BårdK Startet 20.Juli.2008 Del på Facebook Startet 20.Juli.2008 Opplever at reversen ikke tar på tomgang og jeg må dra spaken ganske langt bakover uten særlig effekt før den pluttselig drar med for stor effekt - slik er det ikke forover. Er det noen som vet om det skal være slik? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) ZF63 med mekanisk girhendel? Hadde noe av samme problemet. Skyldtes at girhendelen ikke stod nøyaktig i midtposisjon når girspaken stod i fri. Samtidig var ikke girspaken og hendelen gode venner slik at kabelvandringen fra fri til i gir ikke passet helt. Endte opp med å bytte girspak til en med dobbelt så mange kombinasjoner av hvor langt spaken skulle bevege girhendelen. Da fant jeg en posisjon som ZF-giret likte både for fri, forover og revers. Jeg hadde for lang vandring. Ditt problem høres ut som for kort vandring slik at giret ikke er riktig i revers før gassen slår inn og øker turtallet. At det ikke er slik forover, skyldes kanskje at girhendelen står litt forover i utgangspunktet. Eller det kan være noe helt annet. Kanskje noe dyrt å fikse til og med. Redigert 20.Juli.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Mener du at den først griper når turtallet øker? Denne girkassen (HS 45 eller 63?) er vel hydraulisk og for lav oljestand kan gi symptomer du beskriver. Men litt rart er det at det kun skjer i bakk... Jeg hadde sjekket følgene: -At vaieren har beveger hendelen på giret til endepunktene begge veier. -At oljestanden er korrekt. Hvis begge punkter er OK ville jeg byttet olje og filter på giret, da et tilstoppet ojefilter gir lavt ojetrykk som igjen kan gi liknende symptomer som for lite olje (lavt oljetrykk) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BårdK Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 (redigert) Takk for tipset, skal forsøke å sjekke det i morgen. Oljenivået er jo greit å sjekke, det med vireen er jeg litt usikker på, men jeg kan forsøke å finne ut av det. Hadde motorservice for 14 dager siden i morgen og verkstedet konkluderte med at det var unødvendig å skifte olje og filter på giret i denne omgang. Og ja, den griper nesten kun når turtallet øker og når det først griper blir det litt vel mye og det er ingen problemer forover, kun på revers. Det går jo greit, men jeg blir jo veldig forsiktig og bruker lav fart når jeg legger til. Redigert 20.Juli.2008 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Som sap_2000 sier: Sjekk giroljen også. I fjor fylte jeg på litt lite ATF-olje da jeg fylte på ny. Fylte egentlig riktig, men med oljekjøler og slanger tomme, var oljenivået litt under min-merket da jeg fant det for godt å peile midt i sesongen. Det lagde ingen problemer likevel. Kanskje for mye olje kan lage problemer lik dem du har? Har ikke peiling. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 20.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Har manualen i båten så jeg er ikke helt sikker på modellbetengnelsen. Det virker imidlertid som et justeringsproblem linknende det Lotus beskriver. Etter oljenivåsjekk og hvis det virker OK tror jeg jeg velger å la det være ut sesongen da jeg må ha 1250-timers service med bytte av kamakselreim uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Åpne opp til motor med gear og kikk nedi når gearspak står i nøytral. Stemmer den helt med hendel på gearet? (Hvis du beveger den frem og tilbake er det oftest et litt markant stopp ved nøytral. Ta manøverspaken mot akterover og se hvilke vei den skal da. Koble så av overføringskabelen på gearet. Er oftest en splint som skal utav. Før selve gearhendel på gearet akterover og la den stå der. Sammenlign nå "bolten" som skal inn på hullet i gearhendelen og se om du får den lett på plass uten at noe må beveges. Passer ikke bolt og hull må du justere slik at den passer. Nå kan du prøve selv med å flytte gearhendel fra forover til akterover og innom nøytral og selv skjekke med manøverboksens stillinger for å se om det er noe som er ute av stilling eller noe har slakket seg opp f.eks. inne i manøverboksen. Her vil jeg råde deg til å få hjelp av en kyndig person, da du lett kan flytte problemet til "forover" hvis ting gjøres feil. