Jump to content

Test ditt båtvett.


Ficher

Recommended Posts

Det blir absolutt ikke flere merker av å bytte ut lateral-merker med kardinalmerker. Det er bare snakk om å endre fargen og utformingen på de merkene som allerede står der. Jeg er i tillegg sterkt uenig i at det er unaturlig å skulle gå mellom det røde og det grønne lateralmerke utenfor Nesoddtangen. Slike rød-grønne par brukes jo ofte for å markere en "kanal" man kan seile gjennom. Et annet eksempel har (hadde) man utenfor Oljemuseet i Stavanger. En rød og en grønn stake midt i sundet. Hva som er "leias hovedretning" her er ikke så godt å si, siden det er havn på alle kanter. Hovedretninga går jo vanligvis INN til havn. Det eneste fornuftige ville her være å markere grunnen i mellom stakene med kardinalmerker nord og syd. Det vil ALDRI være naturlig å gå MELLOM et nord- og sydmerke! Men det KAN være riktig å gå mellom et rødt og et grønt lateralmerke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
.... Jeg er i tillegg sterkt uenig i at det er unaturlig å skulle gå mellom det røde og det grønne lateralmerke utenfor Nesoddtangen. Slike rød-grønne par brukes jo ofte for å markere en "kanal" man kan seile gjennom. Et annet eksempel har (hadde) man utenfor Oljemuseet i Stavanger. En rød og en grønn stake midt i sundet. Hva som er "leias hovedretning" her er ikke så godt å si, siden det er havn på alle kanter. Hovedretninga går jo vanligvis INN til havn. Det eneste fornuftige ville her være å markere grunnen i mellom stakene med kardinalmerker nord og syd. Det vil ALDRI være naturlig å gå MELLOM et nord- og sydmerke! Men det KAN være riktig å gå mellom et rødt og et grønt lateralmerke.

Heldigvis for småbåtparken i Stavanger er det dypt nok (4m? husker ikke helt..) til å gå mellom den røde og den grønne i havnebassenget, ellers hadde det blitt mange som måtte dras av her... :smiley:

Leden går inn byfjorden og fortsetter gjennom havnebassenget mot bybrua, så det er forsåvidt forståelig at man kan gå på begge sider men ikke mellom den røde og den grønne. Er imidlertid helt enig i at kardinalmerker ville vært klarere ved første øyekast....Man blir nødt til å konsultere kartet mhp ledens retning for å forstå betydningen av den røde og den grønne.

S/Y Surprise

Link to post

Jeg er klar over at kartet må konsulteres i forbindelse med passering av merker, det er ikke noe problem. Dessuten, det er jo et poeng med at merker har forskjellige farger. Det er ikke bare for å kunne skille dem fra hverandre. Når man uansett må konsultere kartet for hver eneste pinne man passerer kunne de jo vært svarte alle sammen med et lys på toppen. Mitt poeng er at slik merking med lateralmerker synes å være satt opp bare for å lure folk! På meg virker det som om Kystverket har allergi mot kardinalmerker. Det utenfor Grasholmen forsvant jo til fordel for de forferdelige indirekte belyste merkene. Fargen på de er jo så liten at den nesten ikke er synlig, og den gule belysningen forveksles fort med veibelysningen på land hvis du er på litt avstand og ser merket mot landet bakenfor.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Kan det hende at det er en slags "historisk nødvendighet" i at røde og grønne såpass ofte brukes som enkeltmerker for å vise utkant av grunne®? Kom IALAs røde og grønne før kardinalmerkene, kanskje? Hvis det er tilfelle, må det jo ha vært noen år hvor Kystverket ikke hadde de gule og svarte som verktøy for å "ramme inn" grunner, slik at de gjorde så godt de kunne ved hjelp av lateralmerkene. Spekulere, spekulere ...

 

IALA har en nokså "hemmelighetsfull" hjemmeside, der men rett nok kan kjøpe mange slags publikasjoner. Men det ser nokså umulig ut å finne detaljene i det internasjonale merkesystemets historikk direkte på nettstedet. På kystverket.no finner jeg heller ikke noe om forarbeidene til merkesystemet og hva som eventuelt er reglene for bruken. (Forståelsen er jo grei nok.)

 

Wikipedia har litt om IALA-systemet, informasjon som ligner det som finnes på endel nettsteder som ser ut som om de bedriver opplæring. Disse skriver at lateralmerkene (de røde og grønne) er til bruk på begge sider av en led, kanal, elv o.l. Dette peker i retning av at det kanskje ikke er ment at røde og grønne skal brukes til kantmerking av grunner.

