Jump to content

Test ditt båtvett.


Ficher

Recommended Posts

Med det mener jeg at det som er viktigst er regelverket som sjøveisreglene, lanterner, kart/kompass og ikke minst mer om selve båtforståelsen.

 

Så enig, så enig! Man trenger faktisk ikke være hjernekirurg for å klemme en kvise!

 

Forøvrig så virker det som om man i denne type diskusjoner, ikke minst her på forumet, synes å glemme at de aller fleste båtene/førerne det her er snakk om er små båter, joller og landstedsbåter, som brukes noen få timer om sommeren i skjermet farvann nær bosted eller hytte. Disse føres i tillegg av folk som har tatt sertifikat for bil og har mye obligatorisk opplæring bl.a. i holdninger, farer, konsekvenser og teknisk utførelse. Det er bare et mindretall som har båter, og bruker disse, til å forflytte seg over lange avstander utaskjærs om natten på høsten i "grissgrente" strøk!

 

Eller tar jeg feil? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Forøvrig så virker det som om man i denne type diskusjoner, ikke minst her på forumet, synes å glemme at de aller fleste båtene/førerne det her er snakk om er små båter, joller og landstedsbåter, som brukes noen få timer om sommeren i skjermet farvann nær bosted eller hytte.

....

Det er bare et mindretall som har båter, og bruker disse, til å forflytte seg over lange avstander utaskjærs om natten på høsten i "grissgrente" strøk!

Absolutt noe i det Mouche sier her.

Siden jeg har seilbåt - som egner seg til langveis forflytning utaskjærs - og de jeg kjenner har seilbåter eller større motorbåter med tilsvarende egenskaper - så ekstrapolerer jeg (feilaktig) at dette er "båtlivet" i Norge.

Men - at man ser verden fra sitt eget ståsted og regner med at "alle andre" har samme ståsted er vel ikke noe nytt.

Den objektive referansen finnes neppe, selv om vi leter etter den daglig her på forumet :smiley:

S/Y Surprise

Link to post

Jeg syns jeg sliter med å definere "nyttefartøy".

Skjønner jo at rutegående ferger, containerskip og andre fraktebåter går i den kategorien, men når er det nytte og når er det ikke?

 

Brannvesenets båt i full fart, men uten "blåblink"? Med blåblink?

 

Redningsselskapet på øvelse?

 

Han som har en lekter og driver med litt mudring "på si". Har han et nyttefartøy?

På jobb?

På vei hjem? Altså ikke på jobb?

 

- Og satt litt på spissen: Om en uke skal vi ha 3 ukers ferie i båten. Svært tiltrengte og for oss nyttige. Blir vi da et "nyttefartøy"? :wink:

Link to post
Det er bare et mindretall som har båter, og bruker disse, til å forflytte seg over lange avstander utaskjærs om natten på høsten i "grissgrente" strøk!

Enig! Siste statistikken fra den gang Tollvesenet drev småbåtregisteret (det obligatoriske) viste at 2/3 av de registrerte båtene var mindre enn 20 fot. Og det er vel grunn til å tro at dette ikke er endret, selv om antallet båter har økt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Den statistikken jeg referer til er fra slutten av tollvesenets register, mener det ble avviklet i rundt 2003. Det omfattet også båter som ble brukt i innlandet.

Det er riktig at antallet store båter har økt, og at størrelsen på båtene har økt. Men volumet i salg av mindre båter, type skjærgårdsjeeper og landstedsbåter har også økt. Og jeg tror fortsatt at det blir solgt to skjærgårdsjeeper/landstedsbåter pr. båt av 25-35 fot. Jeg oppfatter det fortsatt som at majoriteten av båter er "små" dagstur-/fritidsfiske-båter, ikke tur- og overnattingsbåter. Ikke usansynlig at grensen for sammensetningen har flyttet seg. Så om jeg i dag sier at 2/3 av båtene mindre enn 22 fot tror jeg ikke det er mye galt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Kjære Jan.

Jeg har fundert mye på dette.

Etter å ha seilt mange år på Vestkysten av Sverige - som kanskje er blant de vanskeligste områdene å seile i, samt mange områder i Danmark og nordre del av Tyskland mener jeg at følgende er viktig å beherske:

- kardinalmerkene

(det er etter mitt skjønn for få som behersker toppmerket, fargebåndene, lysrefleksene og lyskarakteristikken)

 

Jeg må si meg uenig her.

Det er mye annet som er viktigere å få lagt inn på harddisken en "kodingen" av kardinalmerkene. Min påstand er at har du kart og kompass og vet hvor du er så vet du også på hvilken side av kardinalmerkene du bør gå.