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Hvilken type gass- og gir-kontroll har du BårdK? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 En ting til jeg tenkte på... Du har jo 2 styrepossisjoner og mekaniske hendler. Skjer dette fra begge styrepossisjonene? Hvis det bare skjer fra den ene, kan du sjekke den dingsen (husker ikke hva den heter) hvor girvaierene fra begge styreposs. møtes og går videre som èn vaier til giret. Sjekk da også at bevelgesen på hendelen på giret beveger seg identisk fra begge styreposs... I så fall kan feilen ligge i denne "dingsen" eller vaieren fra en av girspakene... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BårdK Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Her var det mange gode tips. Får ikke sjekket så mye i dag da jeg må få unna noe jobb. I morgen skal jeg derimot ta en inspeksjon. Når jeg husker etter tror jeg problemet er mest fremtredende på FB, men skal sjekke ut nærmere. Har manualene i båten, roaldbj, og jeg har ikke merket på gass- og gir-kontroll i hodet. Følgende skal sjekkes ut: - oljenivå - wire og hendler som jeg ser og som jeg i tillegg tror jeg forstår funksjonen til (andre ting overlates til profesjonelle) - evt. forskjeller nede og på FB Tusen takk for hjelpen alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Legger ut et par bilder av selve girtilkoblingen hos meg. Det kommer atskilte waiere fra begge styreposisjonene som går inn på en felles brakett som beveges likt uavhengig av hvilken styreposisjon som benyttes. Legg merke til sensoren som sitter på girkassa hvor to ledninger er tilkoblet. Dersom den ene styreposisjonen ikke står i korrekt nøytralstilling, vil man ikke få koblet inn giret fra den andre. I og med at symptomene er litt forskjellige fra de to styreposisjonene dine kan dette tyde på behov for en mekanisk justering. Jeg ville ha latt en annen person ombord bevege kontrollene på begge styreposisjonene mens du selv er nede i motorrommet og observerer hvordan girvelgeren beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Har nå sjek ket ut litt - og oljenivået er greit. Ellers synes problemet å variere litt, noen ganger på FB og andre ganger nede. Har også inspisert selve "hendelene" mens kona giret og da ser alt greit ut - dvs. at det ikke synes som om nøytral stilling er gal (men er jo usikker på hva referansen skal være). Det er også slik hos meg at girspaken oppe og nede har en og samme kobling til giret. Selve gir-gass-spaken ser ut til å være av Yanmar-fabrikat. Tror jeg overlater problemet til noen som kan dette - det er jo bare å legge til som pus med veldig lite fart forover og deravfølgende lite behov for hurtig og presis bakking Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Har nå sjek ket ut litt - og oljenivået er greit. Ellers synes problemet å variere litt, noen ganger på FB og andre ganger nede. Du kan jo også høre med yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 En liten oppdatering og videre utvikling i sakens anledning. Snakket med tidligere eier og han fortalte meg at slik har det alltid vært - dette er noe man venner seg til, sa han. For det første stoler jeg på han, han har f.eks. gitt informasjon om bagateller som han har fått til å virke som store problemer og dessuten informerte han meg om et lunefult gir hva angår revers før han solgte meg båten. For det andre har det ikke vært så unaturlig. Så jeg slo meg til ro, og har ikke opplevd noen særlige ulemper bortsett fra at jeg er veldig forsiktig når jeg legger til. I dag skulle jeg imildertid leie ut båten for en uke siden jeg skal til USA på jobbreise torsdag morgen. Båten har for tre uker siden vært på motor- og girservice og fylling av gass, vann, rengjøring, oppladete batterier, beskrivelse av båtens diverse funksjoner etc. er gjor på en etter min mening eksempelvis måte. Jeg kjører til næmeste marina med leietager for å fylle dieseltanken full, men mest for å demonstrere og la leietager prøve diverese ting. Legger til og fyller diesel, revsen virker som vanlig, tar en siste sjekk på alt er OK, før jeg overlater båten til leietakeren. 