 

Forøvrig helt enig med dem som skriver ovenfor at det ikke blir flere merker eller dobbeltmerking ved å bruke kardinaler til å merke utkant av grunne® med istf. lateralmerker. Det er, som i tilfellet jeg nevnte med Tangenflua, evt. snakk om å bytte ut.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Jfr. østmerket i Leangbukta og noe innbitt motstand her på BP :smiley:

 

Tja, vil vel heller tro at problemet akkurat der er at mange blir noe overasket over hvor langt unna østmerket grunnen ligger samt at bukta ikke går nord/syd som man skulle tro? Ikke glem at dette også er en meget stor båthavn (Asker Marina) og mange ønsker å forflytte seg fra ene delen til den andre og går man med naturlig avstand til anlegget så treffer man det skjæret. Østmerket befinner seg mye lenger ute i bukta, riktig plassert, men også egnet til å forvirre. Det finnes mange bilder av dette som kanskje i noen grad vil vise det jeg prøver å forklare. Den registrerte rekorden er 47 grunnstøtninger i løpet av en sesong så kanskje noe mere merking kunne vært på sin plass istedet for å bare konkludere med at alle andre er idioter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Når det gjelder kardinalmerkene, kan det være at Kystverket ser at brukerene ikke skjønner de?

Men hvis en grunne er markert med et nordmerke og et sydmerke, er det naturlig å gå mellom dem da? Neppe! Hva hvis den samme grunna er markert med rødt og grønt lateralmerke? JEG har iallefall gått mellom slike par flere steder. Heldigvis har det vært dypt nok også over grunna mellom dem...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Ja, vi fritidsbåtbrukere er forskjellige, men poenget her er at vi bruker våre båter forskjellig, til dels veeeldig forskjellig, og da er også behovet for kunnskap forskjellig. Man trenger ikke være hjernekirurg for å klemme en kvise for å bruke en god sammenligning! :rolleyes:

Just precis akkurat derfor er det gjeldende kompetansekrav (i tillegg til min. 16 år) at man må ha nødvendig ferdighet i å føre båt. "Nødvendig" er relativt til båten og bruken av den ... det er naturlig å stille betydelig strengere krav til føreren av en 49-foter med 2X500 enn til en jollefisker med 14 fot og 1X9,9. Det eneste problemet med dagens kompetansekrav, er at alle som mener seg å være meningsberettiget bare tyter om obligatorisk bevis og opplæring slik at den vulgære almuen (folk i båt) er begynt å tro at de ikke behøver å ha ferdigheter.

 

nok en gang registerer jeg at jeg er aldeles (desverre) heeelt enig med mouche.

 

:yesnod: og det er en farlig utvikling!! :lol:

 

Kan det hende at det er en slags "historisk nødvendighet" i at røde og grønne såpass ofte brukes som enkeltmerker for å vise utkant av grunne®?

 

Sannheten er nok mye skumlere enn som så. Det pågår et omfattende prosjekt for subliminal indoktrinering av båtfoket. Derfor er det rød-grønn merking overalt, og mere kommer. Det skal bli slik på land også, flere trafikklys, flere rød/grønne lys overalt. Get it? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Påbudt internet ombord :eek: At en ønsker internett ombord, det forstår jeg, men et påbud? Husk at vi snakker om alt fra badekar til 14.9m

Obligatorisk opplæring i tyding av grib-filer. :confused: Ingen sitter vel å parser gribfiler på egenhånd, langt mindre lager sin egen grafisk fremstilling. Det hele koker ned til å lære seg å bruke et enkelt dataprogram. GUI'ene er enkele og presentasjonen er nesten selvforklarende.

Link to post

Nå ble jeg litt undrene Roalbj.

Du sier at internett må være ombord for å opprettholde ekteskapet ??? Er det ekteskapet til Båtplassen du mener ?

(Det kan da ikke være slik at din kone slipper til på PC`n. den står vel fast på Båtplassen)

 

For egen del kan jeg forklare at mitt ekteskap hadde vært over om internett hadde vært tilgjengelig på båten, og jeg er forøverig ganske så enig. På sjøen har man masse annet å ta seg til, bading, fisking, grilling, turer i land, en øl på akterdekket, vedlikehold av båten, prate med båt-naboer, etc....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
........slik at den vulgære almuen (folk i båt) er begynt å tro at de ikke behøver å ha ferdigheter.

 

Mine bønner er delvis hørt og nå har jeg endelig fått en klar, tydelig, logisk, forståelig og juridisk holdbar definisjon på hva som menes med "folk i båt"! Det eneste som da gjenstår er å få en tilsvarende definisjon på "båtfolk". Noen båtfolk der ute som tør melde seg? Det kunne her vært mere enn bare litt fristende å be navngitte medlemmer på forumet om å komme med denne definisjonen, men jeg lar det, i allefall foreløpig, være! :rolleyes:

 

Og for enkelhets skyld; almue eller kanskje almughe brukes om de lavere, ikke privilegerede klasser og vulgær betegner dårlig smak i alminnelighet og (oftes sexuel) uanstendighet i særdelshet.

