thomasd Startet 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2008 Hei, og god sommer til alle. Jeg har en KAD 300 enkelinstallasjon hvor det en god stund (kanskje 20-30 driftstimer) har vært en ganske betydelig ulyd knyttet til kompressoren. Jeg ble fortalt at dette var litt ulyd fra reimen og ikke noe hastverk å reparere, så jeg lot det være. For kort tid siden mistet jeg derimot "nesten" kompressoren (først ville den ikke, og så kom den til slutt), og da tok jeg affære. Reimen var derimot fin, og det hjelper ikke å spenne den. Verksted har feilsøkt uten helt å finne ut hva problemet er, jeg skal forsøke å beskrive alle symptomene jeg kjenner til. Om noen kan komme med tips om annet enn at kompressoren er gåen ville det vært fint å vite FØR jeg går til innkjøp av en slik - ikke minst pga kostnaden... - Det er en betydelig ulyd fra reimen når kompressoren (elektromagneten) slår i og kompressoren drives rundt - Lyden kommer fra senter av motoren (drivhjul) - Lyden endrer karakter ved påføring av teflonspray på reim - Man mente initielt at det var en "mekanisk" ulyd fra kompressoren, og elektromagnet er forsøkt byttet. Dette hadde ingen (merkbar) effekt. Jeg er for å være ærlig usikker på om man mener at lyden endret karakter etter dette - Elektromagneten/clutchen så litt "sliten" ut inni, men det er kanskje vanlig? Motoren har gått 140 timer. - Jeg kan ikke angi om kompressoren fungerer "normalt" når den slår i eller har begrenset effekt, bortsett fra at jeg ved ett tilfelle har opplevd at motoren brukte svært mye lengre tid enn normalt på å komme opp til "turbonivå" (fra 1500 til ca 2200 rpm) - Det er lyttet med stetoskop på kompressor og øvrige komponenter uten å finne noen ulyd - Kompressoren blir angivelig rimelig varm - Kompressoren har (fin) olje - Det er betydelig med "reim-rester" rundt drivhjul, på reimbeskyttelseslokk, etc. - Jeg har opplevd ved et par anledninger (har kun kjørt med kompressor for å klare å komme meg hjem i skjebelig tid) at kompressoren ikke tar i i det hele tatt når man gir gass. Usikkert om dette skyldes at elektromagneten ikke kobler i, eller om at den ikke er sterk nok til å dra kompessoren rundt. Siste hypotese fra verkstedet var at et lager i kompressoren er gåen (uten at de kan høre det med stetoskop), slik at kompressoren er vesentlig mer tungdreven enn normalt. Dette medfører at når elektromagneten slår i blir belastningen/motstanden på reimen så stor at det kommer ulyd, samt at det spiser av reimen. Hypotesen høres ikke helt urimelig ut, men det ville jo vært hyggelig å vite sikkert før man legger 20+ tusenlapper på bordet for en ny kompressor. Noen tips? Hvem er flinkest på dette i Oslo-området? (La-Sa? Killingen?) Ellers, noen som vet om muligheten for å få renovert/reparert kompressor? Evt. hva som er verdien på en brukt/reparert enhet? Med vennlig hilsen, Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Mitt tips er å ringe til Ringens Varv i Marstrand. Prat med Peter. Beste karen på VP jeg har vært borti. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Takk for forslag, jeg sjekker med ham i morgen. Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Her er også litt om kompressor lyd. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 Takk, jeg så den tråden. Symptomene er dog litt annerledes; hos meg kommer lyden med en gang kompressoren kjører og ikke etter en stund, samtidig som jeg er rimelig sikker på at lyden kommer fra drivhjulet (om det er det det heter) i senter av motoren og ikke fra rundt kompressoren. Men jeg skal dobbelsjekke like fullt. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Sjekket etter hull i slanger, uten å finne noe. Derimot byttet jeg drivreim etter tips fra La-Sa (selv om den så fin ut), og da forsvant lyden. I fem sekunder... Så alt tyder på at motstanden på denne reimen av en eller annen grunn er alt for stor. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 For å avslutte denne tråden; mine nye bestevenner på Killingen brukte omtrent 5 minutter på å identifisere at den innerste reimen, som driver hjulet som driver reimen som driver kompressoren (om dere forstår), var så og si bare "skinn og bein" igjen av. Etter å ha byttet denne, og enkelte andre reimer i samme slengen, går motoren som en klokke. (Bank i bordet.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.