Jump to content

Hvor er billigste bakkenettmottaker?

Yankee

Recommended Posts

Kikker en litt rundt, er det vel flere som seller Grundig DTR8720 standardboksen (mye følsommere der det er dårlig signal enn Sagemboksen) til 1295,- I hvert fall gjør Elkjøp det. Men billigere enn det uten abonnement på betalkanaler er det lenge siden det har vært.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tekst TV på selve boksen er elendig på Grundig. Ingen minne.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Guest Avmønstret#

Anbefaler definitivt å kjøpe den nye Grundigboksen med digitalt text-tv. Den har 1000 siders minne, og får pausefunksjon etterhvert (via softwareupdate). Den har også universalfjernkontroll slik at du kan styre tv og dvd/video.

Den er dønn stabil, kjapp og gir bedre bilde, i mine øyne, enn den gamle boksen. Gamleboksen er pensjonert til hytta.

jeg skal først og fremst ha boks til båt/barnerom/hytte, så jeg skal fortrinnsvis ha billigste type..... mulig å importere fra noe sted der de har brukt systemet en stund og fått ned prisen?

ingen som har noe lure påfunn for å bruke en boks på flere tv? eller f.eks to bokser til fem tv, slik at det går an å se på to forskjellige kanaler?

Blir kanskje billigere med parabol, men det er noe dritt å ta med i båten. :lol:

Guest Avmønstret#

Import er bare å glemme da det kun er Norge som kjører på Mpeg4. For å se ulike kanaler samtidig må du ha flere bokser da hver boks kun inneholder en tuner. Liste over kompatible bokser, og kompatible TVer med innebygd dekoder, finner du på sidene til rikstv.

Når det gjelder pris så er gratiskanalene gratis på "ordenlig" med rikstv. Kjøper du boksen, og får med TV2 kortet så koster det ikke noe mer, ikke en eneste krone. Dvs at de norske gratiskanalene, som NRK osv faktis er helt gratis, noe de ikke er med parabol. Akkurat det gjør jo at man kanskje er villig til å legge noen ekstra kroner i boksen?

Kjøper du boksen, og får med TV2 kortet så koster det ikke noe mer, ikke en eneste krone.

Blir TV2 gratis da? Er det ikkje noe med at det kun er ut 2009 TV2 blir gratis?

NRK sine kanaler blir vel gratis så lenge det er lisens, men dei fleste vil vel ha med TV2 også.

Synest dette virker som eit tilbakesteg eg, bokser og ledninger i alle rom og mykje større kostnader.

Må jo til og prioritere no hvor man har mest behov for TV, blir nok mange diskusjoner med barna når dei mister TV på romma.

NRK sine kanaler blir vel gratis så lenge det er lisens, men dei fleste vil vel ha med TV2 også.

Synest dette virker som eit tilbakesteg eg, bokser og ledninger i alle rom og mykje større kostnader.

Må jo til og prioritere no hvor man har mest behov for TV, blir nok mange diskusjoner med barna når dei mister TV på romma.

Ikke nok med det. Jeg opplevde at TV2 ble borte selv om jeg hadde kort og da viste det seg at hvis ikke boksen brukes i en 30 dagers periode så må kortet oppgraderes av RiksTV ved at jeg må sende dem en email. Hei og hå dette skal bli moro. :flag:

Guest Avmønstret#

For de som har tatt i mot NRK osv via antenne og analoge signal så blir det en engangskostnad ifht boksen. Mitt poeng er att det er en engangskostnad.

For de som "lar seg lure" til å gå over til parabol så går man inn i løpende månedsavgifter, gebyrer osv for å motta gratiskanalene.

Så hvis man "bare" skal ha gratiskanalene er rikstv det soleklare valget, selv om man må gi 1000-2000,- for boksen.

........

Jeg er kanskje litt sær, men å betale 1-2000,- for perfekt bilde, perfekt lyd, EPG osv syns jeg er helt greit, men jeg skjønner godt at det spiller mindre rolle for andre.