Om du ikke klarer å lese kart nok til å forstå hvor du er bør du jobbe med dette før du begynner å pugge gul-sort-gul- gul-sort-sort-spiss opp-spiss ned........

 

Dersom du mot formodning er ute å seiler uten kart, men med kompass (alternativt likevel har kontroll på himmelretningen) kan det ha noe for seg å kunne disse merkene, men uten kart skal man jo ikke seile...

 

Jeg har duppet rundt på havet i inn og utland i mange år nå, og har ikke brydd meg om å lære disse merkene - og det har aldri vært noe savn heller.

Link to post

Det er i dag 293.000 fritidsbåter som er forsikret med en anslått toalverdi på 50 til 60 milliarder hvilket gir en anslått gjennomssnittverdi på de forsikrede båtene på 150 til 200.000. Disse tallene er ifølge IF. I alt så finnes det et sted mellom 500.000 og en milllion fritidsbåter, ingen vet, mange gjetter. Dette betyr at det er et sted mellom 200 og 700.000 båter som ikke er forsikret og jeg vil tro at disse i snitt har en verdi på hva? 20/30.000? Har ikke peiling så ren gjetning, men ville tro at flertallet av disse båtene er forholdsvis små?

 

Som gimi så husker jeg ikke kardinalmerkene, men siden jeg har, og kan lese, kart og kompass og også har plotter så har dette i praksis aldri vært noe problem. :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
......., og har ikke brydd meg om å lære disse merkene - og det har aldri vært noe savn heller.

 

Det kan sikkert være.

 

Jeg kjenner godt en 6. generasjons los som jeg har seilt en del på kysten sammen med. Han fortalte også at han aldri hadde brydd seg med å lære disse gul/sorte merkene. Han visste allikevel hvilke grunner de var lagt ut for å markere, og dermed hadde han ikke bruk for dem.

 

Men så god er ikke jeg, og derfor må jeg innrømme at etter å ha konsentrert meg såpass at jeg fikk mine to hjerneceller til å gå i takt, fikk jeg grepet på de gul/sorte - og det har ikke medført noen alvorlige ulemper :wink:

 

Fra spøk til alvor: jeg sier mange ganger i løpet av mine båtførerkurs at der er tre ting man alltid må sørge for å ha ombord. Det er 1) kart, 2) kart og 3) kart. Så der er vi nok rimelig enige. Men når statistikken sier at minst halvdelen av båtførerne ikke sørger for å ha kart ombord - da har vi et stykke vei å gå . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Men når statistikken sier at minst halvdelen av båtførerne ikke sørger for å ha kart ombord - da har vi et stykke vei å gå . . . .

 

Men hva skal jeg ha med kart for når jeg skal kjøre i syv minutter til lokalbutikken, en "rute" jeg har kjørt i førti år og kan som innsiden av bukselommen?Unnskyld, men jeg blir bare helt svett av denne "prektigheten" som ikke, etter mitt syn, gavner det vi tross alt alle ønsker nemlig økt trygghet på sjøen!

 

Må nok en gang minne om at det store flertall av båter på fjorden er små båter, joller og landstedsbåter som befinner seg innen kort avstand av egen brygge, hytt,hus , naust osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Ikke glem at kardinalmerkene også gir informasjon utover det å merke en grunne eller flere.

 

De kan gi mer eksakte posisjoner for plotting og er også viktig for nattnavigasjon.

 

For all del, de er nyttige som en referanse og et ekstra "bevis" på hvor du er, men når jeg ser dette merket vet jeg hvor grunna er i forhold selv om jeg ikke husker fargekombinasjonen på et vest merke (jeg kan jo alltids bare se etter på lappen som er oppklistret ved styreposisjonen - men jeg kan ikke ta de på husk).

Link to post

Jeg liker å seile om natta. I Kattegat er det for min del greit å kjenne lyskarakteristikken på kardinalmerkene. Men hver båtfører har vel sine egne interesser og tydeligvis synspunkter på hva som er greit å vite. Båt og båtliv er en viktig hobby for meg og jeg føler meg tryggere og mer bekvem når jeg kjenner lateralmerker og kardinalmerken uten å måtte tenke meg om. Det er som å kjenne igjen trafikklys i trafikken. Det er greit å vite hva rødt, gult og rødt betyr, uten å slå opp i ei kartbok eller i trafikklovene hver gang. Men som sagt: vi må vel respektere forskjellige synspunkter på dette.

