DWC Startet 19.Juli.2008 Del på Facebook Startet 19.Juli.2008 Hei er det noen som har koblet til forbruksmåler på 320 hk mercruiser 2007 modell (den gamle svarte motoren) I tilfelle hvilken type og hvordan Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Kopierer noe jeg skrev i juni 2007: Jeg har laget et notat til ProNav i Stavanger om erfaringer med bruk av Navman dieselforbruksmåler - den er tilgjengelig fra dem. Her er noe av fremgangsmåten: 1. slangen for tilførsel av diesel skal kuttes og føres inn på "flowmeter" og videreføres til motor. 2. slangen for retur av diesel skal kuttes og føres inn på retur-flowmeter. Det er viktig at tilført og returnert flowmetre ikke byttes om. 3. det er viktig at tilkobling mellom de to flowmetrene og instrument er korrekt. 4. I tillegg skal insrument for måling av dieselforbruk motta informasjon om hastighet fra GPS 5. det skal videre kobles et tachometer som registrerer antall rotasjoner på svinghjulet (RPM). Denne informasjonen skal føres tilbale til hovedinstrumentet. Det kan kreve noe tilpasning å montere tachometeret slik at det måler svinghjul-hastigheten brukbart. Så skal de forskjellige ledningene føres til måleapparatet. Informasjonen fra de to flowmetrene tar hensyn til tilført og returnert diesel samt temperaturforskjellen mellom dieselen. Jeg var forbauset over nøyaktigheten til denne dieselforbruksmåleren. Jeg kjøpte den hos Seatronic, Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Ikke på diesel, men jeg har gjort det på min bensin. Forskjellen er at på diesel må du ha to målere, en på tilførsel og en på retur. Derfor er de noe dyrere. http://www.navmanmarine.net/upload/Marine/.../row_07_nor.pdf Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 ikke bare noe dyrere, men omtrent dobble prisen Jeg har også montert navman fuel 2100 på min mercruiser, hadde den samme også på min forrige mercruiser, nokså nøyaktig ja, men mistenker den jeg monterte nå nylig å vise endel for mye, kom ca 50 liter skjevt ut på 300 liter, men kan også skyldes en svikt hos meg, da en må legge inn manuellt på instrumentet hva en fyller. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 + at du må kalibrere den... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Kalibrere?? Skal Navman 2100 fuel kalibreres?? Den var splitt ny den jeg monterte da, kjøpt hos Maritim.as, hvordan kalibrer man den da i såfall?? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Det finner du i manualen. Du må bruke en riktig oppmålt mengde bensin og la den suge fra denne. F. eks en spylevæske kanne , hvor du merker av 1l, 2l, 3l osv. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 oki, men siden den er ny burde den vel lell vært ferdig riktig kalibrert fra fabrikk skulle en tro? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Tja, sånn var det ihvertfall ikke med min fra 2005. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.