Kjøpte en Grundig boks på Expert og ble mektig imponert over hvor bra kvaliteten og stabiliteten er på bilde til enhver tid. Jeg bruker en helt vanlig "ufo" antenne som jeg brukte rett i tv før. TV signalene frøs kun en sjelden gang (Strømtangen) under turen Horten-Fredrikstad - og det var relativt mye bølger. Når vi så kom inn i Sverige var det bare å søke opp glitrende forhold på alle de svenske gratiskanalene. Jeg synes det er verdt prisen å ha skikkelige forhold på tv i stedet for de elendige forholdene vi hadde før. Jeg betalte ett månedsabb på full pakke og synes det er digg å ha Disney til ungene, Discovery mm til voksne - når det er dårlig vær!

I følge andre jeg har pratet med er det lurt å styre unna Sagem - ikke bra nok visstnok.

ingen som har noe lure påfunn for å bruke en boks på flere tv? eller f.eks to bokser til fem tv, slik at det går an å se på to forskjellige kanaler?

Hvis du har en videospiller med innebygd RF-modulator (eller en RF-modulator som du kan få kjøpt HER) kan du koble mottakeren til videospilleren/RF-modulatoren og ta en antennekabel ut fra viseospilleren/RF-modulatoren som du kan koble til så mange tv-er du vill eller koble til det eksisterende ''antenne-nettet'' i huset slik at hver tv i huset kan få det inn. Du kan gjøre det samme men 2-3 bokser for å kunne se på flere kanaler samtidig.

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Guest Avmønstret#
Hvis du har en videospiller med innebygd RF-modulator (eller en RF-modulator som du kan få kjøpt HER) kan du koble mottakeren til videospilleren/RF-modulatoren og ta en antennekabel ut fra viseospilleren/RF-modulatoren som du kan koble til så mange tv-er du vill eller koble til det eksisterende ''antenne-nettet'' i huset slik at hver tv i huset kan få det inn. Du kan gjøre det samme men 2-3 bokser for å kunne se på flere kanaler samtidig.

Og Grundig boksen viser bilde på HDMI og Scart utgangen samtidig. Men ulike kanaler samtidig blir umulig på en boks, i likhet med parabol (med mindre man har en boks med flere tunere/abonnement).

Kjøpte grundig boksen rett før jeg dro til Sverige for to uker siden, Kjempefornøyd dro jeg ned i båten som ligger innerst i Sandefjordsfjorden og monterte opp greiene, men virket det?Nei da. Ringte kundeservice og de sa at nermæste sender ligger i skien så det kunne være litt dårlige signaler. Alt for dårlig synes nå jeg :nonod: . Dagen etter prøvde jeg igjen, men da ett stykke uti fjorden og da funket det bra.

I strømstad Havn funket det også veldig bra, men så fort jeg lå litt inneklemt i uthavn fikk jeg ikke inn en dritt.

Samme skjedde i tallakshavn, ikke en drit på skjermen, koblet vekk boksen og da fikk jeg inn TV2, men ikke noe annet.

Tv2 fikk jeg forøvrig aldrig inn med Digitalboksen uansett hvor jeg lå...

Så langt er jeg ikke videre imponert over dette systemet, men får håpe at det blir bedre etterhvert.

Kjøpte forresten boksen på expert i sandefjord for 1300 kr. Har ikke sett den billigere andre steder,måtte ha 12 V kabel i tillegg da(300kr)

Guest Avmønstret#
Tror det er noen hardisk/DVD-opptakere som har 2 tunere for digital-tv. vet ikke om man må ha 2 abonomenter eller ikke, men det går nok ikke ann å se på to kanaler samtidig direkte.

Her er lista over godkjente mottakere:

http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Digita...nte-mottakere2/

Ikke noe som tyder på at noen av disse mottakerne har to tunere, dvs at man kan se på en kanal og ta opp på en annen.

