hatt snekka så hadde jeg nok brukt selvpolerende bunnstoff da jeg ikke ville tatt jobben med å skifte, samtidig som fartspotensialet var lavt. Den båten jeg nå har gjør mellom 20 - 27 knop og der kommer det harde bunnstoffet til sin rett.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hardt underst (gjerne i egen fargenyanse slik at du ser når selvpolerende blir slitt av) og ett eller to lag selvpolerende over avh. av om du skal ha båten liggende ute hele vinteren eller ei.

<{POST_SNAPBACK}>

Tre strøk altså: Først eit strøk hardt og så to strøk med sjølvpolerande!

Skjønar at enkelte driv butikk... :wink:

 

Vinterstid gror det ikkje mykje under båten. Det er først no om våren det verkeleg tek av. Då har jo dei fleste ferskt botnstoff, eller skal snart legga nytt. Sjølvpolerande stoff har den fordelen at du ser kor det trengs nytt. For å sjå det treng du ikkje noko hardt botnstoff som grunnlag. Primer, som du uansett må ha utanpå gelcoat, held lenge.

 

Eg har brukt Jotuns Nonstop i mange år, på saktegåande fartøy. Lagt på eit strok kvar vår, evt. bare "lappa" der det har vore naudsynt. Kanskje litt tjukkare strok i vasslinja og på oppsida av flaps-skjørtet, pga lyset. Dette har fungert svært bra, anten båten har lege i sjøen eller ikkje vinterstid.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Snakket med en Jotun grossist som selger mye maling til skipsindustrien. Han mente at skulle eg gjøre det etter boken, så måtte man prime før man la selvpolerende utenpå hardt bunnstoff.

Skal du kjøpe nokstop, lønner det seg å kjøpe via en slik grossist og ikke via fargehandel.

Han solgte 2,5liter til 270 kroner.

 

Men da han kunne skaffe meg bunnstoff beregnet på hurtigbåter ol., går eg nok for dette!

Hadde vist mye bedre effekt, og varte mye lengre.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...