Jump to content

erfaringer med Scand 26 queen

sol

Recommended Posts

Hei,

Sjekket litt på finn.no og tror jeg fant den aktuelle båten. Så fin ut den med stusset på et par ting.

Selger oppgir at dette er en Volvo 40B motor. Han skriver ikke volvo penta AQAD40B. Motor instrumentene er ikke Volvo Penta men av fabrikat Faria. Det er ikke lagt ut bilder av motor i annonsen. Min antakelse er at dette er en hjemme maranisert lastebilmotor og ikke en Volvo Penta AQAD40B.

Dette ville jeg sjekket da en del av disse hjemmemariniseringene er av heller tivilsom kvalitet og at dette skal refelekteres i salgspris. En slik motor har mye lavere verdi enn en orginal VP.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

da ville jeg slått meg til ro med at den er nok motorisert. med mindre 29 ble opnådd med 10sec m medvind og 2 knops medstrøm . test toppfarten selv er det eneste riktige. selgerknop er nesten det samme som "hvor lang er din? "

red . jeg har en hjemmemarinisert lastebilmotor og er superfornøyd med den. 230 hk. enig at man bør sjekke de litt ekstra som feks nye manifolder, innfestning av saltvannspumper , ryddighet , og om der er oljekjøler eller oljetempføler.

til sf. har kjørt 30 timer i år med min . oljen ser ut som når jeg hellte den på. tyder vel på hyppige oljeskift av tidligere eier , men jeg har aldri sett så ren olje på en diesel motor før . er det bare positivt ???????

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

:flag: Har faktisk vært med og kjørt båten.motoren er nok ikke noen lastebilmotor nei,men har intercooler

OK, men alle AQAD40B har intercooler orginalt fra Volvo Penta og yter da 165HK.

Samme motoren TD40B er brukt i en rekke lastebiler og noen av disse har senere havnet i båt i en hjemmemarininsert utgave, så derfor trakk jeg den slutningen. Men dersom du er overbevist om at dette er en original marinemotor og er fornøyd med det så skal ikke jeg trekke den lengre. :wink:

Denne båten har også AQAD40B 165HK og er oppgitt til 28 knop.

Bildet er av en Volvo Penta AQAD40B 165HK fra anonnonsen over

53_1339349447.jpg

Vurderte selv en slik for noen år siden. Båten er som du skriver noe smal for lengden men har god plass alikevell. Den er som andre har nevnt lettplanende grunnet at V-bunnen ikke er så dyp. Dette kan gjøre at den vil slå noe i motsjø men skroget er solid bygget

Antar at det er denne du vurderer :flag:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Den er priset grådig høyt ser jeg :nonod: Er det din første helplaner ?

Jeg solgte scanden min til 150.000.- og det med samme motor ( jeg har eid 3 stk. med forskjellige motor størrelser)

Scand 26 er lettplanede båter pga. skrågets form, stikker ikke dypt i vannet og er ganske flat under i forhold til andre helplanere i samme størrelse. Den "tipper" ikke så lett over til sidene som for eksempel båter med en V bunn..

På tilsvarende båter med større V bunn har du motoren under dørken, (motoren kommer lavere ned) Her har du en kasse over motoren som brukes til solseng og den tar plass :-( ikke mye ståplass igjen.. Men den har en stor salong :-)

dp gjør nok att du kommer fortere opp i fart, ikke noe mer tror jeg ( ...

:flag: Har vært med på tur i båten.Den planer lett ja.

Hvis jeg vil ha båten,får jeg den en god del billigere :wink:

Har hatt båt før som planer (halvplaner muligens),men den var jo mye mindre

Hansvik 18 HT som gjorde ca 26 knop.Likte den båten veldig godt.

Vurderer også andre båttyper.F.eks Biam 660 som med en viss motorstørrelse gjør

brukbar fart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...