Guest Avmønstret#
Kjøpte grundig boksen rett før jeg dro til Sverige for to uker siden, Kjempefornøyd dro jeg ned i båten som ligger innerst i Sandefjordsfjorden og monterte opp greiene, men virket det?Nei da. Ringte kundeservice og de sa at nermæste sender ligger i skien så det kunne være litt dårlige signaler. Alt for dårlig synes nå jeg :nonod: . Dagen etter prøvde jeg igjen, men da ett stykke uti fjorden og da funket det bra.

I strømstad Havn funket det også veldig bra, men så fort jeg lå litt inneklemt i uthavn fikk jeg ikke inn en dritt.

Samme skjedde i tallakshavn, ikke en drit på skjermen, koblet vekk boksen og da fikk jeg inn TV2, men ikke noe annet.

Tv2 fikk jeg forøvrig aldrig inn med Digitalboksen uansett hvor jeg lå...

Så langt er jeg ikke videre imponert over dette systemet, men får håpe at det blir bedre etterhvert.

Kjøpte forresten boksen på expert i sandefjord for 1300 kr. Har ikke sett den billigere andre steder,måtte ha 12 V kabel i tillegg da(300kr)

Når det gjelder TV2, og evt. betalingskanaler, så må kort og sender "parres" første gangen. Det kan ta litt tid, selv med perfekt signal. Du vil kunne oppleve det samme hvis du re-setter boksen. Du må da "oppdatere kanalliste" etter en stund for å se om TV2 osv kommer inn.

Det kan også være et problem hvis du ligger i grenseland ifht. dekning. TV2, og betalingskanalene, ligger på egen frekvens ifht. NRK kanalene. De kanalene som rikstv plikter å levere, NRK, har normalt bedre dekning.

Hvis du forflytter deg må du søke opp kanalene på nytt. Boksen legger inn senderne med sterkes signal første gangen. Når du forflytter deg kan det hende du kommer inn i områder som dekkes av sendere med andre frekvenser, det skjønner ikke boksen, og du må velge "installer kanalliste på nytt", evt "oppdater kanalliste".

Det er i grunnen temmelig opplagt at boksen (e) ikke er laget for mobilitet.

12V kabelen hadde du ikke trengt å betale 300,- for, boksen er 12V. Om du bare skal bruke den i båten kunne du kappet ledningen og skrudd på en sigarett-tennerplugg til 26,-

var en tur ute igjen i dag, lå i medfjorden og der fikk jeg inn alle kanalene+Svensk Voice :flag_sw: Fine bilder og alt topp...

prøvde igjen inne på brygga i sandefjordsfjorden, men der var det ikke dekning.

Så det er tydelig at det fortsatt finnes endel områder som det ikke er dekkning, mener å ha lest ett sted at de holder på å bygge ut dekkningen runt vestfold kysten.

jeg var innom tanken på å montere en 12V plugg selv, men siden det sto på pakka at det KUN måtte benyttes Grundig sin egen kabel tok jeg ikke sjangsen.Tviler på at jeg får igjen noe på garanti hvis boksen skulle gå istykker og jeg har drivi å klippt å mekka selv...

Det skal settes opp/settes opp 4 nye sendere i Vestfold innen 15. august, Brattås, Kamfjordåsen (Sandefjord), Larvik (Doktorfjellet) og Frodåsen (Tønsberg). Mer om dette med dekningskart hos NTV.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei!

Var så vågal og kjøpte meg Sagem box...

Har nå testet boksen i alle mine favoritt uthavner, fra Stathelle til Lyngør.

Kan bare si en ting; SUPERFORNØYD! Funket overalt, krystallklare bilder og raske oppdateringer!

Var spess imponert over at det digitale bakkenettet fungerer så bra i Aust Agder, siden det offesielt ikke er skrudd på enda(Men senderen het Aust Agder)

Kjempefornøyd med service og informasjon fra Lefdal elektromarked på Alna(traff rett mann der)

Ditto fornøyd med kundeservice hos RiksTV.(når jeg kjøpte mnd abb)

Raskt enkelt og informativt!

Vidar

Redigert av BOA (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...