Godværseileren Startet 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2008 Jeg har ikke funnet noe informasjon om dette noen plass, så jeg regner med at det er et dumt spørsmål som de fleste skjønner av seg selv... Men jeg vet det ikke, og derfor spør jeg Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 alle moderne dieselmotorer er 4 takt, også denne. 2-takt var det på noen motorer før 1950 Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Takk! Jeg trodde nok det var slik, men har aldri sett det svart på hvitt. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 To-takts Dieselmotorer blir ofte kalt Semidiesel, eller "Hot bulb engine" Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Det er heller slik at de fleste semidiesler var totaktere. Den behøver ikke være semidiesel fordi det er en totakter. Den mest kjente moderne totaktsdiesel er nok Detroit med sin helt spesielle og lett gjenkjennlige motorlyd. Gå til YouTube og søk på Detroit diesel og der er mange gode filmsnutter.De aller eldste semidieslene var gjerne firetaktere. Ref. Hein og Gideon.Diverre er det lite facts på nettet om disse to, men står nok en og annen rundt omkring på div. motorsamlinger. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Volvo Penta har kun laget 4 taktere ..... Detroit laget 2 takter diesel fra 40 tallet og opp til 90 tallet ... fra to sylindre til V24... en annen velkjent er jo Winchman... To-takter diesel er/var vanligvis forbeholdt yrkesfartøyer ... også i dag med de nye fra Wartsila med over 100,000 hk som makser ut på drøye 100 RPM ... LOL Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Penny Svart 21.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2008 Nja, motoren i Poseidon var 2-takt, og den motoren ble bygget i 66. Serien ble ikke introdusert før 61, den gikk til 75. AX ble levert til 78, og da Wichmann gikk konkurs i 78 var WX på prototypestadiet, også den såvidt jeg vet 2-takt. Med andre ord finnes det rikelig med relativt moderne marinemotorer som er 2-takt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.