sol Startet 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2008 Hei Står i ferd med å kjøpe en Scand 26 med VP 40B og duoprop. Noen som har samme båt som har erfaring? lette på erfaringsbasen,men det var det ikke mye å hente.Kjenner tidligere eier godt,så jeg vet hva jeg får.Båten er jo smal,men virker å ta sjøen godt. Denne er også utstyrt med trimplan som skal være nyttig.Takknemlig for innspill Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 165 hk. er ok. på denne båten. den planer utrolig lett ( du slipper å bruke flepsene.. Eneste minus er motoren som er tunk og tørst.. Du får nesten samme fart med en lettere og nyere motor på ca. (110 hk. vp motor . kom i 85 mener jeg) Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Hei.er faktisk 190hk (intercooler)så den har krefter nok Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Dersom det er an AQAD40B så har den 165HK, dersom selger sier noe annet er det enten løgn eller så er den trimmet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sol Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Vet ikke jeg,men gjør i allefall 29knop (gps) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) Hei, Sjekket litt på finn.no og tror jeg fant den aktuelle båten. Så fin ut den med stusset på et par ting. Selger oppgir at dette er en Volvo 40B motor. Han skriver ikke volvo penta AQAD40B. Motor instrumentene er ikke Volvo Penta men av fabrikat Faria. Det er ikke lagt ut bilder av motor i annonsen. Min antakelse er at dette er en hjemme maranisert lastebilmotor og ikke en Volvo Penta AQAD40B. Dette ville jeg sjekket da en del av disse hjemmemariniseringene er av heller tivilsom kvalitet og at dette skal refelekteres i salgspris. En slik motor har mye lavere verdi enn en orginal VP. Redigert 17.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 (redigert) da ville jeg slått meg til ro med at den er nok motorisert. med mindre 29 ble opnådd med 10sec m medvind og 2 knops medstrøm . test toppfarten selv er det eneste riktige. selgerknop er nesten det samme som "hvor lang er din? " red . jeg har en hjemmemarinisert lastebilmotor og er superfornøyd med den. 230 hk. enig at man bør sjekke de litt ekstra som feks nye manifolder, innfestning av saltvannspumper , ryddighet , og om der er oljekjøler eller oljetempføler. til sf. har kjørt 30 timer i år med min . oljen ser ut som når jeg hellte den på. tyder vel på hyppige oljeskift av tidligere eier , men jeg har aldri sett så ren olje på en diesel motor før . er det bare positivt ??????? Redigert 17.Juli.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
sol Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Har faktisk vært med og kjørt båten.motoren er nok ikke noen lastebilmotor nei,men har intercooler Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 planer den lett med last i er den vel ok. alle 165hk har intercoolere. hvordan er det med røyken som kommer fra den da? kald , varm , og ved belastning? holder den temperaturen nede ved belastning over tid?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Har faktisk vært med og kjørt båten.motoren er nok ikke noen lastebilmotor nei,men har intercooler OK, men alle AQAD40B har intercooler orginalt fra Volvo Penta og yter da 165HK. Samme motoren TD40B er brukt i en rekke lastebiler og noen av disse har senere havnet i båt i en hjemmemarininsert utgave, så derfor trakk jeg den slutningen. Men dersom du er overbevist om at dette er en original marinemotor og er fornøyd med det så skal ikke jeg trekke den lengre. Denne båten har også AQAD40B 165HK og er oppgitt til 28 knop. Bildet er av en Volvo Penta AQAD40B 165HK fra anonnonsen over Vurderte selv en slik for noen år siden. Båten er som du skriver noe smal for lengden men har god plass alikevell. Den er som andre har nevnt lettplanende grunnet at V-bunnen ikke er så dyp. Dette kan gjøre at den vil slå noe i motsjø men skroget er solid bygget Antar at det er denne du vurderer http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sol Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Er den båten,og motoren ser lik ut ja.Den år bra.ryker litt ved oppstart men ikke ellers Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 17.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 Kan det værer at den sparker bedre fra med DP ??? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Noen som kan si noe om DP contra SP? Antar det er mest fordeler Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 (redigert) Godt gjort å selge en 87 mod motor som Volvo sluttet å produsere 86..... Lars O. Redigert 18.Juli.2008 av Lars O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 var ikke det jeg spurte om! DP contra SP! Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Den er priset grådig høyt ser jeg Er det din første helplaner ? Jeg solgte scanden min til 150.000.- og det med samme motor ( jeg har eid 3 stk. med forskjellige motor størrelser) Scand 26 er lettplanede båter pga. skrågets form, stikker ikke dypt i vannet og er ganske flat under i forhold til andre helplanere i samme størrelse. Den "tipper" ikke så lett over til sidene som for eksempel båter med en V bunn.. På tilsvarende båter med større V bunn har du motoren under dørken, (motoren kommer lavere ned) Her har du en kasse over motoren som brukes til solseng og den tar plass :-( ikke mye ståplass igjen.. Men den har en stor salong :-) dp gjør nok att du kommer fortere opp i fart, ikke noe mer tror jeg ( ... Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 19.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Har vært med på tur i båten.Den planer lett ja. Hvis jeg vil ha båten,får jeg den en god del billigere Har hatt båt før som planer (halvplaner muligens),men den var jo mye mindre Hansvik 18 HT som gjorde ca 26 knop.Likte den båten veldig godt. Vurderer også andre båttyper.F.eks Biam 660 som med en viss motorstørrelse gjør brukbar fart Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Da er båten kjøpt.Nå blir det ikke bare kosefart i 7 til 8 knop,selvom det er fint!! Ned i Aranja(som båten heter) og gjøre meg kjent med div saker i dag.Da gjenstår det å få solgt Solluxen min.Blir litt trist å kvitte seg med den.Veldig god båt som jeg har hatt mange fine turer i Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Da er jomfruturen unnagjort.Båten går fint men må trimme litt med flaps.Planer om weekendtur til Hvaler i morgen.Blir flott med det været som er meldt Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Gratulerer! Har du bilde av båten? Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Skal forsøke å legge inn et bilde Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Hvorfor er det så forbaska vanskelig å legge inn bilder her,i forhold til på finn etc??? Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Enig, det er noe tungvint, men først laste opp bildet, så får du automatisk en link som du markerer og kopierer med CTRL+C, gå tilbake til inlegget og lim inn linken CTRL+V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.