Jump to content

Kvalitet, eller?

arjosk

Recommended Posts

Hei alle båtpussere!

Jeg er godt i gang selv... skal bl a skifte dashbord (har skåret ut plate, begynt å lakke...).

1.Jeg fant ut at jeg må skifte ut bryterpanelet m sikringene, og vurderer et nytt panel fra Biltema, da dette er billig og er utstyrt med automatsikringer. Bør jeg skygge unna, eller er dette helt greit? Noen av ekspertene som har erfaringer med dette?

2.Jeg fant også ut at tankmåler-instrumentet i dashen er delvis ødelagt. Er det mulig å kjøpe et nytt, og bare koble det til ledningen som allerede ligger der?

Skal forøvrig helt bort i påsken får ikke gjort noe i båten...java script:headbang:()

God Påske!

Arild

0,75mm2 kabel har ikkeno`i en båt å gjøre. Sats på minst 2,5mm2, eller helst 4mm2.

Dårlig kabel gir tap. Tap = ekstra strømforbruk. Og det vil vi jo ikke ?

Det er vel ikke helt sant. Det medfører at <hva du nå enn koblet til> ikke får den spenningen den er konstruert for å ha, f.eks vil lamper lyse svakere, andre ting som krever en viss spenning vil ikke starte osv.

Du kan også risikere at ledningen smelter pga for mye strøm evt begynner å brenne om du er heldig nok.

Suzuki

Stian

Hei

Skjønner tankegangen strøm X motstand = Effekt og ditt poeng.

Kan dessverre ikke være enig da Strøm X Motstand=Spenning.

Derimot Strøm X spenning = Effekt.

Når det gjelder bryterpanelet til Biltema så ville ikke jeg satset på det. Ivertfall ikke etter å ha bygget nytt dashbord. Jeg ville satset på kvalitet når jeg først er i gang.

Har en gang kjøpt ett slikt panel. Det endte med omkoblinger etter hvert som sikringsholgere smeltet eller brytere sluttet å virke. Fordelen er jo at det er mange brytere i ett slikt panel slik at det bare er å legge over til en som virker.

poenget er motstand i en kabel det går strøm igjennom gir en effekt. Denne effekten kaller jeg tap. ( basert på I=R/U )

Hei.

Her er det blitt mange versjoner av Ohm's lov. Men det du sier om effekt Suzuki er rett, - men ikke formelen din, den skal være I = U/R

Håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå, men se på det første bildet under. Lurer en på hva spenningen (U) er, setter en pekefingeren over U'en i den første trekanten. Da står det under brøkstreken: R x I, altså U = R x I  Pekefingen over I'en, da får en strømmen I = U/I  (U delt på I). Tilsvarende for effekten i neste trekant.

På det andre bildet ser en klart at det må finnes motstand ® for at det skal utvikles en effekt, tap, varme.

Bilde   Bilde

Håper ingen ble fornærmet. Strøm har jeg greie på, men jeg er ingen jurist, baker frisør osv.

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det bare meg som ikke ser de to bildene dine LarsH. Jeg ser bare to røde kryss, og det har vel noe med at bildene ikke er gjort tilgjengelig for alle der du har lagret dem.

Merkelig, de ligger ikke hos Dine Sider eller noe slik. Kanskje serveren var litt trteg/nede da du forsøkte? De ligger hos home.no på en gratis hjemmeside jeg har der, http://home.no/baatplassen

Det ene har adressen http://home.no/baatplassen/ohm1.png

og det andre http://home.no/baatplassen/ohm2.png Du har ikke en urgammel nettleser som ikke takler bilder med .png endelsen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lagde nytt dashbord for 4 sesonger siden, og prøvde for moro skyld brytere med innebygget kontrollamper  fra Biltema. Disse kostet kr 19,- pr stykk, og holder enda!

Ellers kan Lars H's teorier bare tiltredes. Har jobbet med svakstrøm i 25 år, og nå også i båtbransjen. Det som er viktig er tilstrekkelig tverrsnitt på kabler, samt kabelsko med krymp slik at det ikke blir irring i overganger.

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Men jeg vil tro at det er mange med meg med datautstyr fra urtiden som ikke kan se disse bildene.

Kan du ta en titt igjen? Nå har jeg byttet ut bildene til standard GIF bilder.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...