Jump to content

Bøyehavna i Son

Rastløs

Recommended Posts

Jeg var i Son forrige helg. Vi kom litt sent (rundt kl 23 på lørdag kveld) Da var det stappfullt både i den nye gjestehavna og lengre inn.

På andre siden av havna ( vest siden) lå det imidlertid en del bøyer. Siden det var fullt over alt "tyvlånte" vi en av dem, og la oss på svai. Sankket med han som lå på bøya ved siden av, og han hadde fått beskjed at det var greit å legge seg på disse bøyene.

Er dette private bøyer eller tilhører de "gjestehavn systemet ?"

Jeg har selv båtplass i Son.

Det er ofte fritidsbåter som bruker disse bøyene.

Det er viktig at man bruker bøyene og ikke legger ut anker. Det er ankringsforbud i dette området fordi Sonskilen forretningsbygg har oppvarming basert på slanger som ligger på bunnen i dette området. Ankring kan føre til skade på disse slangeløkkene. Jeg har aldri hørt om noen som har fått "korreks" for å ligge ved bøyene.

Bøyene er en del av den kommunale havna. Det er mulig at Sonskilen Båthavn har et par av de nordøstligste bøyene. Selve kilen der bøyen ligger er så vidt vites landskapsvernområde. Vestby kommune ga vel seg selv dispensasjon for å anlegge bøyehavn. De fleste bøyene er nok leid ut. Men jeg vil tro at de ikke er lett å leie ut i og med at det er vanskelig med adkomst. Jolleplasser er ikke enkelt i det området der.

Så, om man legger seg i en av bøyene bør man nok holde seg i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...