Jump to content

Erfaringer med Bluechart G2 Vision

Tutti Frutti

Recommended Posts

Bluechart G2 Vision kommer på en liten SD-brikke på ca.2x3cm.

Spørsmålet er:

Kan jeg ta en sikkerhetskopi av denne brikken, som jeg kan benytte dersom jeg skulle være så uheldig å miste den.

(Jeg regner med at denne problemstillingen også gjelder for andre fabrikater også!!)

Jeg mistet nemlig min brikke tidligere i år. Jeg hadde både kjøpskvittering og original embalasjen med serienummer osv. Men Belanor sa at det ikke var mulig å få en kopi eller "oppgradering".

Dere kan tro jeg har lett etter denne brikken og snud hver "stein" i huset. Det dumme er at brikken er helt anonym, Garmin har ikke påkostet seg et lite emblem eller serienummer som kan identifisere SD-brikken!!

Etter å ha avskrevet brikken etter ca. 6måneder, gikk jeg å kjøpte en ny brikke, gjett hva som skjedde..... Jeg fant den "gamle" brikken. Det jeg trodde det var en "foto brikke". Eneste mulighet for å finne ut av dette var å lese innholdet på brikken. (Det er nemlig 2 stk. veldig anonyme filer på SD-brikken) Siden jeg hadde den nylig bestilte brikken for hånden, så var jeg heldigvis i stand til å identifisere innholdet).

Konklusjon:

Jeg har ikke prøvd å ta en sikkerhetskopi, da jeg regner med at den er kopi beskyttet.

Er det noe som vet dette?

Etter mine juridiske begreper, så er jeg fratatt forbruksrettigheter, som jeg har krav på!!!

Da man ikke kan ta sikkerhetskopi av brikken og heller ikke få ny brikke ved fremvisning av kvittering.

Prøvde å ta backup av SD-brikken tidligere i år, tenkte det kunne være greit å la originalbrikken ligge trygt hjemme...men det gikk ikke i det hele tatt :nonod:

Kan på en måte forstå Garmin da, hvis kopiering gikk lett ville jo kartene bli spredt overalt på null tid og hele inntektsgrunnlaget deres ville forsvunnet. Tror nok at kopisperre er ganske så vanlig for alle kartprodusenter og leverandører.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Det er lovlig å kopiere VHS kasetter, DVD og musikk generelt innefor husets 4 vegger.

Men med en gang man gir det til en annen person, så er det ulovlig.

Produsentene tar seg altfor mange ganger til rette.

Det er ikke noe tekniske problemer å aktivere en kartbrikke mot en bestemt kartplotter, slik at den er verdiløs dersom man putter den inn i en fremmed kartplotter.

Det er bare latskap fra produsentens side. Hadde det vært slik så kunne man tatt så mange kopier man bare ville.

• 10 måneder senere...

November 2009 kommer Garmin med produktet Klikk her for info om Homeport

Det er et program som lar deg planlegge turer og organisere ruter og waypoints. Det benytter kartende fra SD-brikken til plotteren.

Man kan også såvidt jeg skjønner lage duplikat av kartene på en egen SD-brikke som dette programmet kan benytte. Det har full 3D visning av kartene, både over og under vann, så man kan også planlegge fisketuren.

Her er egenskapene tile HomePort:

* displays both fishing and navigational charts from BlueChart g2 Vision

sc03lg.jpg

* allows user to measure distance and bearing on the charts

* displays route/track depth profile

* converts tracks into point-to-point routes (track to route conversion) and specifies the speed for each leg of the route

* provides ETA and arrival times (for each leg) when you create routes

* shows animated playback of data collected on device

* calculates fuel consumption (based on fuel flow data provided by the user)

* exports selected data to Google™ Earth

* displays statistics and graphical information about tide stations, tidal streams and currents

* displays grid lines to show latitude and longitude

* allows you to manage waypoints, routes and tracks

* allows you to view the map north-up, map-up or course-up

* displays celestial information such as sunrise, sunset and moon phase

* displays photos and point-of-interest detail

* supports vector charts

* includes worldwide basemap

* allows multiple map views

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)
Prøvde å ta backup av SD-brikken tidligere i år, tenkte det kunne være greit å la originalbrikken ligge trygt hjemme...men det gikk ikke i det hele tatt :nonod:

Det er fordi brikken har et serienr som er aktivert mot plotter.

Dette er et forsøk på å begrense priatkopiering, men det finnes selvsagt et "piratprogram" der ute som kan aktivere hvilket som helst brikke til hvilken som helst plotter.

Men dette er i Norge lov å bruke til eget bruk (dvs backup). Som alltid - google er din venn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...