TwinCab Startet 3.April.2004 Link til dette innlegget Startet 3.April.2004 I forbindelse med motorbytte funderer jeg stadig på endringer/forbedringer og samtidig er det den der ubendige lysten til å montere duppeditter. Manøverhendelen min (en spaks) er noe slitt og slarkete, men jeg har ikke helt avklart om jeg må (eller bør eller har lyst til å) skifte den ut. Jeg har også baugpropell på båten. Joysticken for baugpropellen står litt lavt nede på venstre side, manøverhendelen står litt høyt oppe på høyre side og rattet er midt i mellom. Så det blir litt armer ut til begge side når jeg bruker baugpropellen. På båtmessa (Sjøen for alle) mener jeg imidlertid at jeg var borti en båt hvor kontrollen for baugpropellen var "integrert) i manøverhendelen. Når man holdt høyre hånd på manøverhendelen, så kunne man betjene baugpropellen med tommelen, dvs. det var en knappearangement for baugpropellen på venste side av håndtaket på manøverhendelen. Jeg har imidlertid pløyd igjennom de utstyrsbrosjyrene som jeg har (Martime, Sleipner, Seatronic etc), men jeg har ikke funnet noen tilsvarende manøverhendel her (bare hendler der tydeligvis betjening av trimplan er integrert på en tilsvarende måte). Er det noen som kjenner til nevte type manøverhendel. Hvor får jeg tak i slike og hva er eventuelt prisen. Sitér dette innlegget Link to post
vaares Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 I Volvo sin delekatalog er det en slik spake med bryter for trim eller eks. baugpsopell. Koster like under 1000.- mvh "Vårres" Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 I Volvo sin delekatalog er det en slik spake med bryter for trim eller eks. baugpsopell. Jeg nevnte ikke konkret at jeg også hadde sett i Volvos brosjyre, men jeg hadde det og det var bl.a. der jeg så spaker med trimkontroll. Men betyr det du sier nå at f.eks følgende spaker i Volvos brosjyre, art. 1140043 m/Power Trim eller art. nr. 1140095 m/PowerTrim kan brukes for å styre baugpropellen, dvs. at man dropper å bruke PowerTrim funksjonen men kobler denne mot baugpropellen i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
vaares Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Har ikke testa det selv, men for en tid siden hadde jeg det samme spørsmålet på denne siden og da fikk jeg vite at det er helt ok. Det er bare styrestrømmen som går igjennom bryteren... "Vårres" Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Har ikke testa det selv, men for en tid siden hadde jeg det samme spørsmålet på denne siden og da fikk jeg vite at det er helt ok.Takker så mye. Jeg fant innlegget ditt og leste gjennom svarene. Registrerte at Lotus var noe negativ til en slik løsning fordi en annen hadde vært uheldig ved bruk av det. Men det må vel gå an å koble systemet slik at man kan bruke enten baugpropellkontrollen på manøverhendelen eller joysticken som tidligere. En manøvehendel med baugpropellkontroll blir tross alt ikke mer enn ca. 500,- kroner dyrere enn den rimeligste hendelen uten slik kontroll. Så hvis jeg må skifte manøverhendel ------ får jeg fundere litt til med "advarselen" til Lotus i bakhodet Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Det er ikke noe problem å ha både "trimplan" bryter og den vanlige joystick'en, men det bør kanskje forrigles slik at du ikke kan legge inn begge retninger samtidig (feks styrbord med joysick og babord med trimplanbryter) I en del baugpropeller ligger dette allerede inne i styringselektronikken sammen med tidsforsinkelse ved retningsskift osv, Cato Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Jeg har testet det med bryter for baugpropell på manøverspaken. Funger veldig bra, også er det standard montert slik på Marex verftet. Løsningen er forøvrig veldig fornuftig, for det er som regel når du "jokker" fram og tilbake med motoren at du trenger baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 4.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Jeg har testet det med bryter for baugpropell på manøverspaken. Funger veldig bra,For ordens skyld, er det flere typer system for betjening av baugpropellen eller er dette likt på alle spaker som har systemet slik at det blir det samme hvilken manøverhendel jeg eventuelt kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Det kan være forskjell avhengig av hvilken type baugpropell du har. Noen har elektronikken innebygget sammen med bryteren i en "klump", og her kan det være vanskelig å "hente ut" signalet til bryterne. Hvilken type har du? Cato Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Har dette i vår båt og det fungerer utmerket. Vi har en QL BP 600 baugpropell og benytter en gasshendel som heter PC-841 og den finner du på side 20 i VP sin reservedelskatalog. Varenummeret er: 1140095 Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Baltic Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Dette er en løsning som vi også 'falt for' og som er bestilt i ny-båten! Dette er jo bare midt i blinken ved finmanøvrering! Har prøvd det i annen båt og det anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 4.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Vi har en QL BP 600 baugpropell og benytter en gasshendel som heter PC-841 og den finner du på side 20 i VP sin reservedelskatalog. Varenummeret er: 1140095Takker så mye. Nå har jeg sett på den manøverhendelen i VP brosjyren og funderingen er avsluttet. Jeg regner med å montere den hvis den kan tilpasses til resten av det eksisterende opplegget for gass og gir som er koblet til motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.