Link to post

Tja, spørsmål 2 har egentlig ikke noen alternativer som besvarer spørsmålet fullstendig. Selv om det stemmer at fritidsfartøyer og småbåter, også seilbåter, skal holde av veien for nyttetrafikken, så er det fullstendige bildet at i tillegg skal motorbåten holde av veien for seilbåten. Svaralternativet i Aftenblad-quizen er selvsagt meningsfylt nok for føreren av nyttefartøyet, men motorbåten og seilbåten skal fremdeles forholde seg til hverandre.

 

En liten tilleggskommentar til hva roaldbj har nevnt: lanterneføring. Folk kan diskutere så mye de vil om små og store båter, og om lange og korte turer, men i regnvær og mørke kjører svært mange båt. Og, det er lett å se at ikke alle har fått med seg dette med bruk av lanterner.

Link to post

Går det bare ikke an å drite i alle forskjellige behov og la alle måtte ta en skikkelig god obligatorisk utvidet teoretisk båtførerprøve og samtidig litt praksis på en akkurat passe definert gjennomsnittsbåt? Sånn i en skikkelig "vi er alle like"-ånd?

 

Så glemmer vi at båtføreres bruksmønster er så veldig forskjellig og at minst halvparten av båtparken består av åpne joller på vei fra hytta til landhandelen for å handle brød.

 

Ulempen med en slik greie er jo at veldig, veldig mange lærer alt for mye, men kunnskap er jo aldri bortkastet, så da er det jo helt toppers likevel.

 

Høres dette greit ut?

Link to post
Sammenligningen med trafikklys i trafikken blir "noget" søkt!
For deg - men ikke for meg. Jeg kan ikke begynne å lure på hva et blikende lys i leden betyr. Jeg tror at de fleste som seiler i Danmarksområdet vet at det er hasardiøst å seile på feil side av et lateralmerke. Da blir det sandkjenning. Det har jeg og mange andre jeg har snakket med i Limfjorden opplevd. Jeg har denne uka sett to seilbåter stå på grunn som skulle prøve seg like ved siden av lateralmerke - på feil side. Likeens utenfor Ebeltoft og Århus. Mitt poeng er at vi fritidsbåtbrukere er forskjellige og vi må akseptere denne forskjelligheten. Jeg kommer sikkert aldri til å seile sammen med Mouche, så da går dette greit. Hadde jeg seilt sammen med deg hadde jeg insistert på mine synspunkter.
Link to post
minst halvparten av båtparken består av åpne joller på vei fra hytta til landhandelen for å handle brød.

 

Hvis brødkjøperens båt ikker er over 7 meter eller som har motorytelse over 25 HK så trenger de ikke å tenke på noen båtførebevis. Men det ville vært en stor fordel for alle at de kan sjøveisreglene og innretter seg deretter.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
For deg - men ikke for meg. Jeg kan ikke begynne å lure på hva et blikende lys i leden betyr. Jeg tror at de fleste som seiler i Danmarksområdet vet at det er hasardiøst å seile på feil side av et lateralmerke. Da blir det sandkjenning. Det har jeg og mange andre jeg har snakket med i Limfjorden opplevd. Jeg har denne uka sett to seilbåter stå på grunn som skulle prøve seg like ved siden av lateralmerke - på feil side. Likeens utenfor Ebeltoft og Århus. Mitt poeng er at vi fritidsbåtbrukere er forskjellige og vi må akseptere denne forskjelligheten. Jeg kommer sikkert aldri til å seile sammen med Mouche, så da går dette greit. Hadde jeg seilt sammen med deg hadde jeg insistert på mine synspunkter.

 

Jeg trenger ikke å vite hva et blinkende lys i leden betyr for jeg bruker kun båten på dagtid og da blinker ikke disse lysene. Skulle dette endre seg så kan jeg pugge disse og i tillegg så har jeg alltid kartene og skjønner symbolene i disse. Jeg har også innen synsfeltet klistremerkene tilsendt fra Redningsselskapet i og med at jeg er medlem i Kystpatruljen.

 

Jeg seiler ikke i Danmark.

 

Ja, vi fritidsbåtbrukere er forskjellige, men poenget her er at vi bruker våre båter forskjellig, til dels veeeldig forskjellig, og da er også behovet for kunnskap forskjellig. Man trenger ikke være hjernekirurg for å klemme en kvise for å bruke en god sammenligning! :rolleyes:

 

Å ikke kunne utenat lateralmerkene betyr ikke at man nødvendigvis går på feil side av disse så lenge man følger med på kart, kompass og kartplotter. Jeg har faktisk til gode å gå på feil side av disse med mindre det har vært med overlegg fordi det er mere enn nok vann for meg på det aktuelle sted under de rådende værforhold i den båt jeg fører.

