wmo Startet 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2008 Hei Jeg har en ardic minimax 3 kw som jeg tror har gått på lampeolje tidligere. Jeg kjøpte en bruktbåt i sommer med denne installert. Det står skrevet diesel på ardicen, så jeg har byttet til dette. Det ser ut til at den tenner, da det kommer noe røyk ut pipen. Men etter noen minutter når viften øker hastigheten (etter ca. 3 min.) så tyder det på at flammen slukner. Det kommer i hvert fall ikke noe varme ut av rørene og inn i båten. Vet noen hva problemet skyldes ? Kanskje jeg kan bruke lampeolje likevel ? Eller hva ? Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Fikk du noe fart på denne? Hva var problemet? Jeg sliter med det samme dessverre. Kommer mye røyk, men ingen varme Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Øivind E. Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 (redigert) Hei. Ring Per Varild på 90 78 40 56. Han kan alt om disse varmerne. MVH Øivind Redigert 3.Mars.2009 av Øivind Evensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Symtomene som beskrives av trådstarter kan tyde på to mulige problemer, som ikke er spesielt kompliserte å feilsøke/reparere. Dersom starteren har for lav spenning, eller at glødepluggen er slitt kan varmeren slite med å tenne. Sjekk spenningen ved å måle på starteren, helst direkte på glødepluggen mens varmeren starter opp. Problemet kan være batterispenningen eller at en kobling begynner å få dårlig kontakt. Vår Ardic 042-D var tungstartet, dvs at vi ofte trengte to eller flere forsøk spesielt når det var kaldt. Her var spenningen ok. Etter bytte av glødeplugg startet varmeren på første forsøk hver gang. Et annet problem kan være at fotocellen på flammevakten er sotet. Dette medfører at varmeren ikke ser at flammen brenner etter at varmeren har startet opp som den skal, og at diesetilførselen stoppes for å unngå at varmeren fylles med dieselen. Ta løs flammevakten og rengjør fotocelleglasset med en q-tips og se om dette hjelper. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ingar Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Minimax'en har ikke optisk flammevakt, kun termostatbryter. Står endel i denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2493 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Oki, trodde alle disse dieselvarmerne hadde flammevakt jeg. Men uansett, sjekk spenningen. Det er lett å bli lurt av en kabelsko eller annen kobling som har dårlig kontakt. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Khaoz Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 (redigert) Skal ned å måle spenningen på glødepluggen i løpet av ettermiddagen. Takk for tips. Ettersom det ryker(uforbrent diesel?) så tyder det vel på at glødepluggen/tråden er hel? Jeg kan kjenne at det utvikles varme under brenneren... Skal prøve trikset med vannlås på returen Ingar. Det drypper diesel etter at den ikke vil tenne. Noen som vet hvor jeg kan få tak i glødeplugg til minimax'en? Har vært i kontakt med Per varild, men han hadde ikke reservedeler til denne brenneren:( Redigert 3.Mars.2009 av ivrig (see edit history) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Khaoz Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 Bare en liten oppdatering for de som er interessert... Jeg målte over glødepluggen og den fikk det den skulle. Så demonterte jeg brenneren og blåste rent litt og når når jeg tok ut glødetråden så var den nesten sammensmeltet mellom spiralene!? Jeg gjorde ren denne så godt som mulig, monterte sammen og voila, alt funker og den varmer som bare f... Har prøvd varmereguleringen og det virker også som det skal. Ganske genial brenner når den funker, så lite strømtrekk (0,5 ampere) og såpass varmeeffekt(3650w) passer meg og båten utmerket:) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.