Jump to content

Strøm i Haugesund

SRA

Recommended Posts

I Haugesund har de noen flotte strømskap, men påklistret en lapp som sier at kun strøm kan kobles til/fra mellom hvisse klokkeslett, kobler man fra/til selv, så kan man bøtelegges med kroner 1000,-

Skapene er låste så muligens man må ringe for å få tillgang - ser at det er nesten ingen som har koblet seg på.

Er det slik at men må ringe så kommer en og låser opp? og så må man ringe når man vil dra slik at det kan komme en å låse ut kontakten din?

Er det slik at men må ringe så kommer en og låser opp? og så må man ringe når man vil dra slik at det kan komme en å låse ut kontakten din?

Jepp, da vi var der i juni, så ringte vi det oppgitte nummer da vi ankom, og en mann kom ned og låste opp til oss.

Da vi skulle dra videre, tenkte vi å ordne det uten hjelp. Det var en liten åpning i undersiden av skapdøren på denne boksen (der som ledningene kommer ut) og jeg klarte å få hånden inn og løsne selve stikkontakten slik at jeg fikk den ut :smiley: Men koblingen vår mellom boksen og ledningen var litt for stor til å gå gjennom hullet, og dermed måtte jeg ringe nummeret og få vakthavende til å låse opp :yesnod:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Bekrefter <t det er slik i Haugesund.

Man må ringe så kommer det en å låser opp, og påser at kablene er iorden. Når man skal dra ringer man igjen så fremt man ikke har gjort en avtale.

Regningen betales når man drar.

Utkallingen er gratis mellom 0700 og 1800. utenom dette tidspunktet koster utkallingen 1000,- i tillegg til de 75,- for strømmen.

Med all mulig erbødighet for at andre kan ha hatt andre opplevelser; sist jeg var i Haugesund dukket havenevesenet opp like etter at jeg hadde lagt til, hjalp meg med strøm og forklarte systemet. Rådet var at jeg skulle si fra innen rimelig tid om jeg hadde tenkt å legge ut utenfor areidstid. For min del er det ikke noe problem om jeg må koble fra strømmen noen timer før jeg går.

Mye bedre enn Bergen der det i grove trekk ikke er mulig å få strøm med mindre man ligger innenfor høystonesonen på zacchen.

Laholm

Eller å ha såpass batterikapasitet at man ikke MÅ kople seg til landstrøm i det øyeblikk man legger til.... :rolleyes:

Selvfølgelig er det kanskje det beste. Men faktisk hender det av og til at en har behov for litt 220 V om ikke til lading så til andre behov. Det er ikke alle som har båten stappet full av konvertere / invertere / duppeditter for ditt og datt. Da kan det være greit og få koblet seg til 220 V for å få gjort det en skal.

Joda, ingen tvil om det! Selv har jeg ikke varmt vann ombord, så jeg er egentlig ikke så opptatt av landstrøm. Greit å få toppet batteriene, samt å få satt på en vifteovn om det er kjølig. Men det er skjelden det virkelig er nødvendig hos meg. Jeg har heller aldri ligget i gjestehavnen i Haugesund, da jeg har fast båtplass rett over sundet. Men jeg syntes ikke det hørtes så ille ut at havnebetjenten var tilgjengelig 07:00 til 18:00 da, selv om en ordning for tilkopling på kveldstid helt klart hadde vært en fordel. Ellers så ser det ut til at mange tross alt liker seg i gjestehavna, de siste par ukene har båtene stort sett ligget to og tre i bredden langs hele den tilgjengelige kaistrekningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da jeg la til i Haugesund ifjor var havnevakten der innen 5 minutter og tok avgift samt penger for strøm, og koblet meg til strøm, da vi dagen etterpå skulle gå (etter kl. 18:00) ropte jeg opp haugesund havnevakt på VHF, tillkjennegav meg og bad om at de måtte sende folk til å koble meg av strømmen. Jeg betalte ikke 1000,- fikk passere start uten å ende opp i fengsel :lol:

Med vennlig hilsen

PIP

Jeg tok en kikk på strømskapene da jeg tok en rusletur på kaien i går kveld. På hverdager er tiden mellom 07:00 og 21:30, i helgene mellom 10:00 og 17:00. Skjønner godt at dette kan være upopulært, særlig i helgene! Servicebygget har Hotel Maritim hatt ansvaret for i mange år nå, og dette begynner sikkert å bli noe utdatert. Så vi får håpe at nytt servicebygg er på plass snart. Med de mengder av båtturister som kommer til byen nå så må fasilitetene være i orden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...