1 time etterpå ringer leietaker og forteller og at giret ikke vil i revers - han er både skriftlig og muntlig orientert om at den er noe sen på reversen - og jeg setter meg i bilen for å kjøre til marinaen - og oppdager at giret faktisk ikke vil i revers overhodet. Det mekaniske blir sjekket (noe jeg også gjorde i forbindelse med starten av tråden) og vi finner ingen feil. Jeg kjører så bilen til verkstedet som tok servicen for tre uker siden og spør om de kan hjelpe meg og leietaker, selv om jeg forventer negativt svar. De er velvilligheten selv, og lover å ta en titt i morgen, sammen med leietaker setter vi derfor kursen for verkstedet. Leietaker får muligheten til å avvente til etter at verkstedet har forsøkt å fikse giret i løpet av morgendagen, eller å glemme leieavtalen og å få tilbake leieutgiftene pluss en tusenlapp som symbolsk kompensasjon for en dårlig start på båtferien. Blir spennende å se hva verkstedet sier, men selv om de kan fikse giret har jeg gitt leietager muligheten til endelig å bestemme seg etter at vi får beskjed fra verkstedet; avlyse leieavtalen med en tusing i kompensasjon, senere tilbakelevering av båten slik at de får en problemfri hel uke, eller forholdsvis avkortning av leiebeløpet dersom han vil avslutte leieforholdet neste mandag. Det værste er at jeg også føler meg litt ansvarlig for at været ikke har vært godt i dag - håper det blir bedre i morgen . Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 (redigert) Ifølge verkstedet var klutchen gåen. Leietaker fikk naturligvis tilbake leilebeløpet, samt en tusing i kompensasjon. Tror leitakeren tok en tur innom Lunde Båt for å sjekke alternative leieobjekter - håper de tross alt får en OK ferieuke. Jeg får ta til takke med tapte leieinntekter og utgifter til reparasjon og trøste meg med at det bare er snakk om båtpenger . Redigert 5.August.2008 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Når giret vinterlagres skal girhuset toppes med ATF-olje ihht veiledningen i servicemanualen. Gjør man ikke det, vil den delen av clutchlamellene som stikker opp over oljenivået kunne ruste pga kondens i girhuset. Rustne klutchlameller er ikke bra. Det skal jo kun ligge en tynn oljefilm mellom lamellene. Sikkert ikke dette som har tatt knekken på lamellene dine, men har du ikke vinterkonservert giret hvert år, er det jo alltids en mulighet for at så er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2008 Takk for tipset, skal huske på det ifb. med opplag. Jeg hentet imidlertid først i begynnelsen av mai i år og vet ikke alt om tidligere praksis, bortsett fra at forrige eier har vært veldig påpasselig i andre sammenhenger, f.eks. hyppigere olje- og filterskift enn hva servicemanualen beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Fikk beskjed fra verstedet i dag om at det var mye slitasje og at det snarere så ut som om motoren har gått 4000 timer enn de 1100 timene timetelleren viser . Deler til reperasjon vil komme på 23 k pluss mva og arbeid mot ny girkasse til 29 k pluss mva og arbeid. Da blir det ny girkasse, surt, men så får jeg håpe jeg får et problemfritt gir til høstturene. Får bare håpe at motoren faktisk gått kun ca. 1100 timer. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Dette har jeg ikke hørt om tidligere. Har du alltid vært nøye med giroljeskift og giroljefilter? