RSM Startet 21.Juli.2008 Del på Facebook Startet 21.Juli.2008 Meg selv og flere av mine kompiser har i den senere tid merket økt soting fra motorene. Ingen av oss har merket dette tidligere, men i vår begynte vi å legge merke til dette. Noen motorer mer enn andre, men ingen er helt frie for sot. Selv har jeg 2 x AD41B, flere av mine venner har doble installasjoner av AD41A, TAMD72A, KAD32 etc. Alle har har merket økt soting fra motorene. I en e-post fra Shell (leverandør til der vi fyller diesel) får vi opplyst at fra våren 2008 har de tilsatt 7% biodiesel i vanlig diesel. Noen som har tilsvarende erfaringer med andre motoer enn VP? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 har blitt litt overasket over yanmaren da den legger MYE sot fra seg.. irriterende og jeg vet at motor er i topp stand.. Skal kjøre eksosen under vann for og prøve minimere problemet.. har aldrig sett så mye sot før.. mulig det er bioen.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
olpi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det er nok kvaliteten på den fargede fyringsolje som vi putter på tanken som har mye av skylda. Kjører man en periode på vanlig autodiesel så vil man bli ganske overrasket iflg bekjente som jeg vet har prøvd. Mindre røyk og nen hevder også mer effekt. En bekjent av meg fyller nå kun autodiesel på båten. Det som også er veldig irriterene er at marinaene tar like godt betalt pr liter for farget diesel som vanlig autodiesel koster på bensinstasjoene. Av og til også mer. Sitér dette innlegget Link to post
RSM Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det er rundt fire kroner i forskjell på avgiftsfri diesel og autodiesel i Stavanger i dag. Det blir mer enn kr. 2500,- ekstra for en tank med autodiesel. Det er dyrt nok ;) Ille dersom den avgiftsfrie dieselen er av dårligere kvalitet enn autodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 hva sslags diesel er avgiftsfri diesel man kjøper på bensinstasjonen? Er det "autodiesel"? Har fyllt mye med kanner fra en bensinstasjon i nærheten (nei - ikke for å spare kroner for prisen har vært lik) og båten har faktisk sotet merkbart mindre i år. et lite øyeblikk trodde jeg kanskje luriumet hammerdown gav effekt - men kanskje det bare er det at jeg har fyllt fra en bensinstasjon (statoil)? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 (redigert) Det kan vistnok velges mellom forskjellige kvaliteter når farget diesel bestilles av marinaer, bunkersbåter etc. Det er kanskje derfor det er forskjeller ute å går? Hvis de har 4 kroner i prisforskjell på farget kontra autodiesel i Stavanger så fungerer jo markedet bedre der. Her koster det omtrent det samme på marinaen for farget diesel som autodiesel gjør på besnisnatsjonen (BIL). Det betyr at noen tjener veldig godt! 12.65 for farget har jeg sett på marinaen, og noen tar enda mer for farget fyringsolje. PS! Hammerdown kan også ha en effekt og gi mindre røyk. Noen opplever det, andre ikke. Redigert 21.Juli.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Har dere fyllt biodiesel ? Sitér dette innlegget Link to post
RSM Svart 22.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Har aldri fyllt biodiesel. Kommer aldri til å gjøre det på værken båt eller bil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.