Erik Startet 16.Juli.2008 Del på Facebook Startet 16.Juli.2008 Husker vagt å ha hørt noe (her på BP) om importforbud av 2t påhengere, men stor er alikevell min forundring etter besøk på 3 bensinstasjoner som alle hadde sluttet med 2 takts olje til Påhengs (Esso og Shell). Esso hadde 2 takts olje , men den var KUN til Moped, måtte ikke brukes på Påhengs (men kunne ikke forklare hvorfor). Noen kjeder som fortsatt fører god gammeldags 2 takts olje ? Hvilken Olje kan jeg evt jukse med som erstattning som gjør minst mulig skade. Hvor lenge varer evt motoren uten olje? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
yzfr17 Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 jeg skal være snill du kan by på min kanne, siste kanna som er - selges høystbydene ;-) Biltema 5l 220kr Sitér dette innlegget Kim Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Husker vagt å ha hørt noe (her på BP) om importforbud av 2t påhengere,Det er nok ikke noe importforbud for 2-takt gitt, men for den gamle typen(forassermotor hovedsakelig) som ikke oppfyller utslipskrava er det slutt. 2-taktere som er lovlig er f. eks. Mercury Optimax og Evinrude. De kommer nok til å selge 2-taksolje for marint bruk i uoverskuelig fremtid Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Erik Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 jeg skal være snill du kan by på min kanne, siste kanna som er - selges høystbydene ;-) Biltema 5l 220kr Nei, dette må være feil type, jeg skal ha den skikkelige typen, den til over 100,- literen Når det er sagt, så er det ett stykke å kjøre til Biltema. Er det noen av Bensinstasjonkjedene som fortsatt selger dette? De kommer nok til å selge 2-taksolje for marint bruk i uoverskuelig fremtid Esso sa konkret at de hadde sluttet, og Shell hadde det ikke i hylla (spurte ikke i kassa etter, men var på 2 stasjoner og ingen hadde). Så at noen allerede har sluttet synes sannsynlig Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
chagall Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Husker vagt å ha hørt noe (her på BP) om importforbud av 2t påhengere, men stor er alikevell min forundring etter besøk på 3 bensinstasjoner som alle hadde sluttet med 2 takts olje til Påhengs (Esso og Shell).:Hvor lenge varer evt motoren uten olje? Erik. Det er mulig at Shell og Esso`s bensinstasjoner ikke har fulgt med i timen. Det er fortsatt lovlig å benytte de tusenvis av gamle 2-taktere i Norge og oljen blir det behov for i lang fremtid. Som en annen nevner får du olje på Biltema blandt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Er jo titusenvis av slike påhengere i drift. Neppe noe stort problem å få tak i slik olje. Bla Mobil har slik olje, sikert flere også. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Båtbutikker selger sikkert dyr nok olje ;-) Jeg bor nær biltema så det blir enklest sån, men i fjor kjøpte jeg en på Esso -mener det var ei rød kanne. Er litt usikker på oljekvaliteter men tror enkelte dyre 2-takt oljer er beregnet til nyere motortyper ala Optimax så pass på at du får rett type (gammel motor TCW3) Redigert 16.Juli.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
ivar Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Min lokale bensinpusher har både Shell Nautilus 2T og Statoil 2T. (Begge til 70,- pr liter) Har selv brukt Shell i alle år men skal sjekke ut Statoil sin, skal visstnok ryke mindre. Grunnen til at det er forskjell på olje til påhenger og til moped, er at påhengeren er sjøvannskjølt, og har lavere forbrenningstemperatur enn en luftkjølt motor. (eller for den saks skyld, en væskeavkjølt 2-takter på land) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lillefix Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Statoil har Sitér dette innlegget Det finnes alltid noe å glede seg over! Link to post
barentz Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Husker vagt å ha hørt noe (her på BP) om importforbud av 2t påhengere, men stor er alikevell min forundring etter besøk på 3 bensinstasjoner som alle hadde sluttet med 2 takts olje til Påhengs (Esso og Shell). Esso hadde 2 takts olje , men den var KUN til Moped, måtte ikke brukes på Påhengs (men kunne ikke forklare hvorfor). Noen kjeder som fortsatt fører god gammeldags 2 takts olje ? Hvilken Olje kan jeg evt jukse med som erstattning som gjør minst mulig skade. Hvor lenge varer evt motoren uten olje? Erik. Har ikke vært på en bensin stasjon som ikke har 2 t olje, både til moppe og påhengere.. Statoil har vel 3 forskjellige typer 2 t olje mener jeg. Vanlig 2 tx olje, en for outboard TCW3 og en delsyntetisk low smoke. I nøden kan du bruke enhver 2 t olje, tror faktisk neppe du eller motoren vil merke forskjell. Bruker selv en god del denne low smoke oljen, den er fin når jeg dorger og går sakte. Det er merkbart mindre røyk. En 2 takter uten olje varer kort tid.. svært kort tid! Om du kjører WOT på maks turtall og plutselig skulle miste oljetilførselen på et separat smøring system, så ville vel motoren vare ca. 10 - 20 sekunder før den skjærer seg tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.