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Har bare hatt båten siden mai og hadde den på service i begynnelsen av juni. Da konkluderte verkstedet med at olje- og filterskift på giret var unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Fikk beskjed fra verstedet i dag om at det var mye slitasje og at det snarere så ut som om motoren har gått 4000 timer enn de 1100 timene timetelleren viser . Deler til reperasjon vil komme på 23 k pluss mva og arbeid mot ny girkasse til 29 k pluss mva og arbeid. Da blir det ny girkasse, surt, men så får jeg håpe jeg får et problemfritt gir til høstturene. Får bare håpe at motoren faktisk gått kun ca. 1100 timer. Dette problemet har heller ikke jeg hørt om tidligere. Derimot kjenner jeg til to Yanmar 6LP (290) med ZF-Hurth-kasser som i alle fall har passert 5000 timer uten nevneverdig kontakt med fastnøkler utover det normale vedlikeholdet. Har verkstedet antydet noen årsak til at clutch er slitt? Selv ikke 4000 timer med riktig bruk skulle ta livet av en ZF-kasse. Dersom verkstedet mener motoren er gått betydelig mer enn 1100 timer, ville jeg be om dokumentasjon på dette og ta saken opp med tidligere eier. En differanse på 2900 motortimer er betydelig i forhold til en refusjon av kjøpesummen, og med din korte bruks- og eiertid (denne sommeren) burde du ha gode kort på hånden når tidligere eier også har bekreftet at giret har oppført seg slik tidligere. Det går kanskje an å ta kontakt med KGK som er importør for ZF-girkassene i Norge? Kanskje de kan gi deg nærmere svar på årsaken til at denne type slitasjeskader kan oppstå. Redigert 19.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Takk for tipsene, Phoebe. Skal ta en prat med verkstedet først og deretter evt. med importøren (takk for linken). Skal be verkstedet gi en skikkelig beskrivelse av hva slitasjen består i. Det kan kanskje være en ide om å be om få beholde det gamle giret? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Takk for tipsene, Phoebe. Skal ta en prat med verkstedet først og deretter evt. med importøren (takk for linken). Skal be verkstedet gi en skikkelig beskrivelse av hva slitasjen består i. Det kan kanskje være en ide om å be om få beholde det gamle giret? Feil kan skje med både nye og gamle motorer/girkasser, men slitasjeskader har som regel en årsak; lang driftstid, feil bruk, manglende vedlikehold, eller en kombinasjon av disse. Hvis verkstedet kan avdekke mulige årsaksforhold til slitasjen, er det mulig du står sterkt i forhold til kjøpekontrakten, for eksempel hvis det skulle vise seg at motoren har betydelig lengre driftstid enn de oppgitte 1100 timer. Selger har som jeg forstår tidligere oppgitt at "giret er sånn" og dermed "normalisert" feilfunksjonen ovenfor deg. Med andre ord var feilen tilstede ved overtagelse, men bagatellisert av selger. Når det nå viser seg at girkassen må skiftes på grunn av samme feil, vil jeg tro at du har en god sak i forhold til å få refundert en forholdsmessig andel av kostnadene til ny girkasse. Jeg hadde nok ikke gitt meg så lett på denne Her kan kanskje andre medlemmer som har vært i tilsvarende situasjoner komme med kvalifiserte råd? Hvordan vurderer Skipper Worse dine rettigheter i en slik sak? Vi har antagelig samme installasjoner under dørken og min girkasse har samme millimeterpresisjon både fra styreposisjonen nede og oppe på FB. Trenger du foto eller ønsker å sjekke hvordan opplegget er hos meg, er du velkommen når som helst. Redigert 19.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Da var båten hentet og bragt til hjemmehavnen. Ny girkasse kom på 57.000,- inkl. arbeid (19 timer) og moms, så det ble ingen billig sak. Verkstedet kunne ikke gi meg noe skriftlig som kunne ha vært brukt overfor tidligere eier, problemet var generelt slitte deler, som muligens kan skyldes for lave oljenivåer over tid. Jeg tror heller ikke tidligere eier hverken har gjort noe galt og eller hatt kunnskap om at noe var feil - eieren før han igjen vet jeg derimot ikke noe om. Når jeg kjørte båten i dag merket jeg en helt annen fasthet i giret, både forover og bakover, så nå vet jeg hvordan giret burde ha oppført seg. Jeg får glede meg over det, samt 5 års garanti. Det er jo bare båtpenger, og de har kurs på ca. 10% av vanlige kroner. Slik er det ikke med bil, hentet også Passaten i dag som måtte ha ny katalysator....9.300,- det var nesten verre. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Godt det gikk i orden i hvertfall. Er kjedelig når sånt skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.