HaJ Startet 4.April.2004 Del på Facebook Startet 4.April.2004 Vi skal kjøpe påhengsmotor til en Bombard X2 på 240 cm. Bakgrunnen er delvis å kunne sysselsette datteren i huset, delvis for å slippe å ro, og også for å kunne utforske litt av skjærgården hvor vi ikke kan gå med "moderskipet". Tenkte på en lett liten sak, og den minste vi har funnet er Suzukis 2,2 hesters. Den veier 12 kg. Problemet er at vi ikke har så mye plass. Gummibåten tar hele hekken og badeplattformen så vi må finne en eller annen snedig måte til plassering av motoren. Vi tenkte også at vekten på motoren var avgjørende da vi må ta den av og på gummibåten hver gang den brukes. Med en lett motor kan alle som skal bruke den gjøre dette uten hjelp. Vi lurer derfor på om noen har erfaring med denne motorstørrelsen? Yter den mer enn "ro-fart"? Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Suzuki Svart 4.April.2004 Del på Facebook Svart 4.April.2004 En liten båt av gummi, en liten jenteunge og en liten 2.2HK Suzuki er nesten garantert en ting. Planefart. Sålenge båten ikke veier "noe" går det skikkelig unna, selv med liten motor. PS - har du vurdert Yamaha Malta ? Markedets beste småmotor. Garantert. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 4.April.2004 Del på Facebook Svart 4.April.2004 Har Yamaha 2HK på min gummijolle. Det går unna så det holder, selv om det ikke er racerfart. Og som du selv sier; den er lett nok til at den er til å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 4.April.2004 Del på Facebook Svart 4.April.2004 Artig med litt fart, men vær forsiktig med å la jentungen kjøre til du ser at hun behersker utstyret. I tillegg må du være klar over at det ikke er lov for unger under 16 år å kjøre båt som går fortere enn 10 knop. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 4.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2004 Takk for svar Har sett på boat.no. Suzukis 2,2 hk veier 12 kg og har veil. pris på 3.990,-. Yamahas 2,5 hk veier 17 kg og har veil pris på 7.819,- Det spørs om ikke prisen blir utslagsgivende.. Selv om vi gjerne skulle hatt Yamaha da det er motormerket som "moderskipet" er utstyrt med. Angående barn og båt: - Her blir ingenting overlatt til tilfeldighetene. Full opplæring, sikkerhetsvest og bruk av dødmannsknapp Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Fenix Svart 4.April.2004 Del på Facebook Svart 4.April.2004 Ta den letteste! Og ti knop blir det jo ikke snakk om uansett. 3-4 tror jeg må være maksfart... Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 4.April.2004 Del på Facebook Svart 4.April.2004 Det er utrolig hvor lite motorkraft som skal til for å få en gummibåt i plan når vekta ombord er liten, men det finner dere vel fort ut av Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Noen som har erfaringer på dette med de "nye" påhengsmotorene på rundt 2 hk? Samtlige produsenter har fornyet modellene sine de siste ti årene? Tenker særlig på erfaringer med støy, startvillighet og ulike varianter av gir. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Har en 4-takter mercury på 2,4 Hk, denne bråker en masse og rister like mye som den bråker. Starter lett og går ganska bra. Hadde ikke kjøpt denne på nytt igjen. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 2 hk Yamaha ble kjøpt i 1985, brukt siden den tid. Fart nok for seilbåtbruk, dvs å komme i land, sette ett garn eller noen teiner, og kanskje en liten utflukt. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Jeg har de siste 10-12 år hatt en Achilles LS-4 gummibåt på 2,60 meter, med en Yamaha 4(5) hk påhenger. Var veldig fornøyd med kombinasjonen. Men etterhvert som ungene ble for store til å være med, ble båten ikke mye benyttet. Det ble for mange tunge løft for å få motoren plassert på rekken akter og gummibåten på fordekket. Achilles'en veide over 40 kg og motoren ca 23, så vi ønsket noe mindre og lettere. Vi endte opp med en West Light 230 gummibåt med oppblåsbar bunn på 19kg og en Suzuki 2,5 Hk 4-takter på 13kg. Synes pakken fungerer veldig greit. Kommer på planet raskt med én person ombord, men ikke med to. Men jeg er imidlertid skuffet over støynivået på motoren. Den bråker vesentlig mer enn vår gamle Yamaha gjorde, og lyden har en mer ubehagelig karakter enn den fra en to-takter. Men det er befriende deilig med den lette vekten på både motor og båt. Båten er nedpakket og inne i forpiggen når vi ikke bruker den, og motoren er plassert i stuerommet i cockpit'en. Det tar oss 5-10 minutter å få doningen på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 småmotorer på full gass høres godt uansett hvor mange takter det er har jeg inntrykk av, men hvordan er disse små 4T motorene på redusert fart? har selv en aquaquick 265 med 4hk 2t yamaha som brukes til strandhogg. er det mye vind så er det ikke gøy å ro gummibåt - da er påhengeren god å ha! