Jump to content

Tung på roret

Astor

Recommended Posts

Sjøsatte lørdag Marexen på Verket i Drammensfjorden. Motoren startet på første slaget. Jeg sklulle kjøre båten rundt Hurum-halvøya for å legge den på sin nye plass på Sætre. Merket fort at noe ikke var som det skulle. Båten var tung på rattet.

Har en VP 40B med hydraulisk styring.

Kan det være lite hudraulikkolje i systemet? (ikke Polet :confused:)

Hvor sjekker jeg dette?

Eller kan det være noe annet?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har en VP 40B med hydraulisk styring. Kan det være lite hudraulikkolje i systemet? Hvor sjekker jeg dette? Eller kan det være noe annet?

På min båt (Joda 8100 TC) er det et påfyllingshull m/skrue over rattakslen - jeg huser i farten  ikke om hullet/skruen er plassert like foran eller like bak selve rattet. Her skruer jeg ut skruen og fyller. Hullet er lite så jeg må bruke en liten trakt ved etterfylling.

Beklagligvis har jeg liten tro på at det er lite olje på rorpumpa di.

Da hadde den gått lettere (slurpet luft).

Kan det være temperaturen som gjør olja di tykk, eller en slange som har fått en skarp knekk.

Er det hekkagregat du har med servopumpe på motoren? Servoreim?

Har i dag sjekket om det var nok servo-olje. Fortsatt tung på roret. Koblet fra wire fra roret. Den går lett. Kjøpt brukt servopumpe på huggeriet i dag. Skal settes på plass i morgen. Får håpe alt virket som det skal da.

Nå får vi håpe at sola stiukker fram så vi kan få en fin påsketur, madammen og jeg, samt Jaco. (pratsom papagøye som veenter på sin første båttur)

Har vært ombord og fotografert styreenheten som sitter i bakkant av min VP 40B

Bilde

Det er den røde styreenheten som trolig ikke virker lenger.

Styreenhet til 280 drev.  Type nr. 851454.

ØNSKES KJØPT!

Hei!

Muligens kan det være lurt å få prøvd om det virkelig er servoen som ikke funker...

Jeg har et 290DP drev med servo. Da jeg kjøpte båten sist høst, var ikke kilereima til servoen montert (hang helt slakt rundt kilereimshjulet), men jeg kjente ikke at drevet var spesielt tungt å styre (det var lett / tenkte ikke over det i det hele tatt). Servoen var med andre ord ikke i drift. Med servoen i funksjon ble det kun litt lettere, men da holdt styringen seg stabil..

Så på din båt ville jeg for eksempel prød å vri på rattet når båten ligger stille uten motoren i gang. Dersom det er lettere med hjelp av servoen (motoren i gang), så vet du at servoen i alle fall gir noe hjelp. Da kan det muligens være sving-opphenget for drevet som går meget tregt. Akselen der kan tæres ganske kraftig etc pluss at den har en foring som kan byttes ved behov. I tillegg har den en smørenippel på babord side (inne på drevplata). På min båt, var det ikke smurt her de siste 5 år (i alle fall)!

Dersom du må ta ut svingakselen (for skifte av foring eller aksel, (aksel: da må du skifte hele hjelmen!)) vil jeg tro at du må ta båten på land.

Håper du finner ut av hva problemet er før du har byttet alt!

Her kom du med mange fine forslag. I morgen begynner vi (Stein Båt & Motor på Hurum) med feilsøking. Fikk også fine tips fra Drevia AB i Lysekil også. :cool:

Drevia skriver:

Några funderingar: Det kan ju vara så att styrkabeln, som går från styrväxeln till styrenheten, har för stor invändig friktion. Det kan också vara en kärvande styrväxel. Andra orsaker kan vara att drevet kärvar i styrgaffeln, d.v.s. den gaffel som går upp genom skölden.

Ett tips är att du skiljer styrarmen från styrenheten och känner på drevet. Detta skall gå lätt att svänga för hand. Om det kärvar så sitter problemet i styrgaffeln.

Hör av dig igen ,

Med vänlig hälsning

Fredrik Häller

AB Drevia

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...