Jump to content

Sterk lukt i ny glassfiberbåt

Residensen

Recommended Posts

Hei!

Prøver meg med nok et spørsmål he på plassen:

I min 2007 modell båt er det en ganske intens "nybåt"lukt i kabinen. Glassfiber,lim eller lignende.

Lufter godt ved overnatting, men det merkes VELDIG godt alikevel. Er det noen som vet om materialer i båten avgir gasser som kan være skadelige? Har en 3 åring med og er derfor litt bekymret for dette.

Mvh. Erik

Hei Residensen! :o)

Ser at ingen har svart deg ennå, så jeg prøver etter beste evne.

Denne lukten du beskriver er etter all sansynlighet styren-gasser som frigis av polyester under herdeprosessen. Vanligvis en ganske så gjennomtrengende, søtaktig (minner litt om honning...?) lukt. Jeg antar at båten din ikke er ferdig gjennomherdet ennå - spesiellt hvis denne lukten forsterkes hver gang det er varmt i været / solen skinner på, og varmer opp skroget. Blir det kaldere i været stagnerer herdeprosessen midlertidig for så å øke igjen når det blir varmt.

Om STYREN på Wikipedia

Er det styren-gasser så er det lite du kan gjøre annet enn å lufte meget godt. Tviler på om eddikk klarer å "fjerne" den. Over tid - ettersom polyesteren blir mer og mer gjennomherdet (selve herdeprosessen foregår i flere år) - vil det dannes mindre og mindre styren og denne lukten vil bli mindre merkbar. Hvor helseskadelig denne styren-lukten er, vet jeg ikke.

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Den var ganske ekstrem i vår nye Hanse når vi hentet den. Nå etter snart 3 mnd er det fortsatt litt lukt når du åpner lukene, men ikke plagsom, det er en deilig lukt spørr du meg :lol: , men selvsagt ikke når den er for sterk. Jeg syns det har blitt mye redusert den siste mnd så hvis din båt er over 1 år og det fortsatt lukter så veldig sterkt syns jeg du skal kontakte produsenten... Slik skal det ikke være... Vi har ikke gjort noe annet enn at vi luftet maksimalt i starten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

...Du mener vi bør ikke bruke båtene får dem blir 5-6 år gamle?...

Hvis spørsmålet var stilt til meg så sier jeg - selvfølgelig skal vi bruke båtene våres.

Men, det er stor forskjell på produsenter / fabrikker hvordan de behandler og herder produktene sine. Noen er veldig flinke på dette området og "baker" laminatet i ovner med til dels ganske høye temperaturer (har jeg lest meg frem på her på baatplassen) og dermed fremskynder herdingen og avslutter den i fabrikken, slik at båten er ferdig herdet når det leveres kunden, mens andre overlater herdingen til lykke-og-fromme metoden...

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Fant ut av dette i går!

Skrev brev til produsent. De svarte omgående:

På bensintanken under dørken er det en plastnippel. Det er den som slangen fra bensinpåfyllingen festes til. Denne er av plast og med gjenger. Siden den er festet i slangen kan den ikke skru seg ut, men det er en produksjonsfeil fra tankleverandør som gjør at denne kan løsne (rister løs) okkesom. For dårlige/små gjenger antageligvis som gjør at den kan bli løs. Og det var denne! Resultat: Bensindamp og søl i skroget. Kunne vel vært rimelig eksplosjonsfarlig dette!?

Får ny del i posten, men åpnet dørken og festet denne selv. Stter meget godt foreløpig inå. Og ingen lukt:D!

Skulle vel skjønt det var bensin og har vært inne på tanken også, men etter mye luktblanding med andre stoffer,- litt ulik alikevel.

Og rart den fant veien inn i cabinen også.. Nuvel,lykkelig mann!

Mvh. Erik

Men, det er stor forskjell på produsenter / fabrikker hvordan de behandler og herder produktene sine. Noen er veldig flinke på dette området og "baker" laminatet i ovner med til dels ganske høye temperaturer (har jeg lest meg frem på her på baatplassen) og dermed fremskynder herdingen og avslutter den i fabrikken, slik at båten er ferdig herdet når det leveres kunden, mens andre overlater herdingen til lykke-og-fromme metoden...
Så lenge ett produkt e NS/CE merka finns der relativt strenge fremgangs måter for kossen ein produsere ulike grp produkter. Reaksjonen som skjer er selvdrivende så ingen trenger å herde noen ting. Ingen produsenter baker polyester produkter i ovner. (du tenker kansje på bmc, en metode der varme former presses over en fuktet matte og ett produkt stanses ut, mye brukt i bil industrien) Mengden styren i laminatet avgjør hvor langt herdingsgraden er kommet, denne kan måles og en viss % avgjør om du kan sende fra deg produktet. Ett laminat på 7 mm. vil være tilnærmet utherdet etter 21 døgn med temp over 18 grader, med tilnærmet mener jeg at det ikke er mulig å tilsette nøyaktig den mengde herder som skal til for å binde alle monomerene så en får som regel en reststyren. Det er ingen store forskjeller på dei ulike produsentene når det gjelder herdeprossesen til polyester, de følger strenge standarder som stadig sjekkes.

stå i ro båt!

Var dette på Karnicen? Har kjempegode erfaringer med å ta kontakt med gutta i Hellas. Gode, ærlige svar raskt og lettfattelig. De sendte meg tilogmed nye Karnic merker helt gratis . :smiley: :smiley:

Ja, de har vært rimelig flinke til å svare,- bortsett da jeg spurte (2 ganger) på hvor farlig dette var/er.

Med bensin og bensindamp rund elekrtiske komponenter osv. sier det seg vel selv, men jeg ville også høre produsenten ta ansvaret og inrømme dette..Ellers har båten vært helt fri for barnesykdommer så nå smiler båtlivet igjen!

Mvh. Erik

En tysk båtprodusent forteller sine kunder at nye båter er ikke færdig hærdet produkt og man bør ta "mykt" på dem. Jeg og flere har oppdaget vått topcoat her og der 3-4 uker etter produsering. Problemet der er at dem som skal smørge topcoat invendig i stuerom og videre blander passende hærder til blandningen skal duge ut vakten. Jeg håper dem bruker kun enkomponent polyester-topcoat men ikke enkomponent polyester-resen også disse barna der. Kanskje stammer lukt over lengre tid fra uttørking etter slikt arbeid. De viser seg altid at man for aldrig mer en man betaler... :nono:

• 6 år senere...

Hei Residensen,

Ser det er en stund siden du hadde problemet ditt, men jeg prøver likevel:

Jeg har kjøpt en brukt Karnic 2100 (2000-modell), etter å ha drømt om noe større enn en 14fot i 10-15 år, og hadde stor glede av den i sommer. Topp familiebåt!

Jeg oppdaget imidlertid en ganske kraftig bensinlukt i kabinen når tanken var mer enn halvfull. Har fryktet at det skulle være tanklekkasje, men kanskje jeg har samme problemet som deg? Hva slags modell har du, og hvor sitter denne nippelen hos deg? Tok du hull i dørken ute eller inne? Er det noen festeprodukter man ikke skal bruke i nærheten av en slik tank som du vet om?

På forhånd takk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...