hhauan Startet 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2008 Jeg har prøvd å finne noen svar vedr. om en utenlandsk statsborger (min kone og vi bor midlertidig i Norge) ) kan ha og benytte egen båt registrert i hennes eget land, i Norge uten hell. Med all den kunnskap som lesere av dette forum sitter inne med, prøver jeg her. Mine spørsmål er som følger: Kan min kone, hente egen båt fra sitt hjemland (ikke EU) og benytte denne i Norge uten noen spørsmål og problemer med myndighetene?. Jeg forutsetter at alle papirer, forsikringer etc. er ok ihht. hjemlandets lover og regler. Vi snakker om at båten blir i Norge 2-3 år. Det ligger i kortene at også jeg vil benytte båten, er dette eventuelt et problem? Takker for svar Mvh Hhauan Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Kjenner ikke konkret til regler og forskrifter der, men jeg TROR ikke at dere (din kone) kan ha båten i flere år uten å komme i konflikt med en-eller-annen import-regel. Trekker her en paralell til bruk av utenlandfsk registrerte biler. Hvis din kone tar med sin bil (registrert i utlandet) til Norge for å bruke den her, så må den ut av Norge igjen før 6 mnd er omme - ellers anses bilen som importert til Norge med det som følger av dieverse avgifter, toll. MVA osv. Hvis du (norsk statsborger og registrert i folkeregister som bosatt i Norge) kjører konas bil over grensen så skal du stoppe ved grensen for å si fra om det. Du får da vanligvis lov til å kjøre strake veien hjem til din bostedsadresse. Etter det skal du ikke kunne kjøre bilen mer i Norge, med mindre du betaler importavgiftene, MVA, evt. toll. Tror at det finnes en regel om at du kan kjøre hvis kona di er med i bilen, men ikke du alene! Det kan bli dyrt! Jobbet i utenlandsavdelingen i NAF i mange år. Må dog ta forbehold om at reglene eventuellt har blitt endret de siste 7 år Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Skipper Worse Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Det fremgår av tollovforskriften/tolltariffen at fritak for fortolling av midlertidig innført båt kun gjelderfor seks måneder. Deretter må båten enten ut av landet (og kan så komme tilbake) eller fortolles. Dvs. mva, hk-avg., CE-merking. Full pakke. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Dette er reglene, er dere registrert i folkeregistret som bosatt i Norge så kan dere etter mitt syn ikke bruke en utenlandsk båt... Er dere derimot registrert som fast bosatt i utlandet så gjelder reglene under. Er bare din kone registrt som bosatt i utlandet så kan ikke du som registret bosatt i Norge bruke båten uten at fruen er med... Etter ett år må båten ut av landet, men så vidt jeg kan se står det intent om hvor lenge den må være ut av landet før en kan ta den med tilbake for ett nytt år.. Jeg kommer nok til å benytte meg av denne regelen, når neste båt er kjøpt.. Ref fra Tollvesnet Midlertidig bruk av utenlandske fartøyer i Norge(jf Tolltariffens innledende bestemmelser §13, nr. 5) Personer som har fast oppholdssted i et annet land enn Norge kan innføre utenlandske fartøyer midlertidig toll og avgiftsfritt til personlig bruk i forbindelse med midlertidig opphold her i landet. Fartøyet kan bare benyttes av den som førte det hit til landet, eller av andre personer med oppholdssted i et annet land. Gjenutførselen av fartøyet må finne sted innen 1 år etter innførselen. I samsvar med reisegodsbestemmelsene kan den enkelte person som følger med fartøyet fra utlandet medbringe utstyr til personlig bruk under oppholdet her i landet. Redigert 16.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Nå kommer det ikke frem hvor i landet trådstarter oppholder seg, men for en del av landet er det kort nok vei til Sverige slik at en båt kan ligge i havn eller opplag der i perioder. I et EU-land kan båten oppholde seg i 18 månder av gangen (eller 24 måneder i visse tilfeller som også krever litt papirarbeid. Om båten pendler litt mellom Norge og Sverige så kan det gå fint, men det er viktig å få registrert disse grensepasseringene slik at det er dokumentert at båten faktisk har vært utenfor EU en periode og utenfor Norge en periode. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Jeg ser at jeg husket feil mht tidsperioden elelr så har de endret den. Vær obs på at ektefeller "identifiseres" med hverandre dvs. at om den ene regnes for å ha bopel i Norge, så gjelder det for den andre også. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.