 

Dette kan jo bli riktig så spennende?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er jo fristende å si : Her er jeg :lol: I tillegg vil jeg få bemerke: Du er en aktiv bruker av Wikipedia, hva med å søke opp "Båtfolk" på samme sted :cheers:

 

Redigert: Det er nok ikke noe å finne på Wikipedia om "Båtfolk", men du verden så lyst jeg hadde til å legge inn en forklaring der :lol: (men her får du den ikke, ikke av meg i hvert fall)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Og for enkelhets skyld; vulgær betegner dårlig smak i alminnelighet og (oftes sexuel) uanstendighet i særdelshet.

 

 

=? :lol:

 

Jeg skal hjelpe deg litt med å se sammenhengen til min Wikipedia-antydning....

 

Vulgær forklart på Wikipedia.....

 

Ha meg unskyldt om din kilde var en annen :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Sitter her oppe i Hallingdal og leser om kardinalmerker,lateralmerker,seiling i Kattegat om natta , grønn og rød stake ved Tangenflua, etc, etc til øyet blir stoort og våått...Ikke at det er så mange av disse "merkene" verken i Ustedalsfjorden eller i Ustevann, men tenker tilbake på syttitallet i en gammal 19 fots tresnekke på vei fra Asker til Fevik. Vi skulle jo på sommerferie til Grefstadvika..OG bryggedans i Grimstad og Strand Hotel i Fevik (ikke minst !! ) !!!!!

Hadde lite kunnskap om alle disse"merkene" vi skulle få anledning til å oppleve på vår ferd nedover kysten, men en liten huskeregel kommer jag ihåg..Røde staker passerer man på Sør eller Østsiden, og av dette utledes at man passerer de Grønne på Nord eller Vestsiden. På denne måten slipper man å tenke på leias hovedretning..... , og har følgelig et "problem" mindre å tenke på. At snekka sprang lekk når vi nærmet oss Jomfruland , skyldes i hvertfall ikke feilnavigering mht. Røde eller Grønne staker.....men litt GRØNNsåpe gjorde underverker ved påklining fra undersiden av skroget....holdt i hvertfall til båten etterhvert kom på grunna og hamp ble benyttet i sprekken mellom bordgangene... :smiley: En grei huskeregel som benyttes den dag i dag (også på svenskekysten..) :sailing: (Altså dette med passering av røde /grønne staker..) NB! Huskeregelen benyttes IKKE ved passering av østre "port" i Drøbakjeteen....der går vi helst Sør for den Grønne og Nord for den Røde.....

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
En grei huskeregel som benyttes den dag i dag (også på svenskekysten..) :sailing: (Altså dette med passering av røde /grønne staker..) NB! Huskeregelen benyttes IKKE ved passering av østre "port" i Drøbakjeteen....der går vi helst Sør for den Grønne og Nord for den Røde.....

 

Dette gjelder vel ikke over alt håper jeg. I så fall har jeg mange grunnberøringer i vente.

 

Det er vel ikke noe som er enklere enn å vite ledens hovedretning, og forholde seg til lateralmerkene etter det.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
tenker tilbake på syttitallet i en gammal 19 fots tresnekke på vei fra Asker til Fevik. Vi skulle jo på sommerferie til Grefstadvika..OG bryggedans i Grimstad og Strand Hotel i Fevik (ikke minst !! ) !!!!!
en liten huskeregel kommer jag ihåg..Røde staker passerer man på Sør eller Østsiden, og av dette utledes at man passerer de Grønne på Nord eller Vestsiden.

Det må ha vært en særdeles bra fest der nede i Fevik. :drink::cheers::sailing::puke: GRØNNE staker ble ikke innført før langt utpå 80-tallet, men det myldret kanskje av små søte rosa elefanter? :wink: Røde og SVARTE derimot, de var det mange av på 70-tallet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Det må ha vært en særdeles bra fest der nede i Fevik. :drink::cheers::sailing::puke: GRØNNE staker ble ikke innført før langt utpå 80-tallet, men det myldret kanskje av små søte rosa elefanter? :wink: Røde og SVARTE derimot, de var det mange av på 70-tallet.

 

Helt korrekt Herman....festen var upåklagelig....men ..det var ETTER at vi hadde passert de Røde og SVARTE ( sorry!! ) stakene...De røde var merket som hvite i kartet og de svarte ..ja som svarte..Begynner å bli endel år siden denne turen, men mener fortsatt at man generelt passerer de røde på sør eller østsiden og de Svarte på nord eller vestsiden.....med unntak som nevnt der hvor trygg ferdsel er merket med grønn(svart) på den ene siden og rød på motsatt side.( eks. Drøbakjeteen og leia inn til Tønsberg havn fra syd.....+++mange andre steder.... :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...