Guest mj_speed Startet 3.April.2004 Link til dette innlegget Startet 3.April.2004 Hei. Har lest om den nye Penta-serien til Volvo i ViMenn og der står det at eneste forskjellen på D3-130 og D3-160 ligger i elektronikken og at chip-trimmingen nå også har nådd båtverdenen. Da jeg muligens skal anskaffe meg båt der D3-130 er et naturlig valg lurte jeg på om noen har noe erfaring med chip-trimming av den, og eventuelt hvem som utfører dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Chip trimming av båtmotor vet jeg ikke no om.Men har chiptrimmet en V40 T4 fra England.Chip`n kom i posten og var lett å installere.Ingen ubetinget suksess.Det gikk ikke no bedre.Etter å ha snakket med firmaet i England så ble bilen kjørt over til et firma de anbefalte i Sverige.Etter at en computer gubbe hadde sittet og lest av data mens bilen gikk på rullende landevei,og ytterligere et par timers finjustering av den nye chipen så var det praktisk talt en ny bil blitt ytelsesmessig.Som firmaet i England korrekt sa helt fra begynnelsen så var det ikke bare å putte en ny chip in og tro at det er ferdig jobbet og du har 30% effektøkning. Men etter at chipen var finjustert så gikk den veldig bra.Jeg valgte å offre toppytelsen og flyttet effektøkningen ned til mellom registeret,dvs toppytelse i fatrsområdet 60-110 km/h. Firmaet heter Kalmar Tuning.Skal se om ikke mailadresse ligger på lap topen hvis du e interessert.Firmaet er spesialister på Volvo,men vet antagelig lite om båtmotorer. PS.De justerte ikke bare på chipen.Også ventiler osv for turbostyring ble modifisert sammen med luftfilter og eksosanlegg.Det ble ca 5 ganger dyrere enn hva jeg antok i begynnelsen. Tollet inn bilen på Svinesund pga effektøkningen for å ha alle pairene i orden.Nå husker jeg ikke hva det kom på men tolleren var grei så besøket der huskes ikke som spesiellt dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 D3 130 og D3 160 er basert på Volvo's dieselmotor som brukes i V70 og V60. Motorene har fått veldig mye skryt i bilversjonen. I bilversjonen er det samme motor med ulik motorprogrammering. Man kan da enkelt få flere hester/mer dreimomnet ved å bytte chip. I stedet for å øke fra 130 hk til 160 hk velger nok en del å gå rett på en "uoriginal" tuningchip som gir mer hk enn 160 og antakelig mer dreimoment. Om det er mulig å gjøre det samme med Volvo'smarine motorer vet jeg ikke. Det avhenger av hva slags motorstyring motoren har. Jeg har en Mercruiser 1.7DTI motor. I bilversjonen som sitter i Opel er det mulig å chip tune denne, men i min motor er det mekanisk insprøytningssystem . hvilket gjør at det ikke er noen chip å bytte her. På den ene siden litt trist - på den andre siden er det like greit for da slipper jeg å tenke på det. En tuningchip øker turbotrykket og drivstoffmengden slik at motoren blir sterkere. Det kan også være at motoren optimaliseres for den drivstofftype som er i det landet man bruker bilen En bensin turbobil skal f.eks. kunne gå på 91 oktan bensin i Syd Amerika, mens i Norge har vi 98 oktan. Denne bensinen tåler høyere temperatur før den selvantenner, hvilket gjør at man kan øke turbotrykket og dermed også temperaturen i motoren. All chip tuning " tærer" på marginene som er lagt inn i motoren fra produsentens side. Med dagens avanserte datakontruksjoner er det viktig å være klar over at marginene i dag er mindre enn de var i f.eks. Audi's 5 syl. motorer fra 80 tallet som man omtrent kan trimme fra 230 hk originalt til 500 hk ved å bytte turbo, chip, intercooler og insprøytningssystem Jeg er ikke helt enig i forrige innlegg i at det ikke bare er "plug and pray" med tuningchip. Jeg vet om mange som har tunet sine VAG 1,8T og 2,7T motorer. Her er det bare å bytte chip, og vips så har du 30 hk+ mer, masse mer dreimoment og lavere drivstofforbruk (om du har 2.7T med automat må du også bytte chip i girkassa). Enesta aberet er at du får et h..... med biltilsynet og forsikringsselskapet om de oppdager dette eller