Jump to content

Justering av forgasser på 1980 Yamaha 40 DE


Helge

Recommended Posts

Jeg tror jeg må gjøre et forsøk på å justere forgasseren på den gamle Yamaha 40 DE jeg har på min Sunwin speedbåt. Jeg har hatt denne motoren siden våren 2005 og den har hele tiden gått fint fra ca 2000 rpm og opp til maks (jevn gange). Fra tomgang til ca 1200 rpm går motoren imidlertid svært ujevnt (stopper dog ikke helt) og motoren går heller ikke jevnt og pent fra 1200 opp til 1800 rpm.

 

Jeg har tatt bilde av forgasseren og antar at justeringsskruen jeg har markert med rød-gul pil er tomgangsturtallet (endestopp for gassen) og at skruen jeg har markert med rød-lilla pil er blandingsjusteringen for tomgangen. Noen som kjenner nok til denne type motor og eller forgasser til å kunne bekrefte dette? Hvordan foretar jeg en første grov justering av forgasseren? (Justerer blandingsskruen helt inn, deretter X(?) turn ut og deretter prøver meg forsiktig fram for å finne den justeringen der motoren går jevnest...???).

 

Jeg forventer vel ikke at en 28 år gammel 2-sylindret 40 hester 2-takter skal gå like jevnt, pent og vibrasjonsfritt som min 4 år gamle 140 hk 4-takter :lol: , men jeg hadde vel forventet at den ikke burde gå så mye mer ujevnt på tomgang enn en 2-sylindret 15 Hk 2-takter selv om den er bare 11 år i steden for 28.....

 

y40de_1.jpg

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Har i dag prøvd å justere på den messingfargede justeringsskruen som jeg tror er blandingen på tomgang (merket rød-lilla i bildet). Før justering merket jeg selvsagt skruens posisjon. Justering ga dessverre ikke merkbar bedring.

 

Å skru skruen inn ga ingen merkbar effekt før etter en halv omdreining og mer. Da stoppet til slutt motoren = magrere blanding (tipper jeg). Ved justering ut på skruen var det slett ikke lett å merke noen effekt/endring i det hele tatt :nonod::rolleyes:

Link to post

Nå er det litt vanskelig for meg å si hvor ille denne ujevne gangen på motoren din er . Men jeg har en nokså lik motor, 40 Mariner ifra -85. Motoren min har også en noe ujenv gange, men det er vel ikke uvanlig på slike store tosylindrede motorer med stort slagvolum. De kan ikke sammenlignes med 3 sylindrede moderne motorer. Det jeg mener er at det kanskje ikke er noe galt med den i det hele tatt. Men som sagt, vanskelig å bedømme herfra sofaen..

Redigert av kjølsvin (see edit history)

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Nå er det litt vanskelig for meg å si hvor ille denne ujevne gangen på motoren din er . Men jeg har en nokså lik motor, 40 Mariner ifra -85. Motoren min har også en noe ujenv gange, men det er vel ikke uvanlig på slike store tosylindrede motorer med stort slagvolum. De kan ikke sammenlignes med 3 sylindrede moderne motorer. Det jeg mener er at det kanskje ikke er noe galt med den i det hele tatt.

Tusen takk for svar... og ja det kan du kanskje ha helt rett i. Men jeg synes altså den "putrer", rykker og vibrerer litt mer enn jeg ville forvente ut fra sammenligning med en av de andre 2-takterne jeg har som også har 2 sylindre, men dog samtidig bare ca det halve slagvolumet (252 ccm mot 592 ccm). Den 2-sylindrede 15 Hk Mercuryen jeg sammenligner med går betydelig jevnere på tomgang og turtall under 1800 rpm. Får kanskje se om jeg får tatt et videoklipp med lyd og lagt ut på nett.

 

Jeg lurte litt på om denne gamle motoren kanskje hadde begynt å dra inn vann i den nederste sylinderen (som Ingar ofte har påpekt mht en del eldre 2-taktere), men kunne ikke konstatere noe "renere" tennplugg eller stempeltopp på den nederste sylinderen når jeg skiftet tennplugger nå sist.

 

Selv om det er vår Skibsplast 655 vi absolutt bruker mest når vi drar på tur synes vi på stille flotte kvelder at det er koseligst å ta "solnedgangsturer" med den lave Sunwin speedbåten. Det er nesten som å sitte helt nede på vannet å kjøre på tur. Nå skal man jo saktens i alle fall innimellom kjøre fort med en speedbåt :lol: men når man kommer til flotte steder, skal nyte synet litt før man kjører videre, kanskje knipse noen bilder etc.... DA er det ikke fullt så idyllisk med host, hark, rist, putre, putre.... :lol: ..... :nonod: Det er da jeg savner den vannvittig stillegående Suzuki DF140'en på 655'en og hadde håpet det gikk an å få den gamle Yamaha 40 DE'en litt "snillere" på tomgang.

Link to post

Jeg/fattern har også en Mariner 9.9/15 (samme som din Mercury 15) og denne går meget fint i forhold 40 hester'n ja. Av andre motorer vi har finnes det også en nesten ny Yamaha 20(med Autolube) og også denne går meget fint i forhold. Nå skal det sies at min Mariner 40 har to forgassere og at dette muligens helper på litt penere gange. Men risting/putring er det allikevel. Når den går på tomgang så rister og rykker den sideveis. Men dette plager ikke meg da.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...