Jump to content

Diesel forbruks måler på 320 hk mercruiser 2007?

DWC

Recommended Posts

Kopierer noe jeg skrev i juni 2007:

Jeg har laget et notat til ProNav i Stavanger om erfaringer med bruk av Navman dieselforbruksmåler - den er tilgjengelig fra dem. Her er noe av fremgangsmåten:

1. slangen for tilførsel av diesel skal kuttes og føres inn på "flowmeter" og videreføres til motor.

2. slangen for retur av diesel skal kuttes og føres inn på retur-flowmeter. Det er viktig at tilført og returnert flowmetre ikke byttes om.

3. det er viktig at tilkobling mellom de to flowmetrene og instrument er korrekt.

4. I tillegg skal insrument for måling av dieselforbruk motta informasjon om hastighet fra GPS

5. det skal videre kobles et tachometer som registrerer antall rotasjoner på svinghjulet (RPM). Denne informasjonen skal føres tilbale til hovedinstrumentet. Det kan kreve noe tilpasning å montere tachometeret slik at det måler svinghjul-hastigheten brukbart.

Så skal de forskjellige ledningene føres til måleapparatet.

Informasjonen fra de to flowmetrene tar hensyn til tilført og returnert diesel samt temperaturforskjellen mellom dieselen. Jeg var forbauset over nøyaktigheten til denne dieselforbruksmåleren. Jeg kjøpte den hos Seatronic, Moss.

ikke bare noe dyrere, men omtrent dobble prisen :lol: Jeg har også montert navman fuel 2100 på min mercruiser, hadde den samme også på min forrige mercruiser, nokså nøyaktig ja, men mistenker den jeg monterte nå nylig å vise endel for mye, kom ca 50 liter skjevt ut på 300 liter, men kan også skyldes en svikt hos meg, da en må legge inn manuellt på instrumentet hva en fyller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...