du blir innblandet i en alvorlig trafikkulykke (forsikringen kan opphøre om bilen avviker fra standardspesifikasjonen). I tillegg forsvinner alt av garantiansvar/reklamasjonsansvar hos produsenten, slik at om motor eller girkasse skulle ryke, og du har chip tunet bilen da kan det bli dyrt for deg. Chip tuning av båtmotorerer kommer sikkert fremover også. En chip til en bil koster fra 6000 til 15000 kroner. Mange av de lages i Tyskland der salgsvolumet er høyt på slike "godsaker". Det er vanskelig å si om volumet på trimchip til båtmotorer blir stort nok til å være interessant for chip tunerne. Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg chipper en båtmotor. Om en bilmotor stopper pga programfeil i chipen skjer det ikke annet enn at bilen stopper. Om båtmotoren stopper pga programfeil kan jo det i værste fall føre til båt havari. Da kan det bli et ubehagelig forsikringsoppgjør, og en stor risiko for de som er ombord. Det eneste som kan gjøre at jeg putter en trimchip inn i båtmotoren min er om den leveres av Volvo og at de gjør installasjonen. Det finnes billeverandører som gjør dette i dag (Toyota bl.a.). Da har man garanti for at alt er OK i forhold til spesifikasjonen på motoren, og man har alle garantier etc. i behold. Sitér dette innlegget Link to post
Guest mj_speed Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Takker for svar. Det virker som dette ikke er vanlig i båtmiljøet enda iallefall. Det du sier angående slitasje ser jeg ikke på som et stort problem, da D3-130 og D3-160 består av samme motorblokk og 130' utgaven er en nedtrimmet 160-hester. Å tyne mer utav Mercruiser sin 117hester turbodiesel er mer :nono: da den er nokså tynet fra før av. Vet ikke om det er like store variasjoner på kvaliteten på diesel fra land til land som det er på bensin, men i mange tilfeller er det jo mer en optimalisering enn ren trimming som du påpeker. Men blir vel til man kjører med originalchip inntil garantiperioden er ute kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Du kan sikkert plugge chipen inn i bilen og være glad og fornøyd.Men iflg Kalmar,som alltid vil ha bilen inn når jobben er gjort,så er hver bil litt forskjellig og det kan være nødvendig å fin tune chipen for¨å oppnå ønsket resultat.Kanskje du tror du har 30 hk mere også er det bare 22 hk i praksis?Uten tvil så ble bilen bedre etter at søta bror hadde fin kalibrert chipen,og det beste av alt var at bilen kunne prøves sammen med datagubben.Det ble tatt ut ca 60hk mere av denne motoren som i utgangspunktet var på 200 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Jeg skal ikke gå veldig langt i diskusjonen om hva slags chip som er best, og resultatene ved disse. Jeg er helt enig i at man kan få langt mer ut av en bil ved å sette den på rullende landevei og teste seg frem til en optimal chip. Her kan det f.eks. brukes Unichip. I Norge er det flere som "mapper" biler på denne båten, bl.a. Simco i Sarpsborg og Flissundet Motorservice. Dog er det hele et spørsmål om penger og ønsket effekt. Mitt utgangspunt var din historie om at du fikk liten effekt bare ved å sette inn et standardchip. Mulig det gjelder din motor. Dog finnes det en rekke eksempler på "plug and pray" med veldig godt resultat, f.eks. MTM, Hohenester, Superchip.Disse fungere ofte bra nok for de fleste, også koster de ikke så veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Etter hva jeg forstår så er det større utvalg og betraktelig mere erfaring med tyske motorer enn med mange andre motorprodusenter.Men jeg tror ikke at chip trimming er så lett som det høres ut til,ihvertfall var det ikke det for V40`n som har Mitsubishi motor.Kalmar som er spesialist i Volvo frarådet å gjøre det.Og det er litt merklig siden de bygger motorer til BTCC for privatførere,men det er vel sånn at oftest så passer en husmor motor best til husmor kjøring ? Det frister ikke å gjenta denne jobben engang til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.