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) bare ikke kjøp Hondas luftkjølte 2.3 hk. Jeg er svært glad for at ny eier av Ynglingen med glede overtok den. Vår funka bra - men den er lite egnet som jollemotor. Bråker mye og må kjøres hardt. Yamaha 2,5 hk adde vi et par år. Kjempemotor Men det letteste og beste er vel å få tak i en eldre totakter på 2-3 hk. Så slipper du oljeskift og sånt. Hva med el motor? Så senest et par småttinger i helge på Verdens Ende med el motor. Lydløst kjørte de rundt. til glede og smil fra alle voksne som ellers irriterer seg over vroooming i havna. I dag hadde jeg kjøpt el motor om mine var i den alderen. Et bilbatteri som lades over natta på land gir strøm til mange timers jollekos. Redigert 29.Juli.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 til glede og smil fra alle voksne Men kanskje ikke fra kompisene? Jeg er onkel til et par gutter som neppe ville blitt sett levende i jolle med elmotor. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
sebba2 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Jeg ville gått for en 4/5 hk Mariner 2t, da disse går veldig godt, og er utrolig lette, 21/2 kilo eller noe hvis jeg husker riktig :) Har firehesteren på 240 gummibåt, det er en slager det:) Kongemotor! Min er jeg utrolig fornøyd med Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 ikke kjøp en dritt av en honda 2,3 eller noe sånn dritt, kjøp noe som drar dattera di, ikke slopser, 2/3 hk er idiotisk Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Men kanskje ikke fra kompisene? Jeg er onkel til et par gutter som neppe ville blitt sett levende i jolle med elmotor. yngste hos meg har kjørt 9 fots Williams med 100hk siden han var 11, så jeg skjønner godt hva du mener Men om man starter med småttinger på 5-6 år nå så er el motor konge Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Hva med å lære ungene å ro, eller å seile brett og slike ting? Slett ikke så dumt og relativt lydløst. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) ikke kjøp en dritt av en honda 2,3 eller noe sånn dritt, kjøp noe som drar dattera di, ikke slopser, 2/3 hk er idiotisk4HK (blodtrimma til 5Hk) på vår Aquaquick 285 drar jolla i 15 knop med meg ombord (82kg) og 17,3 med gutungen på 12 år Grunnen til at vi valgte 4Hk er at girhendelen er "normal", på 2,3 Hk måtte motoren snurres 180 grader for revers. Mvh Bavaria32sport Redigert 29.Juli.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
marius Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Har en Quicksilver 270 med en Suzuki 2,5 , 4t. Funker helt greit, men det er slett ingen racerbåt. Veldig greit å ha noe letthåndterlig siden vi har barnebarn som viser interesse for båt. Motoren er kanskje litt tung å dra igang for en iten pjokk selv om den alltid starter på første draget. Ser det er mange som lovpriser 2t motor, og jeg er hjertens enig at det kanskje er å foretrekke, men finner du en tilsalgs er prisen omtrent på gullprisnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Tenkte også på el-påhenger. Er ikke dyre og veier lite. Men hvor mye batteri trengs for å gi litt rekkevidde? Dersom man må ha med 50 kg batteri, blir vel noe av smidigheten med 20 kg båt og 15 kg fossilpåhenger borte? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Tenkte også på el-påhenger. Er ikke dyre og veier lite. Men hvor mye batteri trengs for å gi litt rekkevidde? Dersom man må ha med 50 kg batteri, blir vel noe av smidigheten med 20 kg båt og 15 kg fossilpåhenger borte? Biltema sier vel opp mot 2 timer for en av sine modeller med 70 A batteri. Jeg har vurdert deres toppmodell - da ender jeg på drøyt 3500 for motor, batteri og batteriboks, men uten lader. Ulempen med elmotor slik jeg ser det er at bensin kan man få tak i nesten hvor som helst, men så enkelt er det ikke hvis man mangler 20 A for å komme seg hjem fra en holme... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.