Jump to content

Gummibåt og 2,2 hk; -kan vi likegodt ro?


HaJ

Recommended Posts

Vi skal kjøpe påhengsmotor til en Bombard X2 på 240 cm. Bakgrunnen er delvis å kunne sysselsette datteren i huset, delvis for å slippe å ro, og også for å kunne utforske litt av skjærgården hvor vi ikke kan gå med "moderskipet".  Tenkte på en lett liten sak, og den minste vi har funnet er Suzukis 2,2 hesters. Den veier 12 kg. Problemet er at vi ikke har så mye plass. Gummibåten tar hele hekken og badeplattformen så vi må finne en eller annen snedig måte til plassering av motoren. Vi tenkte også at vekten på motoren var avgjørende da vi må ta den av og på gummibåten hver gang den brukes. Med en lett motor kan alle som skal bruke den gjøre dette uten hjelp.

Vi lurer derfor på om noen har erfaring med denne motorstørrelsen? Yter den mer enn "ro-fart"?

Link to post

Takk for svar  :blush:

Har sett på boat.no. Suzukis 2,2 hk veier 12 kg og har veil. pris på 3.990,-. Yamahas 2,5 hk veier 17 kg og har veil pris på 7.819,-

 

Det spørs om ikke prisen blir utslagsgivende..  Selv om vi gjerne skulle hatt Yamaha da det er motormerket som "moderskipet" er utstyrt med.

 

Angående barn og båt: - Her blir ingenting overlatt til tilfeldighetene. Full opplæring, sikkerhetsvest og bruk av dødmannsknapp  :wink:

Link to post
  • 10 år senere...

Jeg har de siste 10-12 år hatt en Achilles LS-4 gummibåt på 2,60 meter, med en Yamaha 4(5) hk påhenger. Var veldig fornøyd med kombinasjonen. Men etterhvert som ungene ble for store til å være med, ble båten ikke mye benyttet. Det ble for mange tunge løft for å få motoren plassert på rekken akter og gummibåten på fordekket. Achilles'en veide over 40 kg og motoren ca 23, så vi ønsket noe mindre og lettere. Vi endte opp med en West Light 230 gummibåt med oppblåsbar bunn på 19kg og en Suzuki 2,5 Hk 4-takter på 13kg. Synes pakken fungerer veldig greit. Kommer på planet raskt med én person ombord, men ikke med to.

 

Men jeg er imidlertid skuffet over støynivået på motoren. Den bråker vesentlig mer enn vår gamle Yamaha gjorde, og lyden har en mer ubehagelig karakter enn den fra en to-takter.

 

Men det er befriende deilig med den lette vekten på både motor og båt. Båten er nedpakket og inne i forpiggen når vi ikke bruker den, og motoren er plassert i stuerommet i cockpit'en. Det tar oss 5-10 minutter å få doningen på sjøen :smiley:

Link to post

småmotorer på full gass høres godt uansett hvor mange takter det er har jeg inntrykk av, men hvordan er disse små 4T motorene på redusert fart?

 

har selv en aquaquick 265 med 4hk 2t yamaha som brukes til strandhogg. er det mye vind så er det ikke gøy å ro gummibåt - da er påhengeren god å ha!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

bare ikke kjøp Hondas luftkjølte 2.3 hk. Jeg er svært glad for at ny eier av Ynglingen med glede overtok den.

 

Vår funka bra - men den er lite egnet som jollemotor. Bråker mye og må kjøres hardt.

 

Yamaha 2,5 hk adde vi et par år. Kjempemotor

 

Men det letteste og beste er vel å få tak i en eldre totakter på 2-3 hk. Så slipper du oljeskift og sånt.

 

Hva med el motor? Så senest et par småttinger i helge på Verdens Ende med el motor. Lydløst kjørte de rundt. til glede og smil fra alle voksne som ellers irriterer seg over vroooming i havna. I dag hadde jeg kjøpt el motor om mine var i den alderen. Et bilbatteri som lades over natta på land gir strøm til mange timers jollekos.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg ville gått for en 4/5 hk Mariner 2t, da disse går veldig godt, og er utrolig lette, 21/2 kilo eller noe hvis jeg husker riktig :) Har firehesteren på 240 gummibåt, det er en slager det:)

Kongemotor! Min er jeg utrolig fornøyd med :lol:

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

ikke kjøp en dritt av en honda 2,3 eller noe sånn dritt, kjøp noe som drar dattera di, ikke slopser, 2/3 hk er idiotisk

4HK (blodtrimma til 5Hk) på vår Aquaquick 285 drar jolla i 15 knop med meg ombord (82kg) og 17,3 med gutungen på 12 år

 

Grunnen til at vi valgte 4Hk er at girhendelen er "normal", på 2,3 Hk måtte motoren snurres 180 grader for revers.

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har en Quicksilver 270 med en Suzuki 2,5 , 4t. Funker helt greit, men det er slett ingen racerbåt. Veldig greit å ha noe letthåndterlig siden vi har barnebarn som viser interesse for båt. Motoren er kanskje litt tung å dra igang for en iten pjokk selv om den alltid starter på første draget. Ser det er mange som lovpriser 2t motor, og jeg er hjertens enig at det kanskje er å foretrekke, men finner du en tilsalgs er prisen omtrent på gullprisnivå.

Link to post

Tenkte også på el-påhenger. Er ikke dyre og veier lite. Men hvor mye batteri trengs for å gi litt rekkevidde? Dersom man må ha med 50 kg batteri, blir vel noe av smidigheten med 20 kg båt og 15 kg fossilpåhenger borte?

Biltema sier vel opp mot 2 timer for en av sine modeller med 70 A batteri. Jeg har vurdert deres toppmodell - da ender jeg på drøyt 3500 for motor, batteri og batteriboks, men uten lader.

 

Ulempen med elmotor slik jeg ser det er at bensin kan man få tak i nesten hvor som helst, men så enkelt er det ikke hvis man mangler 20 A for å komme seg hjem fra en holme...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...