 

Jeg har tilgode å gå på grunn eller ikke vite hvor jeg er/har vært til tross for mange år med/i båt av forskjellig type og størrelse og både på kjente og ukjente steder i området Oslo/Kristiansand og Oslo/Marstrand. Sikkert bare flaks? Nei, tror ikke det, men skyldes heller at jeg forbeder meg godt før en tur, tar ingen sjanser, sjekker kart kontinuerlig og inntar en defensiv (3 x T) holdning i forhold til andre båter basert på; Better safe than sorry!

 

Godt nok for meg i forhold til mitt bruk. Er faktisk så frekk at jeg vil påstå at jeg innehar over gjennomsnittlig kunnskap/kompetanse om trygg ferdsel til sjøs, men selvfølgelig kan jeg ingenting i forhold til de virkelige ekspertene. Det kan jeg leve med! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg blir litt i stuss, folkens, når jeg synes å fornemme ting mellom linjene i noen innlegg her, som antyder at det er helt ålreit ikke å ha greie på det en driver med. Jeg håper virkelig jeg tar feil! Jeg er litt uvant med å tenke sånn ...

 

Men, så var det det med lateral og kardinal.

 

Sidemerkene for leden (lateralmerkenes hensikt, slik jeg oppfatter det) blir ofte presentert i lærestoff så vakkert på hver siden av leden - parvis, eller iallfall nesten. Men sånn er de jo sjelden brukt i norske farvann. Oftest synes jeg de opptrer ett og ett, ganske alene og ganske langt fra hverandre. Ett eksempel fra vannet rett utenfor hovedstaden: Syd for Skjælholmene i Bunnefjorden står det en rød stake helt alene. Ledens hovedretning her er (selvsagt) rett sydover, inn Bunnefjorden. Jeg ser jo av kartet at det naturlige er å gå syd for den, men hadde ikke er sydmerke vært mer entydig?

 

Og f.eks. like nordøst for Nesoddtangen, ligger Tangenflua - et par grunner tett i tett, med merket dybde 6,5 m. Nordenden av grunnene er merket med grønn stake, sørenden med rød. Ja da, jeg vet jo at ledens hovedretning har svingt nitti grader styrbord akkurat her og at jeg fortsatt går fri av grunnene med rød om babord. Og det er vel neppe noen som kommer østfra her og skal runde Tangen og ut i Oslofjorden, som tuller og går "lydig" midt mellom rød og grønn med grønn til styrbord. Men hadde det ikke vært tydeligere om Tangenflua hadde vært merket med kardinalmerker, altså med en BY nord for grunnene og en YB på sørsiden?

 

Jeg synes disse enkeltstakene og tilfellene med rød og grønn brukt som "kardinalmerker" er ekstra vriene å tyde der hvor hovedretningen svinger mye på grunn av geografien. Øst og vest og nord og syd flytter jo aldri på seg, så kardinalmerkene er, synes jeg, alltid lettest å lese dersom det er behov for enkeltstående merker.

 

Dette ble en lang harang, men jeg håper såpass forståelig at noen kan gi vettuge kommentarer.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

10 av 10, selv om jeg overhodet ikke er oppdatert på spm no 4.

 

Spørsmål 4:

Du er på tur i Ryfylke og ser en av de mange trekantede, pyramideformede merkene som er kommet opp de siste årene. Merket har rød refleks, rødt lys og tallet 12. Hva leser du ut av dette?

 

 

Må nok ta meg en oppfriskning på disse nye merkene

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Link to post

Og f.eks. like nordøst for Nesoddtangen, ligger Tangenflua - et par grunner tett i tett, med merket dybde 6,5 m. Nordenden av grunnene er merket med grønn stake, sørenden med rød. Ja da, jeg vet jo at ledens hovedretning har svingt nitti grader styrbord akkurat her og at jeg fortsatt går fri av grunnene med rød om babord. Og det er vel neppe noen som kommer østfra her og skal runde Tangen og ut i Oslofjorden, som tuller og går "lydig" midt mellom rød og grønn med grønn til styrbord. Men hadde det ikke vært tydeligere om Tangenflua hadde vært merket med kardinalmerker, altså med en BY nord for grunnene og en YB på sørsiden?

 

Mulig at det ville blitt for mye merker akkurat her og dermed blir bare rotete. Som du selv sier er det ikke naturlig å passere mellom den røde og den grønne merket, ihvertfall for større båter. For mindre dyptgående er det ikke noe problem.

 

Alternativ var det å erstatte den nordlige grønne bøya med en "veikryss-bøye" som er delt med en grønn topp og en rød bunn og et sydmerke?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...